GeriGündem Püf noktalar!
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Püf noktalar!

Abone Olgoogle-news

Ekonomik ve sağlıklı beslenmek için, "alışveriş yaparken satın alınacak gıdaya ödenen para ile besleyici değeri arasındaki ilişki" ardı edilmemeli...

İstanbul Üniversitesi (İÜ) Kardiyoloji Enstitüsü beslenme uzmanı Selma Önelge, Türkiye'de halkın beslenme durumunun bölge, mevsim, sosyo-ekonomik düzey ve kentsel-kırsal yerleşim yerine göre farklılıklar gösterdiğini belirterek, gelir dağılımındaki dengesizliğin de bu farklılığı derinleştirdiğini söyledi.

Sağlıklı bir yaşam sürdürebilmek için besin öğelerinin tümüne günlük beslenmede dengeli ve gerektiği şekilde yer vermenin önemine değinen Önelge, ''Hiçbir gıda, bu besin öğelerinin tümünü tek başına karşılayamaz. Ancak, doğanın sunduğu her türlü gıdayı yeme olanağımız olmadığı gibi, yememize de gerek yoktur. Yeter ki seçmesini bilelim'' diye konuştu. 

Gıdaların içerdikleri besin öğelerinin türleri ile miktarları yönünden farklı olduğunu ve 5 ayrı grupta toplandığını anlatan  Önelge, aynı gruplardaki gıdaların besin öğesi açısından birbirinin eşdeğeri olduğunu kaydetti.

Önelge, her besin grubunun içinde her bütçeye uygun yiyecekler seçilebileceğini ifade ederek, şöyle konuştu:

''Kemik sağlığımız için gerekli olan kalsiyum, süt, yoğurt ve ayrandan sağlanır. Et, yumurta ve kurubaklagiller, aynı besin grubundayer alır. Özellikle kırmızı et, demir açısından zengindir, ancak aynı zamanda sağlığımız için zararlı olan kolesterol ve doymuş yağ içerir. Kurubaklagiller ise çok iyi birer protein kaynağıdırlar ve tahıllarla yendiğinde et ile tavuğun yerini tam olarak doldurabilirler. Aynı zamanda kolesterol ve yağ içermezler.

Taze sebze ve meyveler grubunun, g 5 porsiyon tüketilmesi uygundur. Yeşil yapraklılar, A, E, C, B vitaminleri, kalsiyum ve demiraçısından zengindir. Turunçgiller, domates, karnabahar, kuşburnu, sivribiber C vitamini, havuç ve kayısı A vitamininin ön öğesi beta-karoten, pırasa, soğan ve sarımsak da kükürtlü maddeler ve posa açısından zengindir.

Buğday, pirinç ve bunlardan yapılan besinlerin önemli kısmı karbonhidrattır ve vücudun temel enerji kaynağıdırlar.

Yağlar ve şekerler ise en çok enerji sağlayan gruptur. Ancak rafine edilmiş şeker ile nişasta, en fazla karbonhidratı içerir ve sadece boş kalori kaynağıdır.''

Her öğün bu besin gruplarının her birinden en az bir gıdayı seçerek, tüm grupların yer aldığı bir öğün planlaması yapılması gerektiğini bildiren Önelge, ''Gıdaların ekonomik bir şekilde satın alınmasından soframıza gelinceye dek geçen sürecin tüm aşamalarında dikkatli olarak, özgün koşullarımıza en uygun ve sağlıklı beslenme programı uygulayabiliriz'' dedi.
   
ÖNERİLER
   
Beslenme uzmanı Selma Önelge, daha ekonomik ve sağlıklı beslenme için de şu önerilerde bulundu:

''Alışveriş yaparken, satın alınacak gıdaya ödenecek para ile besleyici değeri arasındaki ilişkiye bakılmalı.

Örneğin pekmez, baldan daha besleyicidir ve daha ucuzdur. Elma, muz değerindedir. Bulgur, pirinçten daha besleyicidir. İstavrit, lüferden daha ucuz, ama aynı değerdedir. Mevsimlik sebze, turfanda sebzeden daha besleyicidir. Süt, gazozdan çok daha değerlidir. Kuru fasulye, kıyma kadar besleyicidir. Yumurta, et değerindedir.

Yoğurdun suyu, B vitaminleri açısından zengindir. Etler yağ içerir. Bu nedenle et konulan yemeklere yağ eklenmemeli ve kızartılmamalıdır.

Kurubaklagiller iyi pişirildiğinde besin değeri artar ve bunların haşlama suyu dökülmemelidir. Yeşil yapraklı sebzeler, susuz ya da az suda pişirilmelidir. Sebzelerin haşlama suları asla dökülmemelidir.''

False
Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle