Pizza Hut, krizde kalite ödülü aldı

Güncelleme Tarihi:

Pizza Hut, krizde kalite ödülü aldı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 10, 2002 11:08

Fast food (hızlı yemek) sektörü krizden olumsuz etkilenerek yüzde 30 küçüldü. Birçok restoran kapatılırken, Kentucky Fried Chicken (KFC) ve Pizza Hut restoranları krizi 'hafif atlattı'. Türkiye'deki üç KFC restoranı uluslararası arenada birincilik kazandı.

Fast Food (hızlı yemek) sektörü ekonomik krizde yüzde 30 oranında küçüldü. Küçülme yaşanırken, bazıları büyümeyi başardı. Kentucky Fried Chicken (KFC) ve Pizza Hut restoranları buna iki örnek...

Turkent firması 1989'dan bu yana KFC restoranlarının sahibi. 2000'de yeni bir sözleşmeye imza atarak uluslararası restoran zinciri Tricon'dan Pizza Hut'ı da satın aldı. Ardından yeniden yapılandı. Operasyonel kadrosunun yaklaşık yüzde 70'ini değiştirdi.

İki markanın genel müdürlüğünü Vedat Samanlı yaparken iki ayrı operasyonel müdür yer alıyor. Satın alma, pazarlama, eğitim gibi diğer departmanlar aynı anda iki markadan birden sorumlu.

Samanlı krizle birlikte zarar eden restoranların kapatılmaya başlandığını söylüyor. Ancak restoran kapatmanın tek nedeni kriz olmamış:

‘‘1995'e kadar açılan restoranların bazıları değişen ticaret bölgelerinin dışında kalmıştı. Krizin de etkisiyle toplam dört Pizza Hut, iki KFC restoranı kapattık. Ama eleman çıkarmadık. Şu an üç büyük şehirde toplam 19 Pizza Hut, 15 KFC restoranımız var. 2002 başı itibariyle krizden önceki müşteri sayısını yakaladık.‘‘

Bugün iki zincirde toplam bin kişi çalışıyor. Samanlı, temkinli olarak ve pazarı iyi tanıyarak krizi aştıklarını belirtiyor.

Restoranlarda kárlılık ön planda tutuluyor ama Samanlı'nın deyimiyle 'şan şöhret için' yeni restoran açılmıyor. Büyüme öncelikle üç büyük şehire odaklanmış. Samanlı, kár edeceğine emin olmadıkları yerde restoran açmadıklarını belirtiyor: ‘‘Özellikle yazlık bölgelerden çok talep geliyor. Ancak sektördeki restoranların 365 gün çalışıyor olması lazım. Rakiplerimiz bizden daha fazla restoran sayısına ulaştı, ancak bunların birçoğunu kriz döneminde kapatmak zorunda kaldı.‘‘

Alışveriş merkezlerinde var olmaya özen gösteriyorlar. Samanlı buralarda şube açmanın daha avantajlı olduğunu belirtiyor.

Restoranlarda, krize karşın kaliteden ödün verilmemiş. Hatta ödül bile kazanılmış. Bağımsız denetim şirketi A.C. Neilsen Zet 2001'de tüm Avrupa'daki 669 KFC ve Pizza Hut restoranını ürün kalitesi, konukseverlik, doğruluk, bakım, temizlik ve hız kriterlerine göre değerlendiren bir araştırma yapmış. CHAMPS adı verilen araştırma kapsamında denetçiler her ay restoranlara gizli ziyaretler yaparak not vermişler. Akmerkez KFC, Carousel KFC ve Carrefour Vega KFC restoranları 100 üzerinden 100 alarak birinci olmuşlar. Pizza Hut restoranları ise genel ortalamada üçüncü olmuşlar. Birinci olan restoranların müdürleri İspanya'nın Sevilla kentinde bir hafta boyunca ağırlanmışlar. Tricon'un başkanı David Novak'tan ödüllerini almışlar. Samanlı bu başarıyı kriz ortamını çalışanlara yansıtmamalarına bağlıyor: ‘‘Maaş artışlarından tutun da personel azaltmaya kadar krizi çalışanlara yansıtmamak bir şirket politikasıydı. Satışımızın restoranlardan geldiğini hiçbir zaman unutmuyoruz. Kriz varsa genel müdürlükte kalır, restoranlara yansıtılmaz.‘‘

Şu sıralar Maslak'ta evlere servis yapan yeni bir Pizza Hut restoranı açılıyor. Samanlı, evlere servis yöntemini artırmayı hedeflediklerini belirtiyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!