Pilot hatası çıktı

Güncelleme Tarihi:

Pilot hatası çıktı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 14, 1998 00:00

Haberin Devamı

Şans eseri can kaybı olmadan atlatılan Samsun'daki uçak kazasının pilotaj hatasından kaynaklandığı belirlendi. Kulenin ısrarlarına aldırmayan pilotun, riski göze alarak pistin ortasına iniş yaptığı ortaya çıktı.

Türk Hava Yolları'nın, Samsun'da pistten çıkıp hurda haline gelen RJ-100 tipi uçağın, ağırlıklı olarak pilot hatası yüzünden kaza yaptığı ortaya çıktı. Uçağın karakutusundan Voice Data Recorder diye adlandırılan ses kayıt cihazı dün dinlendi. Uçağın piste tekerlerini koyduğu andan pist dışına çıkıp durduğu ana kadar geçen zamanın 12 saniye olduğu anlaşıldı; bu da pistin ortasına yakın bir noktaya iniş yapıldığını ortaya çıkardı.

Karakutuların yapılan çözümlemesinde, Kule'nin, ‘‘Hava şartları müsait değil. Bekleme yapın’’ uyarısına aldırmayan pilotun, ‘‘Ben ineceğim’’ diye direndiği ortaya çıktı. İlk denemede pist pas geçilirken Kule, ‘‘Hava şartları hala müsait değil. Hava açabilir. Ben pist başını da sizi de göremiyorum’’ diye uyarıyı sürdürdü. Ancak direnen pilot, ‘‘Ben pisti görüyorum’’ karşılığını verdi. Uçak piste teker koymadan önce, uçakta bulunan bir sistem de süratin fazla olduğu yönünde uyarı verdi. Bütün bunlara rağmen uçağı indirmekte direnen pilot kazaya yol açtı.

FAZLA ALÇALMIŞ

Uçuş kurallarını ihlal ederek inişe geçen uçak, bin 620 metre uzunluğundaki pistin ancak 800'üncü metresine teker koyabildi fakat duramadı. Bu sırada ikinci pilotun ‘‘Çıktık’’ dediği duyuldu. Uçağın deniz üzerinden çok fazla alçalarak, havaalanına pist yakınına geldiği saptandı. Bu arada kulenin uçağı göremeyince ‘‘Pas mı geçiyorsunuz, efendim? Göremedik’’ diye sorduğu, pilotun ise ‘‘Pist solumuzda kaldı’’ dediği öğrenildi. Bundan çok kısa süre sonra uçak piste 03'ten yani kara tarafından geldi. Uzmanların iki gün süren çalışmaları sonucunda pistte herhangi bir buzlanma ve su birikintisi olmadığı kesinleşti.

Havalimanı uçuşa kapatıldı

5.8 trilyon liraya sigortalı olan Şanlıurfa Uçağı, Ray Sigorta ekiplerince incelendi ve uçağın kullanılamayacak durumda olduğu belirlenerek, hurdaya çıkarılmasına karar verildi. Bu gelişme üzerine uçağa, Samsun Büyükşehir Belediyesi kafeterya yapmak amacıyla talip oldu. Belediyenin, uçağın, tüm elektronik sistemleri ve cihazları çıkarıldıktan sonra sadece gövdesine 5 milyar liraya kadar para verebileceği belirtildi. Samsun'da vagon ve gemi kafeteryalar bulunduğunu belirten Belediye Sekreteri Ahmet Sarı, şimdi de uçak kafeterya yapmak istediklerini, bunun da can kaybı olmayan bir kazanın hatırası olacağını söyledi. Samsun Havaalanı, enkaz kaldırma çalışmaları tamamlanıncaya kadar uçuşlara kapatıldı.

Pistte buzlanma olmamış

RJ-100 tipi Şanlıurfa Uçağı'nın karakutusu içinde yer alan Voice Data Recorder, dün Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve THY yetkilileri tarafından İstanbul'da çözüldü. İncelemelere göre pistte herhangi bir buzlanma olmadığı ve tüm seyrüsefer cihazlarının çalıştığı belirlendi. Ayrıca uçağı ikinci pilotun kontrol ettiği ve soldaki kaptan koltuğunda oturduğu da ileri sürüldü. Uçağın karakutularından, uçuşla ilgili teknik bilgileri içeren Flight Data Recorder adlı kayıt cihazının ise çözümüne başlandı. Kokpit konuşmalarına göre pilotlardan biri piste iniş sırasında, ‘‘Pisti kaçırıyoruz’’ uyarısında bulundu. Kule bu noktada uçağı göremediğini bir defa daha pilotlara bildirdi. Kule görevlisinin meteorolojik tahminler sonucu uçağın biraz havada dolanması tavsiyesinde bulunduğu da anlaşıldı. Kule, havanın açma ihtimalinin yüksek olduğunu kaydetti. Ve kule görevlisi bunu birkaç kez söyledi. Ancak pilot inişe geçti ve pistten çıktı. Nitekim, kazadan 4 dakika sonra hava açtı ve görüş uzaklığının 5-6 bin metreye ulaştığı anlaşıldı.

Karakutu gizlice İstanbul'a getirildi

Samsun Havaalanı'nda pist dışına çıkarak ağır hasar gören THY'nin RJ-100 tipi Şanlıurfa Uçağı'nın ‘‘karakutu’’ olarak bilinen, pilotların kendi aralarındaki konuşmalarını içeren kokpit kayıt cihazı ‘Voice Data Recorder’ ile uçağın tüm aletlerinin çalışma düzeneğini kayıt eden ‘Flight Data Recorder’ ve radarı dün özel bir heyet tarafından büyük bir gizlilik içinde İstanbul'a getirildi. Uçağın en değerli elektronik aksamı olan radarı, organ taşımada kullanılan özel bir kutu içinde getirilirken, karakutular THY'nin bakım hangarında dinlemeye alındı.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!