Güncelleme Tarihi:
Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu’nun eski direktörü olan el Baradey’in bir sonraki Mısır seçimlerinde devler başkanlığının en güçlü adayı olduğuna inanılıyor. Başkan Hüsnü Mübarek’in iktidardaki Ulusal Demokrat Parti’sinin karşısındaki tek önemli rakip olan el Baradey, Mısır kamuoyunu etkilemek ve muhtemel adaylığı için destek toplama konusunda internetteki sosyal ağlardan sıkça faydalandı.
Arap dünyasında teknoloji ve sosyal medyanın objektif bir gözle haberlerini yapmayı hedefleyen ArabCrunch isimli sitenin kurucusu ve editörü Gaith Şakir, “Facebook’ta yaklaşık 3 milyon Mısırlı kullanıcı var ve bunların yüzde 5’inin el Baradey’i destekliyor olması önemli bir şey dedi.
“Facebook’ta el Baradey’i takip edenlerin onu destekleyip desteklemediğini bilmiyoruz. Belki de sadece ne olacağını görmek istiyorlardır. Ancak bir çok insanın destekçi olması da güçlü bir ihtimal ve sayfadaki yorumlar da bunu gösteriyor” dedi.
Ancak internette popüler olmanın seçimde başarının işareti olmadığına inananlar da var.
Devlet başkanlarından başbakanlara, bir kraliçeden pek çok diktatöre, Arap ülkelerinin siyasi liderleri, Facebook profilleri, blogları ve Twitter mesajlarıyla Ortadoğu’yu kontrol altına almış durumdalar.
El Baradey’in bundan üç ay önce açılan Facebook sayfasında 200 binden fazla hayranı var. Bu sayı Ürdün’ün havalı ve hayranlık duyulan kraliçesi Rania’nın hayranlarının sayısından birkaç bin fazla. Rania, internetteki faaliyetleriyle Arap liderleri için bir moda başlattı ve şu an da hala Twitter’ın en popüler Arap lideri.
Şakir, “El Baradey’in sayfası Arapça, İngilizce değil, çünkü Mısır’ın yerel halkıyla yerel konular hakkında iletişim kurmak istiyor. Ancak Kraliçe Rania’nın sayfası İngilizce. Böylece hem yerel hem küresel meselelere değinebiliyor” dedi.
El Baradey Arap dünyasının Facebook’taki kralı olsa da, Ürdün kraliçesinin diğer sosyal ağlardaki etkinliğinin henüz çok gerisinde. El Baradey’in YouTube’de 48 bin, Twitter’da ise sadece 7 bin takipçisi var. Kraliçe Rania ise bir yıldan daha az zamanda, yazdığı mesajlar ve paylaştığı fotoğraflarla Ürdün’ün kraliyet ailesine içerden bir bakış sağlayarak Twitter’da 1.2 milyon takipçiye ulaştı.
Kraliçe’yi herkes takip edebiliyor ama o sadece 57 kişiyi izliyor. Bu grup içinde Bill Gates, Shakira, CNN yapımcısı Christiane Amanpour, Virgin’in maceracı CEO’su Richard Branson, California Valisi Arnold Schwarzenegger, İngiliz aşçı Jamie Oliver, BBC, Al Gore, Onion, Karie Couric, Oprah Winfrey, Time dergisi, NPR ve New York Times var.
Öte yandan Rania’nın Facebook’ta 198 bin hayranı, YouTube’de ise 27 bin izleyicisi var.
Ortadoğu’da Facebook ve Twitter sayfaları olan başka liderler de var. Suudi Kralı Abdullah bin Abdülaziz el Suud, Libya lideri Muammer Kaddafi, Mısır Devlet Başkanı Hüsnü Mübarek ve Birleşik Arap Emirlikleri Başbakanı ve Başkan Yardımcısı Şeyh Muhammed bin Raşid de var. Bu sayfaları kimin kontrol ettiği bilinmiyor. Kraliçe Rania’nın Facebook sayfası da bir hayranı tarafından kurulmuş ama sonra Kraliçe kontrolü üzerine almıştı.
Beyrut Amerikan Üniversitesi Sosyal ve Davranışsal Bilimler Bölüm Başkanı Nebil Dacani, el Baradey’in internetteki popülerliğinin siyasi başarı getireceği fikrine eleştiriyle yaklaşanlardan. “El Baradey, üst sınıflar ve üniversite öğrenciler arasında çok popüler ancak bugün seçimler yapılsa kendisinin yeterince oy alabileceğini düşünmüyorum” dedi.
Birinin internette popüler olmasının sokaklarda da popüler olduğu anlamına gelmeyeceğini söyleyen Dacani, “Arap liderinde halkın desteği lidere sadakat ya da cemaate bağlılık kaynaklıdır. El Baradey sadece değişim isteyenler ve entelijansiya içinde popüler. Sokaktaki insan otoriteye karlı oy kullanmaya korkuyor. Facebook’ta popüler olmak güzeldir ama yetmez” dedi.