KonuÅŸ Onunla'ya dünya tapıyor ama seyredemiyor

Güncelleme Tarihi:

Konuş Onunlaya dünya tapıyor ama seyredemiyor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 09, 2002 00:00

Mutsuz kadın uzmanı, parodi üstadı büyük Ä°spanyol yine yapacağını yaptı. KonuÅŸ Onunla (Hable con ella) adlı son filmiyle yine insanları yüreklerinden yakaladı, sinema salonlarından dışarıya hafif sarhoÅŸ ve ÅŸaÅŸkın yüz ifadeleriyle çıkmalarına, aralarında uzun uzun insanlık durumunu konuÅŸmalarına, tefekküre dalmalarına sebep oldu. KonuÅŸ Onunla kimilerine göre Pedro Almodovar'ın bugüne kadar yaptığı en iyi film. Yalnız her yerde bir sorunu var: Yeterince kopyası olmadığından potansiyel seyircisine ulaÅŸamıyor!Ä°spanya'da gösterime girdiÄŸi hafta 4 milyon euro'dan fazla hasılat elde eden, Ä°talya'da hemen giÅŸenin ikinci filmi haline gelen, kolay beÄŸenmeyen Fransa'da övgülere boÄŸulan KonuÅŸ Onunla, ‘‘az kopya’’ sorunu yaşıyor. Bir filmin seyirci sayısı, sadece içeriÄŸine deÄŸil, kopya sayısına da baÄŸlı. ÖrneÄŸin hasılatı çok iyi giden Ä°ÅŸaretler (Signs) filminin baÅŸarısı, beÄŸenilmesinden çok kopyayla dünya sinema salonlarını ele geçirmesine dayanıyor.Almodovar'ın filmi için ise bunun tam tersi söz konusu. ÖrneÄŸin Fransa pazarına hakim üç ÅŸirketin (Pathe, UGC ve Gaumont) birbirine girmesine bile yol açtı. Çünkü film Pathe'nin elindeydi ve diÄŸer dağıtımcılarla çalışan sinema salonları sahipleri medyaya demeçler vererek durumu protesto ettiler. KonuÅŸ Onunla, Türkiye'de de ÅŸimdilik sadece on sinema salonunda gösteriliyor. Herkes görmek istese de, çok kopyalı bir film kadar iyi hasılat yapması mümkün deÄŸil.Ä°SPANYA'DAKÄ° KAYGIPedro Almodovar, elbette Ä°spanya'da bir ulusal kahraman. Ama KonuÅŸ Onunla filminin dünyada elde ettiÄŸi baÅŸarı, Ä°spanyol medyasına göre, ülkedeki diÄŸer yetenekli sinemacıların gölgede kalmasına yol açıyor.Yönetmen, yazar, besteci özellikleriyle Almodovar'ı hatırlatan genç Alejandro Amenabar, yarattığı fantastik evrenle gerilim ve korku sinemasına yenilikler getirdiÄŸi halde Almodovar'ın gölgesinden kurtulmakta zorlandı. Bunu ancak Hollywood tarafından keÅŸfedilip, Tom Cruise için film çevirince baÅŸarabildi. Aynı zorluÄŸu, ‘‘Lucia y el sexo’’ filminin genç yönetmeni Julio Medem de yaÅŸadı.Genç ve parlak sinemacılar için gelecekte hep aynı yol ayrımı var: ÇaÄŸrılırsa bir gün Hollywood'a gidecek mi, gitmeyecek mi? Kimisi için bu tutkulu bir hedef, kimisi için de tehlikeli bir çaÄŸrı. Pedro Almodovar ise, kendisini farkında olmadan ispat etmiÅŸ bütün büyük sanatçılar gibi, böyle bir seçim yapmaya gerek bile duymuyor. Çünkü Hollywood'u uzaktan yeterince etkiliyor. KeÅŸfettiÄŸi ve Hollywood'a yolcu ettiÄŸi yıldızları saymak yeter: Antonio Banderas, Penelope Cruz. Ãœstelik, birçok sinemacı gibi Hollywood'a köpürdüğü de yok. ÖrneÄŸin, son meÅŸhur ettiÄŸi genç oyuncu Javier Bardem, çevirdiÄŸi ilk Amerikan filmiyle 2000'de Oscar'a aday olduÄŸunda, Ä°spanyol televizyonuna çıkarak ona baÅŸarılar dilemekten kaçınmıyor. Ama çok az sinema salonunda oynayan KonuÅŸ Onunla'yı görünce, insan Almodovar Amerikan sinemasının mali imkanlarına sahip olsaydı, bu filmi çok daha fazla kiÅŸi seyredebilirdi, diye hayıflanıyor.MANÇALI DON KÄ°ÅžOT'UN HEMÅžERÄ°SÄ°Pedro Almodovar, 1949'da Ä°spanya'da Don KiÅŸot'un memleketi La Mancha'da doÄŸdu. Yoksul bir ailenin çocuÄŸuydu ve General Franco döneminde katı bir dini eÄŸitim aldı, sonunda Tanrı'ya inancını kaybetti. 16 yaşında Madrid'e geldi, sinema okulu diktatörlük tarafından kapatıldığı için istediÄŸi eÄŸitimi alamadı. 12 yıl boyunca Ä°spanyol PTT'si Telefonica'da çalıştı. Bütün ülkenin Franco'nun ölümünü beklediÄŸi yıllarda baÅŸkentte doÄŸan underground kültür hayatının bir parçasıydı. Bir tiyatro grubunun üyesiydi, öyküler yazıyordu, beste yapıyordu. Ä°lk uzun metrajlı filmi ‘‘Pepi, Luci, Bom y otras chicas del monton’’, demokrasiye kavuÅŸan Ä°spanya'da yenilikçi kültür dalgası Movida'nın patladığı döneme rastgeldi (1980). Hemen meÅŸhur olan Almodovar 1987'de ‘‘Mujeres al borde de un ataque de nervios’’la (Sinir Krizinin EÅŸiÄŸindeki Kadınlar) dünya çapında bir şöhrete ulaÅŸtı. 1989'daki BaÄŸla Beni ve 1999'daki Todo sobre mi madre (Annem Hakkında HerÅŸey) dünyada çok beÄŸenilen diÄŸer filmlerinden birkaçı. Yazar, yönetmen, oyuncu, müzisyen olduÄŸu için ona Rönesans insanı deniliyor. Ãœniversiteye gitmediÄŸi halde... Ama Leonardo da Vinci de doÄŸru dürüst Latince bilmiyordu.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!