Kartta şifre uygulaması için son 75 gün

Kartta şifre uygulaması için son 75 gün

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Sertaç Özinal, chip&PIN'de geri sayımın başladığını, son 75 güne gelindiğini ve 30 Haziran 2007'nin, çipli kredi kartları ile şifresiz işlem için son gün olduğunu bildirdi.

Haberin Devamı

Özinal, chip&PIN uygulamasında gelinen nokta, zorunlu şifre kullanım tarihinin belirlenmesi ve Türk kartlı ödeme sektöründeki yeni gelişmelere ilişkin düzenlediği basın toplantısında, hedeflerinin, sahtecilik ve dolandırıcılıkla mücadelede teknolojinin üst düzey kullanımı ve dünyadaki “en güvenli” yöntem olan chip&PIN'in Türkiye'de yaygınlaştırılması olduğunu söyledi.

Sertaç Özinal, 2007 Mart ayı sonuna kadar chip&PIN dönüşümü için 580 milyon dolar harcandığını, bu tutarın yıl sonu itibarıyla 650 milyon dolara ulaşmasının hedeflendiğini ifade ederek, “Bu miktarları bankalar kendileri üstlendi. Tüketicilere yansıtılmadı” dedi.

Kampanya döneminde televizyonun, en etkili mecraların başında geldiğini, Okan Bayülgen'in, chip&PIN iletişiminin sempatik yüzü olduğunu dile getiren Özinal, bugüne dek yapılan çalışmalara değinerek, üyelerle iş birliği içerisinde birçok faaliyette bulunulduğunu, 40 alışveriş merkezi ve 40 bin iş yerinin eğitime tabi tutulduğunu söyledi. “15 milyon dolar tutarında POS teşviği verilmiştir. 20 milyon dolar tutarında ATM teşviği oluşturuldu. Bu teşvik uygulaması halen devam etmekte” diyen Özinal, www.chipandpin.com.tr adresinin, 500 bin ziyaretçi ve 9 milyon tıklanma ile büyük ilgi gördüğünü ifade etti.

“KREDİ KARTI KULLANICILARININ YÜZDE 86'SI ŞİFRELERİNİ BİLİYOR”

Sertaç Özinal, kredi kartı kullanıcılarının yüzde 86'sının şifrelerini bildiğini ifade ederek, “Bu oran, bu yılın ilk aylarında da yüzde 90'lara ulaşmış durumda. Başlayacak kampanya ile bu rakamı yüzde 100'e çıkarmayı hedefliyoruz. Alışveriş yaparken şifresini tuşlayan kullanıcı oranı şu an için yüzde 70” diye konuştu. Özinal, Türkiye'de Nisan itibarıyla chip&PIN uyumlu kartların oranının yüzde 85, chip&PIN uyumlu POS cihazı oranının yüzde 96 ve chip&PIN uyumlu ATM'lerin oranının yüzde 72 olduğunu belirterek, Mayıs sonu itibarıyla kartlar ve POS cihazlarındaki oranın yüzde 100'e ulaşmasını beklediklerini kaydetti.

DOLANDIRICILIK DÜŞÜYOR

BKM Genel Müdürü Özinal, dolandırıcılık ve sahtecilik cirolarının Nisan-Aralık 2005 ila Nisan-Aralık 2006 arası değerlerde yüzde 55 oranında düştüğünü ifade ederek, şunları kaydetti: “Hedeflerimizin üzerinde bir düşüş oldu. Son 4 ayda da bu düşüş aşağıya doğru devam ediyor. Ocak-Mart 2005 ve Ocak-Mart 2007 karşılaştırıldığında yüzde 67'lere ulaşmış durumda. Sahtecilik rakamları Ocak-Mart 2005'de 4,34 milyon YTL, Ocak-Mart 2006'da 4,05 milyon YTL ve Ocak-Mart 2007'de 1,43 milyon YTL oldu.”

Sahtekarlığın, chip'li ülkelerden chip'siz ülkelere kaydığını gördüklerini, chip&PIN'e geçişin yaşanmaması halinde diğer ülkelerden Türkiye'ye de gelebileceğini belirten Özinal, internet üzerinden yapılan sahtekarlıklara ilişkin olarak da, “İnternette uluslararası kurallara paralel güvenli alışveriş anlamına gelen ve 3D secure hizmetinin 1 Temmuz'dan itibaren kullanımı söz konusu” dedi.
Özinal, Türkiye'de internet ve mail order yoluyla yapılan sahtekarlık tutarının 2004'de toplam 4,05 milyon dolar, 2005'de 5,16 milyon dolar ve geçen yıl 6,19 milyon dolar olduğunu bildirdi.

ŞELALE HANIM DEVAM ETMEYECEK

Sertaç Özinal, chip&PIN'da geri sayımın başladığını hatırlatarak, “Son 75 gün. 30 Haziran 2007, çipli kredi kartları ile şifresiz işlem için son gün. İmza tarihe karışacak” diye konuştu. Alt yapının yüzde 100 hazır olması çalışmalarına paralel, kampanyanın son döneminin Mayıs-Haziran 2007'de hayata geçirileceğini anlatan Özinal, Okan Bayülgen ile devam edeceklerini bildirdi.

Özinal, 30 Haziran 2007 itibarıyla kredi kartlı alışverişlerde şifresiz işlem olmayacağını duyurarak bu tarihe kadar kartlarında chip&PIN olan, ancak henüz şifresini almamışların şifrelerini oluşturmalarını sağlamanın, yeni dönemde gerek kart sahiplerinin gerek iş yerlerinin şifre gizliliği ile olan ilişkilerini tekrar gündeme getirilmesinin hedeflendiğini kaydetti.

Tüketicilerden; şifrelerini almalarını, şifrelerini tüm kredi kartı alışverişlerinde kullanmalarını ve şifrelerini kimse ile paylaşmamalarını beklediklerini ifade eden Özinal, iş yerlerinden de; satış noktalarında şifre girmeye imkan verecek şartları oluşturmalarını, şifre gizliliğine önem vermelerini ve hiçbir kart sahibi adına şifre girişi yapmamalarını beklediklerini kaydetti.

Türkiye'nin, chip&PIN'e geçişte Fransa ve İngiltere'den sonra dünyada üçüncü ülke olacağını vurgulayan Özinal, gazetecilerin soruları üzerine, chip&PIN uygulamasına geçişin bir daha uzatıltamayacağını, tüketiciye yansıyan kart masrafları olmayacağını ve İngiltere'de chip&PIN'e dönüşüm için 2 milyar dolar harcandığını bildirdi. Verilen bilgiye göre, yeni kampanyada, “Şelale Hanım” tipinin devam etmeyeceği, Okan Bayülgen'in reklam filmlerini de yöneteceği ve kampanyalara bugüne kadar 10 milyon dolar bütçe harcandığı bildirildi.

Haberle ilgili daha fazlası: