Kalkınmanın en önemli silahı bilişim olacak

Güncelleme Tarihi:

Kalkınmanın en önemli silahı bilişim olacak
Oluşturulma Tarihi: Ekim 18, 2004 00:00

ÖNÜMÜZDEKİ üç yılda Türkiye’nin bilgi teknolojileri ihracatından 500 milyon dolar gelir elde edebileceğini söyleyen KoçSistem Genel Müdürü Gökhan Akça, ‘Türkiye’nin kalkınmasında en önemli silah bilişim olacak’ diyor.Akça’ya göre halen büyüklüğü 1.7 milyar dolar olan bilişim sektörü 2006’da 2.2 milyar doları yakalayacak. BİLİŞİM sektörünün Türkiye’nin itici gücü olduğunu söyleyen KoçSistem Bilgi ve İletişim Hizmetleri Genel Müdürü Gökhan Akça, önümüzdeki yıllarda kalkınmanın en önemli silahının ‘bilişim’ olacağını söylüyor. Gökhan Akça, halen 1.7 milyar dolar seviyesinde bulunan bilişim pazarının, 2000 yılındaki 2.2 milyar dolarlık rakamına ise 2006’da yeniden kavuşacağını tahmin ediyor. Önümüzdeki 3 yılda, iç pazarın ötesinde yurt dışında çok ciddi bir potansiyel olduğuna inanan Gökhan Akça, Polonya, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna gibi çevre ülkelerde çok ciddi bir talep olduğunu belirtiyor. Gökhan Akça, entelektüel sermaye ihracının sağlayacağı rekabet avantajının hayata geçirebilmesi halinde Türkiye’nin bilgi teknolojileri ihracatından yılda 400-500 milyon dolar döviz girdisi sağlayabileceğine dikkat çekiyor. KoçSistem Genel Müdürü Gökhan Akça ile Türkiye’nin e-dönüşüm projelerinden bilgi teknolojileri ihracatına, bilişimin geleceğine uzanan bir sohbet yaptık. Türkiye’de bilişim sektörü hangi boyuta ulaştı?- Ekonomik gelişmelere karşısında çok hassas ve çok kırılgan olmasına rağmen bilişim sektörü Türkiye’nin hálá itici bir gücü. Bugün bilişim pazar hacminin 1.7 milyar dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. Türkiye bilişim pazarının her yıl yüzde 18-20 arasında büyüyeceği öngörülüyor. Sektörün, 2000 yılındaki 2.2 milyar dolarlık rakamı ise 2006’da yakalaması bekleniyor.Pazarda yerli üreticilerin rolü nasıl?- Yerli üreticilerin PC’de pazar payı artsa da ithalat girdisinin yüksekliği dolayısıyla sektör istihdam yaratan ve GSMH’ya direk katkıda bulunan bir pazar niteliği taşımıyor. Yerli üretim ile entelektüel sermayenin katkıda bulunduğu pay artmadıkça, bilişim pazarının büyümesi, ithalatın artması anlamına gelir. Türkiye’de entelektüel sermayenin gelişmesi gerekiyor. Bu da, yerli ürün ve çözümlere talebin artması ile mümkün.Bilişim pazarının büyümesinde kamu sektörünün payı nedir? - Türkiye’nin E-Dönüşümü Yol Haritası ile birlikte, daha yapısal bir bilişim ihtiyacı doğdu. Teknoloji ihtiyacının bir kısmı entelektüel sermayenin pazara sunulması ile Türkiye’de üretiliyor. Entelektüel sermaye geliştikçe, sektörün yeteneği de gelişecek ve bir süre sonra bölgede Türkiye’yi rekabetçi bir ülke konumuna getirecek. Bilişim kalkınma için çok önemli bir silah.Bilişim kalkınma için neden bu kadar çok önemli?- İstihdam yaratıcı alanlara, rekabet avantajı sağlayan bazı büyümelere ihtiyacımız var. Türkiye’de yepyeni oluşumlar başladı. Türkiye’deki projeleri, bölge ülkelerde gerçekleştirebilirsek, hem entelektüel sermaye ihracına başlayabilir, hem de ülkemizin yabancı sermaye akışına ve pazarın büyümesine fırsat verebiliriz. Entelektüel sermaye ihracının sağlayacağı rekabet avantajını hayata geçirebilirsek Türkiye önümüzdeki 3-4 yılda çok farklı bir yere gelecek. Türkiye bilgi teknolojileri aracılığıyla yılda 300-500 milyon dolar ihracat karşılığında döviz girdisi sağlayabilir.Türkiye’nin bilişim konusunda yeni açılımlara ihtiyacı var mı?- Türkiye’nin birkaç noktada açılıma ihtiyacı var. Bunlardan birisi hızlı ve ucuz internet kullanımı. Bireylerin evlerine inebildiğimizde ihtiyaçlarını artık bu altyapı üzerinden çözebilirler. Açılımlardan bir diğeri beklenen ihaleler ve okullar kısmı. Bugün okullarımızda çok güzel gelişmeler oluyor. Bir bilgisayarla 10 öğrenciye gitme şansımız var. Artık okullarda öğrenciler internette sadece sörf yapmayacak, müfredata uygun ders kitaplarını da bilgisayarda bulacaklar. Bu son kullanıcı pazarında önemli bir adım. AB fonlarını doğru kullanamıyoruzAB üyeliğinin Türkiye bilişim pazarına katkıları neler olacak?- Türkiye, Avrupa Birliği fonlarını doğru kullanamıyor. Özellikle aday ülkelerin alt yapı için aldıkları fonların çoğu karşılıksız ve ülkelerin kalkınmasında önemli rol oynuyor. Yunanistan’ın Avrupa Topluluğu’nun bilişim fonlarından yararlandığı rakam 800 milyon dolar. Bu kaynağın önemli bir kısmı bilişim altyapısına harcanıyor. Bu fonları nasıl kullanacağınızı bilmek önemli. Bu konuda çalışıyoruz, kamu tarafında da bir ofis bu işle uğraşıyor. Eylem projelerinde hıza ihtiyaç varDevletin bilişim projeleri şu anda hangi aşamada?- Henüz beklediğimiz hızda değil. Kamu tarafı çok hızlı değil. Devletin 73 adet eylem projesi, Devlet Planlama Teşkilatı ve Başbakan Yardımcımızın kontrolünde. Hız kazanmaya ihtiyacımız var. Gümrükler Projesi 2 yıl önce bittiğinde, gümrük kapılarında web üzerinden beyannamenin doldurulduğu, her türlü veriye ulaşılabilen bir Türkiye’nin, ihracatta rekabetçi olmasını sağlayacak bir altyapı kuruldu. Mernis projesiyle bireylerin tüm kütük bilgileri toparlandı, web üzerinde her türlü bilgiye ulaşılması mümkün hale geldi. e-vergi Türkiye’nin önemli bir konusudur, e-imza önemli bir adımı. 50 ayrı şirketin çağrı merkeziyizDış kaynak hizmetleri kullanım alışkanlığı nasıl?- Reel sektör özellikle 2001 krizinden sonra teknolojiye sahip olmanın maliyetini gördü. Dönemsel büyüme ve küçülmelerden çok zarar gördü. Bugün artık kimse çağrı merkezi tutmuyor. KoçSistem olarak büyük bir çağrı merkezi kurduk ve bugün 50 müşterinin çağrı merkezini barındırıyoruz.Proje tecrübelerimizi artık dışarı taşıyoruzBilişim sektörü yurt dışında şansı nasıl?- Önümüzdeki 3 yılda, iç pazarın ötesinde bir pazarın dışarıda olduğuna inanıyorum. Polonya, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna gibi çevre ülkelerde çok ciddi bir talep var. Sudan, Ürdün, Irak gibi ülkelerde Türk şirketleri olarak iş yapma yeteneğimiz oldukça gelişti. Kamu kuruluşlarıyla birlikte proje geliştirirken edindiğimiz bu tecrübeyi şimdi dışarı taşıyoruz. Katma değerli hizmetlerle dış pazarlarda neler yapabileceğimize bakıyoruz. Azerbaycan’da bir çağrı merkezinin tüm hizmet kuruluşlarını biz yaptık. Bulgaristan telekomunun özelleştirilme çalışmaları hálá bitmedi ve çok ciddi altyapı çalışması var. Kaynak planlama, DSL, ucuz internet erişimi dahil olmak üzere Türkiye’de gerçekleştirdiğimiz projeleri bu ülkelerde hayata geçirebiliriz.KoçSistem Bilgi ve İletişim Hizmetleri Genel Müdürü Gökhan Akça, Tarsus Amerikan Koleji’nin ardından, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Ekonomi Bölümü’nden mezun oldu. İş hayatına 1989’da IBM Türk’de başladı. IBM Türk bünyesinde yer alan POS A.Ş.’nin Satış ve Pazarlama Direktörlüğü’nden sonra Benkar A.Ş.’de Genel Müdür Yardımcılığı, Cisco Systems’te Kurumsal Müşterilerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı ve Tepum’da Genel Müdür Yardımcılığı yaptı. Nisan 2003’de KoçSistem Bilgi ve İletişim Hizmetleri A.Ş.’de Genel Müdür Yardımcılığı’na, ardından Genel Müdürlüğü’ne getirildi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!