Kafalar karıştı

Güncelleme Tarihi:

Kafalar karıştı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 23, 2012 00:00

Yeni getirilmek istenen yasa ile ilgili raporlar hazırlanıyor. STK’lar önümüzdeki günlerde Bakanlığın kapısını çalarak, sistemle ilgili sorularına yanıt arayacaklar. Yeni sistemde en çok kafası karışanlardan biri de özel okullar ve Anadolu Lisesi yöneticileri. Bu okullara giriş koşulları yeni sistemle değişecek gibi görünüyor. Sınava hazırlanan aileler ise, bu hazırlık sürecinde büyük endişe taşıyorlar.

Tartışılmalı

Enver Yücel (TÖDER Başkanı) Mesleki eğitimin hangi yaşta başladığı çok önemli. 21. yüzyıl bilim çağında aynı yaş grubunda, aynı anlayışla devam eden bir eğitim olmamalıdır. Yeni yasa ile mesleki eğitime yönlendirme daha erken yaşlara alınmak isteniyor. Bu ne kadar doğrudur, iyi tartışılmalı. Mesleki eğitim konusunda örnek gösterilen Almanya Berlin’de son bir yıl içinde erken yaşta öğrencinin mesleki yönlendirmesiyle ilgili eğitim geleneğinden vazgeçti. Çünkü, mesleki eğitime erken yaşta giden öğrencilerin daha sonra üniversiteye gitmeleri yolunda engeller oluyordu. Geçmişte 5’inci sınıftan sonra kolejler ve Anadolu Liseleri’ne öğrenci alıyordu. Bundan sonra sınavlar 4’e mi inecek? Öğrenciler daha çok erken yaşlarda dershanelere gitmek zorunda kalır mı? Bütün sorunlar enine boyuna tartışılmalı.

Hazırlık sınıfı açılmalı

Cem Gülan (Türkiye Özel Okullar Birliği Başkanı) Mesleki eğitim 8 seneden önce başlamamalı. 4’üncü sınıf sonunda yabancı dili iyi öğretmek için hazırlık sınıfı istiyoruz. Ancak, bu yasa teklifinden asla üç şeyden vazgeçilmemeli: İlk dördün sonunda hazırlık sınıfı olmalı, ikincisi 8 sene bitmeden mesleki eğitim yapılmamalı, bugün yüzde 70 civarında olan okul öncesi zorunlu olmalı. Sınav olacaksa da 8’inci yıl sonunda olmalı. Açıköğretim konuşuluyor, bu olursa zorunlu olmaktan çıkar. Açık okulda zorunlu eğitimden bahsedilemez.

Kızlar için ciddi risk

Batuhan Aydagül (Eğitim Reformu Girişimi Koordinatörü) Bu yasa teklifi, kamuoyuna sunulduğunun aksine zorunlu eğitimi 12 yıla çıkarmıyor. Bu kararın Bakanlar Kurulu tarafından alınacağını belirtiyor, ancak bu kararın alınabilmesi için gerekli şartların ne olduğunu da belirlemiyor. Sekiz yıllık zorunlu temel eğitim, dörder yıllık iki kademeye bölünüyor ve ikinci kademenin zorunlu olup olmadığı muğlaklaştırılıyor. İlköğretimin ikinci dört yıllık döneminin açıköğretim yoluyla tamamlanmasının önü açılıyor, bu durum özellikle kız ve engelli çocukların okullaşması için ciddi riskler doğurabilir. Mesleki ortaöğretimin 10 yaşında, çıraklık eğitiminin 11 yaşında başlaması gibi düzenlemelerin önü açılıyor. Bu düzenlemelerin meslek eğitiminin geliştirilmesi için gerçekleştirildiği belirtilse de, temel eğitim içinde okul türlerine ayrılmanın ve mesleki eğitimin erken yaşta başlamasının sakıncalarına dair pek çok bilimsel bulgu var.

Merak edilenler

Lise giriş sınavları kalkacak mı?
5-6-7-8. sınıfta yabancı dil bilen matematik ve fen öğretmenlerine ihtiyaç olacak mı?
Yabancı okullar ve Anadolu Liseleri 5’inci sınıfta mı öğrenci alacak?
Sınav erkene alınacaksa öğrenciler dershanelere erken mi gidecek?
Özel yabancı okulların orta kısmı yeniden açılır mı?
Açıköğretim olursa, 12 yıllık eğitim örgün olur mu?
İlk kademe ve ikinci kademe için yeterli okul binası olacak mı?
Her üç kademe için okul yöneticileri farklı mı olacak?
Köy okullarının buna alt yapıları hazır mı?
Açıköğretime gidecek çocuğun not ortalaması nasıl olacak?
Kızların eğitim imkanı söylendiği gibi artar mı, yoksa evlere mi kapanırlar?
12 yıllık eğitimin sonunda kaç diploma verilecek?
İkinci kademede Açıkilköğretimle ilişkilendirilecek programlar hangi kriterlere göre belirlenecek?
Bütün bu tasarının ekonomik alt yapısı hazır mı? Nasıl karşılanacak?
Müfredatlar 7 yıl önce 8 yıllık eğitime göre tasarlandı. Şimdi değişiklikler nasıl yapılacak? Bunun için yeterli zaman ve para var mı?
Yeni sistem yeni öğretmen ihtiyacı olacak mı?
Anne babaların eğitim düzeyi göz önünde tutulursa evde çocuklar nasıl eğitilecek? Müfredat bütünlüğü olacak mı?
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!