Genetik hastalıklarda erken teşhis

Genetik hastalıklarda erken teşhis
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 12, 2003 00:00

Brezilyalı bilim adamları, gelecekte genetik hastalıkların döllenmeden önce tespit edilebileceÄŸini açıkladılar.Nature dergisinin internet sitesinde yayımlanan habere göre, yeni geliÅŸtirilen yöntem, bazı ülkelerde etik nedenlerden dolayı yasak olan preimplantasyon tanı yöntemine alternatif olabilecek.   Preimplantasyon tanı yönteminde, laboratuvar ortamında oluÅŸturulmuÅŸ embriyo (tüp bebek) genetik hastalıklar konusunda inceleniyor. Sao Paulo'daki bir klinikte görevli bilim adamı Dmitri Dozortsev ise spermi, yumurtayı döllemeden önce analiz etti.   Spermin DNA moleküllerini, polimeraz zincir reaksiyonuyla (PCR) kopyalayıp inceleyen Dozortsev, kullandığı spermle yumurtayı dölledi. Dozortsev, bu yöntemle 10 embriyo oluÅŸturduÄŸunu söyledi.   Chicago'da görevli bilim adamı Yury Verlinsky, yönteme şüpheyle yaklaÅŸarak, iÅŸlemden geçmiÅŸ spermin yumurtayı dölleyemeyeceÄŸini ve yüksek ısının kalıtsal hasarlara neden olabileceÄŸini öne sürdü.   Verlinsky, Dozortsev'in oluÅŸturduÄŸu embriyonların döllenmemiÅŸ yumurtanın bölünmesiyle oluÅŸmuÅŸ olabileceÄŸini kaydetti.   Embriyonlardan 2'sinin Y kromozomu taşıdığını belirten Dozortsev, bu kromozomun sadece spermden gelebileceÄŸini ifade etti.   Dozortsev, gelecekte sperme daha az zarar verecek bir yöntem bulmayı umduÄŸunu belirterek, böylece kas distrofisi (adalelerin geliÅŸmemesi), sistik fibroz (akciÄŸer hastalığı) ve talasemi (Akdeniz anemisi) gibi hastalıkların döllenmeden önce belirlenebileceÄŸini kaydetti.Â