En güçlü çevreci Prius

Güncelleme Tarihi:

En güçlü çevreci Prius
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 01, 2004 00:00

Toyota geçen hafta Car of the Year jüri üyeleri için Belçika/Brüksel’de dünyanın ilk seri üretilen hibrid modeli Prius için bir test sürüşü düzenlendi. Brüksel’deki Toyota Motor Marketing Europe merkezinde baÅŸlayan test sürüşü, Fransa’da özel bir test pistinde devam etti.Belçika-Fransa arasında yaklaşık 300 km’lik bir mesafede yeni Prius’u tanıma ÅŸansı bulurken, Toyota’nın hibrid teknolojisinin potansiyelini göstermek için geliÅŸtirdiÄŸi 145 beygirlik spor versiyon Prius GT modelini de test pistinde denedim.1997 yılında piyasa çıktığı tarihten bu yana dünya genelinde 210 bin adet Toyota Prius satılırken, 2004’ün ilk 6 ayında bu rakam 60 bine ulaÅŸtı. Avrupa’da 2004 yılı sonuna kadar 8 bin 200 adet Prius satmayı bekleyen Toyota, bu rakamı 2005’te 150 bine çıkarmayı hedefliyor. Yani Toyota, 6 yılda yaptığı toplam satışa yakın bir rakamı, gelecek yıl gerçekleÅŸtirmeyi planlıyor. Prius’un Türkiye’de ise gelecek yıl sonunda ya da 2006 başında satışa sunulması düşünülüyor. Bu gecikmenin nedeni ise Toyota’nın, Türkiye gibi bozuk yollara sahip ülkelere için özel bir süspansiyon sistemi geliÅŸtirmesi gösteriliyor.GÃœVENLÄ°K: Euro NCAP çarpışma testinden 34 puanla 5 yıldız alan Toyota Prius, 43 puanla çocuk güvenliÄŸinde ÅŸimdiye kadar alınan en yüksek derecenin sahibi. Bilgisayar simülasyonlarında yapılan testlerin yanı sıra 125 gerçek çarpışma testinden geçen Toyota Prius, daha büyük ve ağır araçlar olan SUV’larla çarpışma etkileri göz önünde bulundurularak üretiliyor.Prius’un aktif güvenlik önlemleri arasında Elektronik Kontrollü Fren Sistemi (ECB), Elektrikli ÇekiÅŸ Kontrolü (E-TRC) ve Araç Denge Kontrolü (VSC+) gibi özellikler bulunuyor. Otomobilin pasif güvenlik önlemleri ise şöyle sıralanıyor: ön, yan, perde ve diz hava yastıkları, emniyet kemeri takma uyarısı, elektrik devre kesici, darbe emici barlar ve kaza anında boynu koruyan WIL koltuklar. Prius gövdesinin yüzde 45’i yüksek gerilme kuvvetine sahip çelikten oluÅŸurken, kaput, bagaj kapağı ile tamponlar alüminyum alışımdan üretilmiÅŸ. Prius, yüksek gerilme kuvvetine sahip çelikten 2.5 kat daha dayanıklı olan yüksek ısıyla damgalanmış çeliÄŸin dünyada ilk kullanıldığı otomobil. Aracın B sütununda ve tavan baÄŸlarında kullanılan bu çelik, özellikle yan darbelere karşı maksimum koruma saÄŸlıyor. YAKIT TÃœKETÄ°MÄ°: 2000 model Prius’un ortalama yakıt tüketimi 100 km’de 5.1 litreyken, 2003 modelle birlikte tüketim 4.3 litreye düşmüş. Prius ortalama 4.3 litrelik yakıt tüketimiyle dizel otomobillerden daha ekonomik olmasıyla dikkat çekiyor. D segmenti dizel otomobillerde 100 km’de ortalama yakıt tüketimi 5.7 litre, C segmentinde 5 litre ve B segmentinde ise 4.5 litreyi buluyor.D segmentindeki rakipleriyle karşılaÅŸtırıldığında, satılan her yeni Prius yılda 1 tondan fazla karbondioksit gazının atmosfere karışmasını engelliyor. Karbondioksit emisyonları Prius için km’de 140 gram iken, bu miktar D segmenti dizel araçlarda 154, C segmentinde 133, B segmentinde 118 grama ulaşıyor. Hibrid teknolojisinin potensiyelini göstermek amacıyla üretilen Prius GT’nin, hibrid sistemi yeniden ayarlanarak motor gücünde yüzde 29’luk bir artış saÄŸlanmış. Standart Prius’un hibrid sistemi, benzinli motoru 77 beygir, elektrik bataryası 34 beygir olmak üzere toplamda 111 beygirlik bir güç üretiyor. Prius GT’nin sistemi ise, benzinli motoru 99 beygir, elektrikli bataryası 46 beygir olmak üzere toplamda 145 beygirlik bir güce sahip. Standart Prius, 100 km’ye 10.9 saniyede ulaşırken, GT bu hıza 8.7 saniyede çıkabiliyor. GT’nin bu yüksek performansında, bin 300 kg ağırlığındaki standart modele göre 180 kg daha hafif olmasının da etkisi büyük.Teknolojisi müşterileri ÅŸaşırtıyorAvrupa’daki Toyota bayilerinden alınan bilgilere göre, yeni Prius’un müşteri profili bir önceki modele göre çok farklı. Bu müşteriler orta sınıftan ve Prius’u bir aile otomobili olarak görüyorlar. Yeni model satışa sunulduktan sonra bir önceki jenerasyon Prius’un da ikinci el satışlarında artış görüldüğü belirtiliyor. Prius’un müşteri kitlesinin çoÄŸunluÄŸunu 40 yaÅŸ üzerindekiler oluÅŸturuyor. Otomobili tercih edenlerin yüzde 30’u küçük iÅŸletme sahibiyken, yüzde 26’sı bir iÅŸyerinde ücretli çalışıyor. Ä°spanya’da 5 bin sürüş testi yapılırken, insanlar bu seviyede bir teknolojiye sahip bir otomobilin günümüzde satılmasına çok ÅŸaşırdıklarını ifade etmiÅŸler. Ä°talya’da ise çoÄŸunluÄŸu 40-50 yaÅŸ arasındaki yüksek eÄŸitimli kesim tarafından gerçekleÅŸtirilen 9 bin test sürüşünün ardından, otomobilin sanıldığının aksine kullanımının çok basit olduÄŸu belirtilmiÅŸ. Fransa’da da 600 deneme sürüşünün ardından, teste katılanların yüzde 76’sı Prius’u çok iyi bulduklarını söylerken, yüzde 23’lük kesim ise iyi bulduÄŸunu belirtmiÅŸ.Bu otomobil cimri yaparToyota Prius, B segmentindeki bir otomobilden daha az yakıt tüketim deÄŸerlerine sahip, hem de D segmentindeki bir otomobilin konfor ve iç geniÅŸliÄŸini sunuyor. Yakıt tüketimi ÅŸaşırtıcı... Yakıt tüketimine bakıldığında, tüketim karşılaÅŸtırmasını D sınıfında deÄŸil, B sınıfındaki bir otomobille yapmak gerekiyor. Åžehir içinde düşük hızlarda, benzin motoru çalışmıyor. Bataryadan gelen enerjiyle elektrik motorunun gücü otomobili harekete geçiriyor. Hız artınca, elektrik motoru devre dışı kalıyor ve benzin motoru çalışıyor. Özellikle Ä°stanbul gibi trafiÄŸin yoÄŸun olduÄŸu büyük ÅŸehirler için ideal bir otomobil. Hem cimri hem de çevreci... Avrupa’da D segmentinde yer alan araçlarla aynı fiyata satılan Prius’un Türkiye’de de bu sınıfta yer alması bekleniyor. Dolayısıyla fiyatının yaklaşık 50 milyarın üstünde olacağı tahmin ediliyor. Elektrikli otomobil deyince herkesin aklına fiÅŸe takılıp ÅŸarj edilen bir araç geliyor. Ancak Prius böyle bir otomobil deÄŸil. Åžarj etmesi için hareket halinde olması yeterli. Benzin motorundan gelen güçle, batarya ÅŸarj oluyor. Ayrıca, ÅŸehir içindeki dur kalk sırasında yapılan frenler, bataryanın ÅŸarj etmesini saÄŸlıyor. Batarya için 8 yıl garanti veriliyor. Ancak Toyota yetkilileri, bataryanın ömrünün aracın ömrü kadar olduÄŸunu söylüyorlar.Prius’un elektrikli bir otomobil olduÄŸunu düşünerek, performansının düşük olduÄŸunu sanmayın. Prius, benzin motorunun saÄŸladığı gücün yanı sıra elektrik motorununun da gücünü kullanarak, D sınıfındaki normal bir otomobil kadar, hatta daha fazla performans sunuyor.Prius inanılmaz sessiz bir otomobil. Åžehir içinde yol alırken, yayalara daha fazla dikkat etmek gerekiyor. Çünkü sessiz çalışan elektrik motoru devredeyken, otomobili duymak mümkün deÄŸil.Prius’un orta konsolde bulunan ekranında otomobilin yakıt tüketimini ve o anda hangi motoru kullandığını, bataryanın ÅŸarj olup olmadığını görmek mümkün. Fakat bu ekranda yakıt tüketimini, bataryanın ÅŸarj oluÅŸunu gösteren tabloyu izlemek, trafikte dikkati dağıtıyor.Bu sistemin bir dezavantajı daha var. Otomobilin anlık yakıt tüketimini görmek, kazanılan elektrik enerjisini takip etmek için devamlı ekrana bakmak insanı cimrileÅŸtiriyor. Gaz pedalına daha az basmak ve tüketimi düşürmek için farkında olmadan çaba harcıyorsunuz.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!