Ekranda bir haber devi

Güncelleme Tarihi:

Ekranda bir haber devi
Oluşturulma Tarihi: Eylül 26, 1999 00:00

Haberin Devamı

Yeni kanalın hedefi, Türkçe konuşulan bütün ülkelerde yayın yapmak

Her yarım saatte bir haber verecek.

Eğlencenin içinde bile haberi ön plana çıkaracak

Haberi haberciler okuyacak.

CNN Türk, aynı zamanda CNN'in Türkiye temsilciliği görevini de üstlenecek.

CNN Türk'ün kadrosu müdüründen şoförüne kadar toplam 225 kişiden oluşuyor.

Yaş ortalaması 28

Anchor koltuğunda Mehmet Ali Birand, Çiğdem Anat, Ayşenur Yazıcı, Gülay Avşar ve Ece Öztürk var.

CNN Türk'ün internetteki adresi: CNN.com.tr

Türkiye'de ilk kez haberciler günde 10 saat çalışacak ve haftanın iki günü tatil yapabilecekler.

Taha Akyol, Genel Müdür: Haberi doğru verecek

‘‘CNN Türk'ün kimliğini oluşturan ilkesi haberde objektiflik. Habere hiçbir değerlendirme, yorum katmadan, tam bir objektiflikle yayınlayacağız. Ama objektifliği siyasi konularda korumak zordur. Özellikle Türkiye gibi siyasi gerginliklerin, siyasi taraf birliklerinin etkili olduğu toplumlarda. Başlangıçta bu yüzden neden ‘‘falancaların aleyhine olmadınız’’gibi birtakım eleştiriler alabiliriz. Ama BBC'nin, CNN'in yaptığı gibi Türkiye'de de CNN Türk objektif habercilik yapacak. Benim sloganım şu; CNN Türk bir haber verdiyse doğrudur. Amacımız rating değil. Amacımız, Türkiye'de çağdaş ülkeler standardında bir habercilik yapmaktır. Beğeniye göre değil, haberin tabiatına göre hareket edeceğiz. Aslında bir yayın organının bir tarafı tutması ayıp değildir. Dünyanın her yerinde sağa yatkın, sola yatkın, liberal, sosyal demokrat yayın organları vardır. Ancak bizim ilkemiz, habercilikte diğer TV kanallarını etkileyen bir haberleşme teknolojisi geliştirmek. Haberin sunuşu, cümlelerin kuruluşu, gereksiz sözcüklerden arındırılarak, işlevsel yönünün ortaya çıkarılması gibi...Bir karmaşık olayı diğer bir kanal 30 saniyede veriyorsa, biz muhtemelen bu olayı 15 saniyede, daha anlaşılır şekilde vereceğiz. Yaş ortalamamız 28. Biz hem genç kuşağın dinamizmini, dünyaya açıklığını hem de tecrübeli elemanların birikimini biraraya getirdik. Genç, teknolojiye açık, toplumda henüz önyargıları keskinleşmemiş bir genç ekip var, hem de Türkiye'nin yaşadığı değişik evrelerinden geçerek gelmiş, öngörüleri artmış, sezgileri güçlü elemanlarımız var. CNN Türk güvenilir, ciddi, sevecen bir haber kanalı olacağız ama asla arabesk olmayacağız.’’

Efe Önbilgin, Gen. Md. Yrd.: CNN adına Türkiye’nin sesi

‘‘Bu ortaklık, Doğan Medya Grubu ve Turner Grubu'nun Türkiye'de haber üretimi alanında işbirliği ortaklığı. Bu anlaşmayla dünyadaki tüm CNN bürolarını, CNN uydularını, CNN stüdyolarını kullanma hakkını almış durumdayız. Biz başka bir haber kanalının yaptığı yatırımın hemen hemen aynısıyla, onların ürettiği işin üç katını üretebilecek bir yatırım yaptık. CNN Türk ekibi süper performans takımı. Türkiye'nin dışında Almanya'da yaşayan Türklere ve Orta Asya Cumhuriyetleri'ne de ulaşmayı hedefliyoruz. CNN Türkiye'de gerçekleşen tüm olayları sadece bizim kanalımızdan alacak. 225 kişilik ekibimiz, dünyada CNN adına Türkiye'nin sesi olacak. Hedef kitlemizin spesifik olması, bizim televizyon kanalı olarak kendimizi çok iyi anlatabilmemiz ve kullandığımız teknolojinin çok ileri olması reklam verenleri heyecanlandırdı. Biz diğer TV kanallarının aksine reklam kuşağımızı 2 dakikayla sınırlı tuttuk.’’

Anchor koltuğuna oturan deneyimli televizyoncu Mehmet Ali Birand

Starımızı kendimiz yaratacağız

CNN Türk'ün yapılanmasında önemli rol üstlenen Mehmet Ali Birand'la bu yeni haber kanalının haber anlayışı üzerine konuştuk.

CNN Türk sadece bir haber kanalı mı?

-İçinde tabii ki talk showlar, spor programları, kültür sanat programları, magazin programları yer alacak ancak bu programlarda haberi ön plana çıkaracak. Her olayın haber yönünü verecek bir kanal CNN Türk.

Tarafsızlık ilkesi yayın diline de yansıyacaktır herhalde...

-Mesela ordumuz yerine Türk Silahlı Kuvvetleri, ülkemiz yerine Türkiye gibi söylemler kullanılacak. Yayın dilinde uluslararası standartları uygulayacağız. Basit, yalın ve anlaşılır bir Türkçe dinleyeceksiniz.

Sizce bu tarafsız ve objektif haber verme anlayışını güden yeni haber kanalı, başta ne gibi zorluklarla karşılaşabilir?

-En başta mutlaka yadırgamalar olacak. Mesela bazı TV kanalları bizim için‘‘bakın görüyor musunuz, bazı kelimeleri, bazı cümleleri bizim kadar içten telaffuz etmiyorlar’’ diyebilecek. Ben seyircinin şaşalı laflar duymak istediğine inanmıyorum. Seyircinin ‘bana haberi ver, yorumunu bana bırak’’anlayışı güttüğüne inanıyorum. Haberi vereceğiz, yorumu izleyiciye bırakacağız. Yorum yapmak gerekiyorsa da uzmanların yorumlarına yer vereceğiz.

Rakibiniz kim?

-Rakip kendimiziz. Ama bizim alanımızda yer alan bir NTV var. Ancak NTV bizim yaptığımız habercilikten daha genel haberciliğe doğru kayıyor. Bu televizyon kanalında bir yemek programı da görebiliyorsunuz...Biz haberiz. Yine de böyle bir televizyon kanalının olması bizim için şans, çünkü rekabet olduğu zaman daha iyi iş çıkacaktır.

Kadronuzu oluştururken öncelik verdiğiniz kriterler nelerdi?

-Türk televizyonunda bir gelenek vardır. Bir işi yapmak için üç-dört kişi işe alınır. Biz bir kişiye iki-üç iş yaptırmak üzere kadromuzu kurduk. Mümkün olduğu kadar genç, pırıltısı olan insanlarla çalışmayı amaçladık. Özellikle büyük isimlerle çalışmaktan kaçındık. Kendi starımızı kendimiz yaratmak istiyoruz. Tamamen CNN'in sistemiyle yapılandık. Bu sistemde editörler ve şef prodüktörler eşit alana yükseliyorlar. Biri haberi alıp, toplayıp, yazıp, oluştururken, diğeri o haberi televizyona aktarıyor. Görev tanımlamaları bile ingilizce. Bir muhabir aynı zamanda kamera kullanmasını bilecek, haberini edite etmesini bilecek ve grafik yapabilecek. Bu kanalın dili çok sade, yorumsuz ve net. Muhabirlere bu dili nasıl kullanacaklarına ilişkin bir eğitim verdik, kamera karşısında nasıl konuşulacağından tutun, hangi tempoda, nasıl, ne hızda konuşulacağına kadar... Muhabir kamerasını alıp olaya gidecek, kendi anonsunu kendisi çekecek. Dünyaya farklı bakan insanları buraya topladık.

Diğer TV kanallarına bakıp da bu kanalda asla olamaz dediğiniz şey nedir?

-Yalan haber, söylentiye dayanan haber, tek yönlü haber, anlaşılmayan haber olmayacak. Türkiye bugün garip bir sanal dünyanın içinde, garip nosyonlar, kavramlarla, bir yere doğru gidiyor. Haber ölçüsü kayboldu. Haberin ne olduğu, haber içinde magazinin ne kadar kullanılması gerektiği konusunda bir ölçü yok...

Başar Başarır, Program Müdürü

Haftasonları spora feda edilmeyecek

‘‘CNN Türk, Türkler tarafından, Türkiye ve Türkiye dışında yaşayan diğer Türkler için Türkçe hazırlanan tam anlamıyla bağımsız bir kanal. ‘Her kim ki, habere ihtiyacı var, her kim ki dünyada ve Türkiye'de olup bitenleri merak ediyor, o zaman CNN Türk'ü izleyecek' diyor kanalın program müdürü Başar Başarır. ‘24 saat kesintisiz yayın, 24 saat haber, 24 saat ekonomi, 24 saat spor olacak bu kanalda. Ritmimizi Türk insanının yaşamına göre ayarladık. Hafta sonlarını spor haberlerine feda etmeyip, bu iki tatil gününü çalışkan haberciler olarak takip edeceğiz. Bu arada Türkiye'de ilk defa haberciler günde sadece 10 saat çalışıp, haftanın iki günü tatil yapma hakkına sahip olacaklar.’’

Yayın yönetmeni Ferhat Boratav: Beklenen oldu

Türkiye de medya alanında yıllardır beklenen ama gerçekleşmeyen bir şey oldu. Ve ilk defa büyük bir Türk medya grubuyla yabancı, bir büyük medya grubu birleşti. Beni en çok heyecanlandıran böyle bir ortaklığın dile ve kültüre dayanan bir alanda olması. Doğru habercilik alanında CNN'in nasıl bir katkı sağlayacağı sık sık soruluyor. Unutmamak gerekir ki doğru haber vermek zaten haberciliğin temelidir. Yorum ise haberden ayrıdır. Bu iki temel kural yeni keşfedilen şeyler değil zaten olması gerekenlerdir Biz de bunları uygulayacağız.

Bu ortaklığın bir başka önemli anlamı daha var. Bu da Türk seyircisinin bundan sonra dış dünyayı dünya seyircisi ile birlikte aynı anda seyredebilecek olması. Biz haberlerimizde çok sınırlı olan haber mönüsünü genişletmeyi hedefliyoruz. Genç ve tecrübeli habercilerimizle de genç kitleye ulaşmayı da hedefliyoruz.

Kenneth Tiven, CNN'in AR-GE'den Sorumlu Başkan Yardımcısı: Türkiye önemli

CNN International birkaç yıldır Avrupa'da yeni ortaklar bulma arayışına girdi ve CNN adıyla yeni yayınlar yapmaya başladı. 1998 yılında İspanya'da yayına giren CNN PLUS, bunlardan ilki. CNN aynı zamanda Alman Ulusal Haber Kanalı'nın da ana ortağı. En önemli projenin temeli ise Türkiye'de atıldı. CNN'in Araştırma Geliştirme'den sorumlu başkan yardımcısı Kenneth Tiven'ın ‘‘neden Türkiye’’ sorusuna verdiği yanıt ilginç: ‘‘Türkiye, 65 milyon nüfusuyla bizim için çok önemli bir ülke. Aynı zamanda televizyon pazarı oldukça büyük. Çünkü Türkiye'den, Türkçe konuşan Orta Asya Cumhuriyetlerine de yayın yapma olanağı söz konusu. Bu yüzden ülkenizde çok büyük bir medya grubunu temsil eden Doğan grubuyla bir ortaklık kurmak için anlaştık.’’ Kenneth Tiven CNN'in yayın ilkelerinden taviz vermeyecek bu yeni haber kanalında, kaliteli, adil, dürüst, objektif ve derinliği olan televizyon gazeteciliği yapılacağına inanıyor.

‘‘Türk insanı hayata nasıl bakıyor, neleri amaçlıyor, problemlerle nasıl başediyor ve nasıl oluyor da böylesine yüksek enflasyonlu bir ortamda dünyanın en dinamik ekonomilerinden biri oluyor, tüm bunlar iyi düşünülmüş, kaliteli programlarla ele alınacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!