GeriGündem Editör
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Editör

Abone Olgoogle-news

Karıncaları Besleyin!Bu hafta daha değişik bir konuda, karıncalarla ilgili kişisel deneyimimi aktaracağım sizlere. Bu köşede daha önce, büyük biyolog-doğa bilimci Edward O. Wilson’dan bir anekdot aktarmıştım. Bir bayan bir toplantıda Wilson’a, evinde dolaşan karıncalara karşı nasıl önlem alabileceğini sorar! O da ‘Bayan onları sadece seyredin, nasıl harika çalıştıklarını görün!’ biçiminde yanıt verir..Bu yaz adada kaldığım evde de karıncalar eksik olmadı. Biliyorsunuz, karıncalar kır gezintisine veya alemi seyretmeye falan çıkmazlar. Tek amaçları, topluluğun kışı rahat geçirmesi ve üremeyi sürdürmesi için gerekli enerji maddelerini bulmak ve bunları mahallelerine, evlerine taşımak! Adadaki evde de yiyecek aramaya çıkan ordular gibiydiler. Yiyeceği saptadıkları yerlere, tabii burası özellikle mutfak oluyordu, ikişer üçer sıralar halinde askeri disiplinle seferlerini yapıyorlardı... En saldırdıkları yiyecek bu defa Pati’nin ıslak ve kuru mamaları oldu. Öyle ki Pati, çanağına doluşan karıncaları ne yapacağını bilemedi. Onları bir süre seyretti, sonra çanağını karıncalara terkederek, yüzümüze miyavlayıp durdu. Yiyecek yemeyi de reddetti!Bir çözüm bulmalıydık.. Bugüne kadar hemen her yerde yaygın uygulama, a) ortada karıncaları cezbedecek yiyecek kırıntıları vb bırakmamak, b) piyasada envai türlüsü satılan böcek ilaçlarıyla karıncaların yollarını ilaçlamaktı..İtiraf ediyorum, ben de epey önceleri bu ‘yöntem’leri denemiştim.. Ama uzun zamandır, doğaya ‘insanmerkezli’ bakmanın yabancılaştırdığını gördüğüm için karıncalarla ilişkim de değişti!Hayvanseverler, kediye, köpeğe, kuşa, büyük ve memeli hayvanlara iyi davranır, onların haklarını savunur.. Bu davranışımızda canlıların büyüklüğü belirleyici. Karıncalar ise minicik, onlarla ilişki kurmayız, belki de hiç kuramayız. İlişki kuramadığımız canlıları da yok sayarız!Karıncaların insana bir zararı yok. Ne ısırır ne kan emerler.. Tek amaçları yiyecek bulmak..O halde neden yiyecek bulmakta karıncalara yardımcı olmayalım? Onları beslemeyelim?Bu bakışı yakalayınca, evde işler yoluna girdi. Pati de rahatladı, biz de..Karıncaların mutfağa girdikleri yeri-yerleri saptadım. Giriş yerine yakın, Pati’nin kuru mamasından birazını toz haline getirip bıraktım. Böylece mutfakta dolaşmaya son verdiler. İki güç gün içinde onları silip süpürdüler. Daha iyi bir mama bulduklarında ona gittiklerini görünce, bu defa biraz da yaş mama bıraktım.Şu sıradaki keşfim, fıstığı sevdikleri. Açıkta unuttuğum fıstık kavanozunu istila ettiklerini görünce, bir iki fıstığı, tuzlu kabukları ayıklayıp, üzerlerine bir iki damla su damlatarak üç dört parça halinde bırakırsanız, bir kaç gün boyunca, aralarındaki müthiş yardımlaşmayı izleme şovunu da yaratmış oluyorsunuz!TAY veri tabanlarında yeni bir arama motoruTürkiye Arkeolojik Yeleşmeleri veri tabanında araştırma yapabilmek için yeni bir arama motoru eklendi: ‘Geldim, gördüm, tıkladım’... Böylece TAY veri tabanlarındaki arkeolojik yerleşmelere bir Türkiye haritası üzerindeki illere tıklayarak da ulaşmak mümkün oldu. Haritayı yapanlar buna ‘duyarli harita’ adını verdi. Adres: http://tayproject.org/veritab.html ’de.Akademik Yazım Kuralları KitapçığıELYADAL (Başkent Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Eleştirel - Yaratıcı Düşünme ve Davranış Araştırmaları Laboratuvarı, http://www.elyadal.org) tarafından hazırlanan "Akademik Yazım Kuralları Kitapçığı" yenilendi. Kitapçık http://www.elyadal.org adresinden ücretsiz olarak temin edilebilir. Şu anda internet sitemizde (http://www.elyadal.org) adresinden bulunan kitapçık, çalışmamızın dizgi işlemleri tamamlanmış son halidir. Kitapçığın daha sonraki baskısında (tarihini ileride verebilirim) APA'nın yanısıra Chicago ve MLA yazım kurallarının da eklenmesi düşünülüyor. Kitapçığın istendiği kadar çoğaltılabileceği açıklandı.Anlamadığımız Sözcükler varSayın bilim ekibi sorularımın yanıtlanıp yanıtlanmayacağını bilmiyorum, ama sizden bir ricam daha olacak: Dergiyi okurken bazı kelimelerin anlamlarını bilmediğim için anlayamadığım çok sayıda konu var. Sizden istediğim anlamını bir çok kişinin bilmediği kelimelerin yanına açıklayıcı yazılar yazmanız; teşekkür ederim... Turan Kar karturan@mynet.comEğitim Reformu GirişimiMilli Eğitim Bakanlığı ‘Mesleki Eğitim’de Yeni Perspektif’ paketinin 7 pilot ilde uygulanmaya konulacağını açıklamasından sonra, reformun başarısı ve sürekliliği bakımından sorunların iyi saptanması ve köklü çözümler üretilmesi gereğinden hareket eden Prof. Üstün Ergüder başkanlığındaki Eğitim Reformu Girişimi (ERG), bu MEB’in reform paketinin, bütün boyutlarıyla ele alınması için harekte geçti. Girişim, Mesleki Eğitim konusunda tüm tarafların katılımı ile MEB’in reform paketini tartışmaya açmayı ve yeni politikalar geliştirmeyi amaçlıyor. Bu amaçla ERG, bir tartışma önerisi açıkladı. ‘Mesleki ve teknik eğitimde yaşanan sorunların çözümünü sağlamanın yolu, bu eğitimin gençlerimiz için niçin çekici olmadığı ve nasıl daha çekici kılınabileceği sorusunun yanıtlanmasıdır’ denildi ve bu cazipliğin sağlanabilmesinin koşulunun ‘bu eğitimin piyasanın şartlarına cevap verebilir bir hale getirilmesi’ olduğu belirtildi. Açıklamada ‘En önemli soru da, hızla değişen piyasa şartları ve teknolojik değişim ortamında mesleki eğitimin değişen şartlara nasıl uyum sağlayacağıdır’. Bu bağlamda Piyasa şartlarına duyarlı bir yapı ne olmalıdır?’ sorusu önem kazanıyor. Ortaöğretim ve meslek eğitiminin yeniden yapılandırılması: Bilgi toplumunda herkesin kaliteli ortaöğretimi bitirmesi sağlanmalı. Ortaöğretimin zorunlu eğitim kapsamına alınması gündemdedir. Bazı yapısal değişiklikleri ve bu değişiklikleri tamamlayacak adımları tartışmak gerekir:1. Ortaöğretimde öğrencilerin genel ve mesleki ve teknik alanlara ayrılmasını ortadan kaldıracak, program türünü esas alan, geniş tabanlı, modüler ve yatay ve dikey geçişlere izin veren eğitim ve öğretim modelinin geliştirilmesi.2. Mesleki ve teknik eğitimin, ekonominin sürekli değişen ihtiyaçlarına ve bilim ve teknolojideki yeni gelişmelere cevap verebilecek esneklikte ve kalitede olması, bunun için performans değerlendirmesi yoluyla denetlediği, piyasayla doğrudan ilişki içindeki özel sektör, işçi ve işveren sendikaları ve kamu iktisadi teşekkülleri gibi kurumların eğitim sağladığı veya mesleki eğitimin planlanmasında rol alabildiği farklı modellerin uygulanmasının önünün açılması.3. Mesleki ve teknik eğitimin içerik açısından ihtiyaca göre planlanması ve bunun için ara insangücünü istihdam eden sektörlerin müfredat tasarımı ve geliştirilmesi süreçlerine katılmasının sağlanması.4. Meslek standartları sınav ve belgelendirme sisteminin oluşturulması amacıyla Ulusal Meslek Standartları Kurumu’nun kuruluşunun tamamlanması.Editör
False