Dev gemi Varyag'ın kaza riski yüzde 30

Güncelleme Tarihi:

Dev gemi Varyagın kaza riski yüzde 30
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 24, 2001 00:00

Çin'e ait dev gemi Varyag'ın BoÄŸaz'dan geçiÅŸinde kaza riskinin en az % 30 olduÄŸu, bir kaza durumunda ise BoÄŸaz'ın en az 6 ay kapatılacağı belirtiliyor.Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma Ä°ÅŸletmeleri Genel Müdürü Hücum Tulgar, kamuoyunun sürekli olarak Varyag'ın boÄŸazlardan ne zaman geçeceÄŸini öğrenmek istediÄŸini vurgulayarak, ÅŸunları söyledi:''Bu bizi hiç ilgilendirmiyor. Biz, 'bu gemi geçmek istiyorsa, ÅŸunları yerine getirirsin' dedik. Gerekli ÅŸartlar yerine getirildikten sonra biz gemiyi tekrar kontrol edeceÄŸiz. Åžartlar yerine getirilmiÅŸ mi, yapılanlar uygun mu, deÄŸil mi? Ona bakacağız. Bu yarın da olur, 2 sene sonra da olur. Tabii bir de hava, akıntı ve görüş mesafesinin uygun olması gerekiyor.''ÅžARTLARI YERÄ°NE GETÄ°RÄ°RSE GEÇİRECEĞİZ Devlet Bakanı Ramazan MirzaoÄŸlu, Çin'in istenilen ÅŸartları yerine getirmesi halinde Varyag gemisinin boÄŸazlardan geçiÅŸinin mümkün olabileceÄŸini bildirdi. MirzaoÄŸlu, gazetecilerin Varyag gemisinin boÄŸazlardan geçiÅŸine iliÅŸkin sorularını yanıtladı. MirzaoÄŸlu, bir gazetecinin geminin boÄŸazlardan geçiÅŸine iliÅŸkin son geliÅŸmelerin ne olduÄŸu yolundaki sorusu üzerine ÅŸunları söyledi: ''Varyag normal bir gemi deÄŸil. Platform olduÄŸu, dümeni ve motoru bulunmadığı ve çok da büyük olduÄŸu için ancak römorkörlerle çekilebilecek durumda. Bu nedenle Çinli uzmanlarla Türk uzmanlar biraraya geldiler ve römorkörlerin tam saÄŸlıklı baÄŸlanabilmesi için gemi üzerinde birtakım tadilatların yapılmasını ve bazı hava ve su ÅŸartlarını belirlediler. AÅŸağı yukarı bu ÅŸartlar Çin teknik heyetine bildirildi. Ayrıca banka teminatı istiyoruz. Onlar 'devlet garantisi verelim' dediler. Biz de pratik uygulanması bakımından banka teminatını ileri sürdük ama bu konuda henüz daha Çin'den cevap alamadık. Bu ÅŸartlar yerine getirildiÄŸi takdirde hava ÅŸartları da müsait olunca Varyag gemisinin boÄŸazlardan geçiÅŸi mümkün olabilecek.'' Devlet garantisinin uygulamada geçerliliÄŸi bulunmadığını ifade eden MirzaoÄŸlu, bu nedenle banka teminatı istediklerini söyledi. MirzaoÄŸlu, bu konudaki görüşlerini BaÅŸbakanlığa ve DışiÅŸleri Bakanlığı'na bildirdiklerini belirterek, ''Henüz Çin tarafından bir cevap gelmedi. Ama diÄŸer teknik ÅŸartlar konusunda, yani gemi üzerinde yapılacak tadilatlar ve diÄŸer istediÄŸimiz hava ÅŸartlarıyla ilgili bir itirazlarının olmadığını bize belirttiler. Bu sorun da çözüldüğü takdirde bu gemi bekletilmeden boÄŸazlardan geçebilecek'' dedi. Varyag'ın Türk karasularından uzakta römorkör eÅŸliÄŸinde Karadeniz'de dolaÅŸtığını anlatan Tulgar, yakında bir Çin heyetinin gemiye gideceÄŸini belirtti.TÃœRK VE ÇİN HEYETÄ°NÄ°N Ä°NCELEME YAPACAKHücum Tulgar, 11 Eylül Salı günü, Denizcilik MüsteÅŸarlığı Ä°stanbul Bölge Müdürü Ruhan ÇakıroÄŸlu, Kıyı Emniyeti'nden Gemi Kurtarma Daire BaÅŸkanı Arslan Dede ile bir kaptan, Türkiye Denizcilik Ä°ÅŸletmeleri'nden 2 baÅŸ kılavuz ve bir uzman ile Çin Halk Cumhuriyeti'nden geminin sahibi firma yetkilisi, sigorta ÅŸirketi ve 2 uzmandan oluÅŸan heyetin, Varyag'da inceleme yaptığını hatırlattı.Türk uzmanların, gemideki eksiklikleri belirlerken öncelikle plan ve projeler üzerindeki bilgilere göre çalıştığını ifade eden Tulgar, ''Gemiye çıkıldığında baÅŸka eksiklikler de görüldü ve bunlar Çin heyetine iletildi. Daha önce mekanik olması düşünülen bazı kısımların hidrolik olmasının gerektiÄŸi görüldü. Ä°stanbul BoÄŸazı'ndan geçiÅŸ 9-10 saat sürebilir. Bu da karanlığa kalacak demektir. Bunun için geminin ışıklandırılması da gerekiyor'' dedi.Tulgar, Varyag'a yapılması gereken ilavelerin Karadeniz'in ortasında yapılamayacağına da dikkati çekerek, ''Geminin tersaneye ya da bir rıhtıma yanaÅŸması lazım'' diye konuÅŸtu.Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma Ä°ÅŸletmeleri Genel Müdürü Tulgar, sözlerini şöyle sürdürdü:''Varyag'ın Ä°stanbul BoÄŸazı'ndan geçiÅŸinde kaza riski yüzde 30'un altında deÄŸil. Ama gemiyi geçirecek arkadaÅŸlar uzman kiÅŸiler. Römorkör kaptanları, riskin biraz daha azaltılabileceÄŸini söylüyorlar.Ben Kandilli dönüşünden çok rahatsızım. Çünkü burası akıntının en yüksek olduÄŸu, iki kıyı arasındaki geniÅŸliÄŸin 700 metreye indiÄŸi, 80 derecelik bir rota deÄŸiÅŸikliÄŸi ve tamamen ucu ucuna dönmenin olacağı bir nokta. Bu kütlenin konvoy boyu da zaten 500 metre civarında olacak.Gemide alınan önlemlerin dışında bizim kara acil müdahale ekiplerimiz, Ä°stanbul ve Çanakkale boÄŸazlarında karadan müdahale edilebilecek ÅŸekilde kritik bölgelere konuÅŸlandırılacak. GeçiÅŸte kritik nokta olarak Kandillinüşü dışında, Umuryeri, Yeniköy, Kanlıca bölümü var. KuruçeÅŸme'de rüzgar terstir. Galatasaray Adası civarı ve Sarayburnu'nun geçilmesi de risk taşıyor.''Tulgar, Ä°stanbul'da 4 mevsimin aynı günde yaÅŸanabildiÄŸine de iÅŸaret ederek, bunun ise rüzgarın 4 defa yön deÄŸiÅŸtirebileceÄŸi anlamına geldiÄŸini söyledi.   Varyag gibi büyük gemilerin en büyük sorununun rüzgar deÄŸiÅŸimi olduÄŸunu belirten Tulgar, ''Varyag Ä°stanbul BoÄŸazı'na girdikten sonra hava deÄŸiÅŸirse, geri dönme ÅŸansı yok. Risk oradan geliyor. Uygun ÅŸartta baÅŸlarsınız, 3 saat sonra hava dönerse öyle devam edeceksiniz. Akıntı ve rüzgarın deÄŸiÅŸmesi durumunda Kandilli'de kaza riski yüzde 50'yi geçer'' dedi.Tulgar, konvoyun hızının 2-3 mil civarında olacağını da kaydederek, ''Geminin altındaki akıntıyı hesap ederek gidiyorsunuz. Alttaki akıntı 5-6 mile çıkarsa, akıntıya kapılıp gidersiniz. O konvoyun 6 mile çıkması mümkün olmayacağına göre risklerden biri bu. Yoksa her türlü plan program yapılıyor'' diye konuÅŸtu.KAZA OLURSA BOÄžAZ 6 AY KAPANIRHücum Tulgar, denizde ne kadar emniyet tedbiri alınırsa alınsın kaza riskinin yüzde 3 olduÄŸunu, boÄŸazlarda ise bunun yüzde 5'lere ulaÅŸtığını vurgulayarak, ''Ama bunlar dümeni, makinesi ve tüm donanımıolan gemiler için söz konusu. Varyag'da ne dümen, ne donanım, ne makine var. Tamamen yüzen çelik bir kütle. Sadece iterek ve çekerek hareket ettirilebiliyor. Bu da diÄŸer gemilere göre kaza riskini yüzde 100 artırıyor'' dedi.Varyag'ın Ä°stanbul BoÄŸazı'ndan geçiÅŸinde meydana gelebilecek kazanın ''çarpma ya da karaya oturma'' ÅŸeklinde olacağını ifade eden Tulgar, sözlerini şöyle tamamladı:''Kaza halinde Ä°stanbul BoÄŸazı asgari 6 ay kapatılır. Karaya oturma durumunda, böyle bir kütlenin çekilerek alınması son derece güçtür. ÇektiÄŸinizde, boÅŸaldığı anda karşı yakaya vurursunuz. Kuvvetliasılıyorsunuz, kurtulup boÅŸladı mı fren yok duramazsınız. Ancak kesilerek, sökülerek oturduÄŸu mahalden çıkarılabilir. O da 6 ay Ä°stanbul BoÄŸazı'nın kapatılmasına neden olur.''  Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!