ÇolakoÄŸlu, konteyner devi Çin’e kafa tutuyor

Güncelleme Tarihi:

Çolakoğlu, konteyner devi Çin’e kafa tutuyor
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 24, 2003 00:00

Konyetner üreticisi Med Union Containers'in kurucu ortağı Kemal ÇolakoÄŸlu, çivi pazarını bıraktığı Çinlilere bu alanda rakip oldu. Dünyada yıllık 1.5 milyon ton olan konteyner pazarında Çinlilerin haksız rekabetine karşı ayakta durduklarını söyleyen ÇolakoÄŸlu, en iyi müşterilerinin ABD ordusu olduÄŸunu belirtti.EGE Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Meclis BaÅŸkanı Kemal ÇolakoÄŸlu, 12 yıl önce Japonlar'ın önerisiyle girdiÄŸi konteyner sektöründe bugün Çin'e kafa tutabilen tek üretici konumunda. Çin Hükümeti'nin üreticilerine saÄŸladığı ciddi sübvansiyon desteÄŸine raÄŸmen ayakta kaldığını vurgulayan ÇolakoÄŸlu, dünyadaki diÄŸer üreticilerin son on yılda piyasadan çekilmek zorunda kaldığına dikkat çekiyor. ÇolakoÄŸlu, ‘‘Avrupa'ya olan yakınlığımız ve sipariÅŸleri onlardan çok daha hızlı karşılabilmemiz bizi Çinliler'e karşı avantajlı hale getiriyor. KurulduÄŸumuzdan bu yana Amerikan Ordusu'nun sürekli müşterimiz olması bizi ayakta tutuyor’’ diyor ve ekliyor: ‘‘SavaÅŸ nedeniyle Amerikan Ordusu'nun sipariÅŸlerinde bir artış yok. Zaten son on yıldır sattığımız konteynerlar yüzünden yenilerine ihtiyaç duyacağını da sanmıyorum.’’Med Union Containers'in kurucu ortağı Kemal ÇolakoÄŸlu ile konteynerdan savaÅŸa, Türk ekonomisinden doÄŸal felaketlerde çadır yerine konteyner ev kullanılmasına iliÅŸkin projelerine uzanan bir konuÅŸma yaptık. Konteyner iÅŸine nasıl girdiniz?- ÇolakoÄŸlu Grubu, benim kuzenlerimin. Onların Japon Mitsui ile demir çelikten dolayı iliÅŸkileri vardı. Mitsui, ileride Avrupa'nın kaliteli bir konteyner üreticisine ihtiyacı olacağına inandığı Türkiye'de böyle bir yatırım önerdi. Biz de aÄŸabeyimle birlikte çivi üretip ABD'ye ihraç ediyorduk. 1989'da ABD'ye ihracatta uygulanan sübvansiyon kalkınca piyasayı Çinliler'e bıraktık. Manisa'daki fabrikamız bir gecede iÅŸsiz kalmıştı. Biz de ne iÅŸ yapalım diye araÅŸtırırken kuzenlerim bu sektörü önerdi. Dünyada hangi ülkelerde konteyner üretiliyor?- Med Union Containers, üretiminin tamamını ihraç ediyor. Åžu anda üretim hattı açısından dünyanın en büyük üçüncü konteyner fabrikasıyız. Bu iÅŸe girdiÄŸimiz yıllarda Tayvan, Kore, Endonezya, Singapur, Malezya, Hindistan ve Ä°talya da vardı. Bu ülkelerde konteyner üretimi kalmadı. Ancak son on yılda Çin'de 60'a yakın konteyner fabrikası kuruldu. Bugün en büyük rakibimiz Çin. Taşımacılık sektöründe yılda kaç konteynere ihtiyaç oluyor?- Dünya taşımacılığında her yıl çok büyük miktarda konteynere ihtiyaç duyuluyor. Bugün dünyada dolaÅŸan konteyner sayısı 10 milyon civarında. Bunun her yıl yaklaşık yüzde 10'u hurdaya çıkar, bir miktar da yeni satış talebi gelir. Yani her yıl yaklaşık 1.5 milyon konteynere ihtiyaç var. Biz bunun 50 bin adedine talibiz, gerisini Çin üretiyor. Peki Çin bu pazarı nasıl ele geçirdi?- UzakdoÄŸu'daki krizle birlikte ihracat da düştü. Bu süreçte Çin'de üretilen konteynerlar yeni pazar bulamadı. Çin Hükümeti, Çinli üreticilere çok ciddi destekler saÄŸladı, yüzde 25'e yakın sübvansiyon vermeye baÅŸladı. Gemiler de boÅŸa çıktığı için o konteynerleri bu gemilere yükleyip Avrupa'ya göndermeye baÅŸladılar. Böylece Çin, bu pazarı ele geçirdi. Bize karşı haksız rekabet yapılıyor. Bu haksız rekabetin önlenmesi için ne yapılması gerekiyor?- Türkiye Gümrük BirliÄŸi ülkesi, üçüncü dünya ülkelerinin Gümrük BirliÄŸi sınırları içinde haksız rekabet yapamıyor olmaları gerek. Ama Avrupa buna ses çıkarmıyor, çünkü kendilerinin konteyner fabrikası yok. Hazır boÅŸ gelen konteynerları uygun fiyatla alıyor. Burada Türk Hükümeti'nin de bizim hakkımızı kollaması lazım. Türkiye GB'ye girerken bu mekanizmaları tam kuramadığımız için özellikle Çin ürünleri karşısında ayakta durmaya çalışıyoruz. Çin karşısında dünyada hayatta kalan ve dış pazarlarda hayat mücadelesi veren tek firmayız. Çin karşısında daha ne kadar direnebileceÄŸinizi düşünüyorsunuz?- Türkiye'de gerçekten krizlerle yaÅŸamayı öğrendik. Bu bizim için bir hayat tarzı oldu. Çok ciddi kayıplarımız oldu, ama tüm sıkıntılara raÄŸmen ayakta kalmayı öğrendik. Avrupa'nın sipariÅŸlerinde Çin'e karşı daha hızlı hareket edebilme avantajımızı kullanıyoruz. Amerikan Ordusu da sürekli müşterimiz. Bu konuda iddialıyız. Çinliler'i bu sektörde tek başına bırakmayacağız. Zaten Çin de artık Dünya Ticaret Örgütü'ne girdi, onlar için de pembe yıllar bitiyor. Çin pazarın o tarafında kalır, biz de bu tarafında, hayatımızı sürdürmeye devam ederiz.ABD Türkiye'ye anlayışla yaklaÅŸmalıIrak Savaşı ile ortaya çıkan durumu nasıl görüyorsunuz?- Savaşı kimse arzu etmez, ama Türkiye'nin sınırlarında kaçınılmaz bir durum var. Türkiye bu savaşın içinde de, dışında da kalsa kaybı çok fazla. Sadece turizmdeki kayıp yüzde 60'a yaklaşıyor. İç piyasa kilitlendi. DoÄŸu ve GüneydoÄŸu Anadolu'dan OrtadoÄŸu'ya yapılan ihracatın yüzde 50'den fazlası yok oldu. Zaten ekonomik krizden çıkma mücadelesi veren Türkiye'nin yapması gereken en önemli ÅŸey bugünkü ekonomik politikalara baÄŸlı kalması. Türkiye bir baÅŸka krizi kaldırabilecek güçte deÄŸil.Çadır yerine konteyner Deprem sonrasında çadır yerine konteyner ev öneriniz ilgi görmedi mi?- Deprem sonrasında çok ciddi bir konut ihtiyacı doÄŸdu. O dönemde Bayındırlık Bakanlığı prefabrik ev ihalesi açtı. Biz de bire bir prefabrik evlerin ölçüsünde teklif hazırladık. Bu konteyner evler, boyu 12 metre, eni 2.5 metre, 30 metrekarelik, tuvaleti, banyosu, mutfağı olan evlerdi. Prefabrik evler bir afet anında monte ediliyor. Bir konteyner evin maliyeti 5 bin dolara yakın.Amerikan ordusuna 10 yılda 8 bin konteyner sattıGenellikle müşterileriniz kimler?- Bizim iki alıcımız var. Gemicilik ve leasing ÅŸirketleri. Leasing sirketleri de bizden alır, gemicilik ÅŸirketlerine lease eder. Üçüncü büyük müşterimiz ise Amerikan Ordusu. Son on yıldır Amerikan Ordusu'na toplam 8 bin konteyner verdik. Amerikan Ordusu'nun sipariÅŸi her yıl deÄŸiÅŸir. SavaÅŸ nedeniyle Amerikan Ordusu'nun konteyner talebinde artış oldu mu?- Hayır, savaÅŸ yüzünden sipariÅŸlerde artış olmadı, çünkü inanıyorum ki son on yıl içinde Amerikan Ordusu'nun tüm konteyner ihtiyacını tamamladık. 1991'de Körfez Savaşı'nda bunu yaÅŸadık. SavaÅŸ sonrasında konteyner ihtiyacı olur. Çünkü savaÅŸ sırasında kullanılan konteynerler savaÅŸ bölgesinde bırakılır, savaÅŸ sonrasında yeni ihtiyaçlar doÄŸar.KEMAL ÇOLAKOÄžLUTOBB Sanayi Odaları Konsey BaÅŸkanı Kemal ÇolakoÄŸlu, 1950 Ä°zmir doÄŸumlu. Ä°zmir Türk Koleji'ni bitirdikten sonra, 1972 yılında OrtadoÄŸu Teknik Ãœniversitesi Metalurji MühendisliÄŸi'nden mezun oldu. TPAO'da mühendis olarak çalıştıktan sonra 1973-1975 yılları arasında Döküm Sanayii'de Teknik Müdürlük yaptı. Ardından, ilk ÅŸirketi Plasmet'i kurdu. 1984-1988 arasında Ege Bölgesi Sanayi Odası'nda (EBSO) Demir Çelik Meslek Komitesi BaÅŸkanlığı görevini yürüttü. 1988'den bu yana EBSO Meclis Ãœyesi olan ÇolakoÄŸlu, 1997'den beri de EBSO Meclis BaÅŸkanlığı görevini sürdürüyor. Petkim Yönetim Kurulu BaÅŸkanlığı'nı da yürüten ÇolakoÄŸlu, Ege Sanayici ve Ä°ÅŸadamları DerneÄŸi Yüksek Ä°stiÅŸare Konseyi Ãœyesi, Med Union Containers A.Åž'nin kurucu ortağı ve Yönetim Kurulu Ãœyesi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!