Çocuklara hain tuzak

Güncelleme Tarihi:

Çocuklara hain tuzak
Oluşturulma Tarihi: Ocak 08, 1998 00:00

Kızımı alışverişe götürmemek için neden o kadar direndiğimi, USA Today'deki haberi okuyunca anladım. Aslında benim tüm amacım, çikolata-bonbon ve oyuncak benzeri çocuksu tüketime yönelik, karşı konulmaz saldırıları geri püskürtmekti. Meğerse o vahşi para öğütme makinelerinin niyetleri masumiyet sınırlarını çoktan aşmış. Ve pazarlamacılar da çocukların korkunç emellerini maalesef deşifre edip, silahlarını ona göre konuşlandırmışlar. Gazetenin haberine göre Levi's'ten General Motors'a kadar bütün büyük şirketler, önce çocukları tavlayıp, sonra yetişkinlerin kredi kartlarını vurmaya yönelik stratejiler izlemeye başlamışlar. Korkunç bir komplo. Yani düşünsenize, kendilerini okulun kapısına bırakacak arabanın ne marka olacağına, annenin hangi blue-jean'i giyeceğine çocuklar karar verecek. Aile içinde elde ettikleri sınırsız söz hakkının yanı sıra bir de tüketimi tepeden tırnağa kontrol altına alarak, nüfuz alanlarını iyice genişletecekler.Çocuk tüketimi konusunda ABD'nin bir numaralı otoritesi sayılan, Texas A&M Üniversitesi'nden Prof.James McNeal'in ‘‘Tüketici Olarak Çocuk’’ adlı kitabına göre firmalar çocukları hedef alırken, aynı zamanda ‘‘ömürboyu garantili müşteri’’ edinmeyi amaçlıyorlar. Bir zamanlar sadece oyuncak ve mısır gevreğiyle sınırlı olan çocuklara yönelik pazarlama taktikleri artık bütün ürünleri kapsıyor. İki yaşına ulaşmış her çocuk, eve giren her türlü ürün açısından potansiyel müşteri kabul ediliyor. Tüketimdeki bu yeni trendin ekonomik değeri müthiş yüksek rakamlara ulaşıyor. McNeal'in hesaplarına göre ABD'de geçtiğimiz yıl, 12 yaşın altındaki 34 milyon çocuk doğrudan ve dolaylı olarak toplam 500 milyar dolarlık harcama yapmışlar. Bu meblağın içinde hem çocuklara yönelik ürünler, hem de çocukların etkisiyle gerçekleşen tüketim var. Önümüzdeki beş yıl içinde rakamın 1 trilyon doları geçmesi bekleniyor.Yılda yaklaşık 20 bin adet reklam seyreden çocuklar henüz iki yaşındayken marka bağımlısı oluyor ve ev alışverişini etkiliyorlar. Bu nedenle de Amerika'daki yetişkinlerin büyük çoğunluğu hep aynı marka diş macunu, fıstık ezmesi ve hazır çorbayı kullanıyor. Amerikalı uzmanlara göre sadece ABD'de değil, dünyanın dört bir yanında çocukları hedef almayan firma yok gibi. Peki ABD şirketleri ne tür stratejilerle çocukları kullanıyorlar? İşte bunlardan birkaç örnek:Hazır giyim ve deri eşya üreten Esprit firmasının pazarlama uzmanı Marian Salzman, 14 yaşındaki kızları evinde gece yatısına konuk ederek ebeveynlerinin yaşam tarzıyla ilgili bilgi sızdırıyor.Pepsi'nin reklam ajansı BBDO, hafta sonlarında lise öğrencilerini otellerde ağırlayıp, yeni reklam spotlarıyla ilgili danışmalarda bulunuyor.Levi's çocuklara çek-at fotoğraf makinesi ve videokameralar dağıtıp evdeki gündelik hayatı görüntülemelerini istiyor. Böylece evlerin içinde ne olup bittiğini öğreniyor, ajanlık yapan çocukların getirdiği görüntülere göre pazarlama taktikleri geliştiriyor. Levi's ayrıca çocuklara yüzer dolar dağıtıp, bu parayı ne şekilde harcadıklarını gösteren bir döküm istiyor. Küçük bir ricası daha oluyor; çocukların gardroplarına şöyle bir göz atmak...Galiba çocuklara biraz fazla yüklendim. Kabahat kimde dersiniz? Çocuklar da mı, yoksa sıradan insanların evlerine Büyük Birader kesilen Levi's'te mi? [Ana Sayfa] [Gündem] [Ekonomi] [Dünya] [Yaşam] [Dizi] [Spor] [Yazarlar] [Ekler] [Standart karakterler]
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!