TwitterLinkedinFlipboardE-postaLinki KopyalaYazı Tipi
Ukrayna bandıralı Varyag gemisinin Boğazlar'dan geçişi için Ankara'nın olurunu alan Çin, 'güvenli geçiş' çerçevesinde teknik istişarelerde bulunmak üzere Türkiye'ye heyet gönderiyor. 28 Ağustos Salı günü Ankara'ya gelecek Çin Ulaştırma Bakanlığı'ndan bir heyet, Varyag'ın Boğazlar'dan geçişi sırasında can, mal, çevre ve seyir güvenliğini tehdit edebilecek riskleri en aza indirebilmek için görüş alışverişinde bulunacak.
Heyetin, UlaÅŸtırma ve DışiÅŸleri Bakanlığı ile Denizcilik MüsteÅŸarlığı yetkilileri ile biraraya gelmesi bekleniyor. Heyet, Ankara temaslarını tamamladıktan sonra, Ä°stanbul'a geçecek.Â
DENÄ°ZCÄ°LÄ°K MÃœSTEÅžARLIÄžI
Denizcilik MüsteÅŸarlığı yetkililerinden edinilen bilgiye göre, BaÅŸbakan Bülent Ecevit tarafından Varyag gemisinin BoÄŸazlar'dan geçiÅŸi için verilen iznin ardından, konuyla ilgili yazılı emir Cuma günü Devlet Bakanı Ramazan MirzaoÄŸlu'na ulaÅŸtırıldı.Â
''Ulusal çıkarlara aykırı olduÄŸu'' ve ''ülke güvenliÄŸini tehlikeye sokabileceÄŸi'' gerekçesiyle Varyag'ın geçiÅŸine başından beri karşı çıkan Denizcilik MüsteÅŸarlığı, izin verildikten sonra geçiÅŸin ''asgari riskle ve belli koÅŸullar altında'' olabilmesi için çalışmalarını sürdürüyor.Â
ÇÖZÜM BEKLEYEN SORUNLAR
Genelkurmay'ın tavsiyeleri doÄŸrultusunda, motor ve dümen donanımı bulunmayan Varyag'ın BoÄŸazlar'dan geçiÅŸi sırasında ''kılavuz alması, görüşün asgari beÅŸ deniz mili olması, gemiye römorkörlerin eÅŸlik etmesi,her iki boÄŸazın trafiÄŸe kapatılması ve gemide yakıt, yanıcı, patlayıcı madde bulunmaması'' gibi güvenlik artırıcı önlemlere dikkat çekildiÄŸini belirten yetkililer, iki ülke arasında teknik ve hukuki yönden çözüm bekleyen daha pek çok sorun olduÄŸuna iÅŸaret ediyorlar.Â
SINIRSIZ SÄ°GORTA
''Sınırsız sigorta'', iki ülke arasında kesinlik kazanması gereken konuların başında geliyor. Olası bir kazanın çevreye ve kıyılara verebileceği zararın şimdiden kestirilebilmesinin mümkün olamayacağını belirten yetkililer, Çin'in Türkiye'nin bu konudaki yaklaşımına sıcak baktığını ve tüm zararı karşılamayı taahhüt ettiğini, ancak hala netlik kazanmayan unsurların bulunduğunu kaydediyorlar.
RÖMORKÖRLER
Bir diÄŸer çözüm bekleyen sorun ise römorkörler. Yetkililer, 306 metre boyundaki platformun BoÄŸazlar'dan geçiÅŸi sırasında 8 adet römorköre ihtiyaç duyulduÄŸunu hatırlatıyor ve Varyag'ın BoÄŸazlar'dan geçiÅŸi sırasında kılavuz ve römorkör hizmetlerinden yararlanabilmesi için ''Türk BoÄŸazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğünü''ne göre ''özel bir iznin'' alınması gerektiÄŸini vurguluyor.Â
Römorkörlerin kendi aralarında ve Varyag ile koordinasyonunun çok güç olacağına iÅŸaret eden yetkililer, geçiÅŸ sırasında meydana gelebilecek bir kazada, römorkörlerin sorumluluÄŸunun hangi tarafta olacağının ise henüz belirlenmediÄŸini belirtiyorlar.Â
Yetkililer ayrıca, geçiÅŸte birden fazla kılavuz kaptana ihtiyaç duyulacağına iÅŸaret ediyorlar.   Â
BOĞAZ TRAFİĞİ
Varyag'ın geçişi sırasında, sadece İstanbul Boğazı'nın en az 4 saat trafiğe kapatılacağını belirten yetkililer, bunun Boğazlar'da sefer yapan diğer gemilerin programını aksatabileceği ve ortaya çıkabilecek zararın karşılanmasında sorunlar doğurabileceği konusunda uyarıyorlar.
Sigorta ÅŸirketlerinin, BoÄŸazlar'dan geçiÅŸ yapan gemilerin sigorta primlerini artırabileceklerini belirten yetkililer, zararı kimin karşılayacağı konusunda da soru iÅŸaretlerinin bulunduÄŸunu kaydediyorlar.Â
AKINTI VE RÃœZGAR
BoÄŸazlar'daki akıntı ve hava koÅŸullarının da dikkate alınması gerektiÄŸini belirten yetkililer, römorkörler ile boyu 550 metreye ulaÅŸacak platformun, iki ülke arasında varılan uzlaÅŸmanın ardından, yaz sezonu bitmeden, en geç Ekim ayında BoÄŸazlar'dan geçmesi gerektiÄŸini, aksi halde geçiÅŸin 2002 baharında yapılabileceÄŸini vurguluyorlar.Â
DONANIM
Karadeniz'de 2 yıldır bekleyen Varyag'ın, geçiÅŸ öncesinde eksik donanımını gidermesi gerektiÄŸini kaydeden yetkililer, özellikle aydınlatma ve halat donanımının tam olmasının önemine dikkat çekiyorlar.Â
Çin'in, ''Santone'' adlı özerk bir adada bulunan küçük bir turizm firması tarafından satın alınarak, eÄŸlence gemisi yapılmak istenen Varyag'ın BoÄŸazlar'dan geçiÅŸi için yaptığı baÅŸvuru, daha önce 4 kez geri çevrilmiÅŸti.Â