Canlı hayvandan cenazeye her türlü paket taşınır

Güncelleme Tarihi:

Canlı hayvandan cenazeye her türlü paket taşınır
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 12, 2000 00:00

Haberin Devamı

Her gün yaklaşık 1 milyon 500 bin kişi ya da kurum, kargo hizmetinden yararlanıyor.

Kargo sektörü, 77 il ve ilçede açtığı şubelerle İstanbul'dan Cizre'ye, Trabzon'dan Yüksekova'ya dek her noktaya ulaşıyor. Sektör hızla büyüyor, talep arttıkça artıyor ve her gün yeni bir kargo firması açılıyor.

Dosya, paket, koli olmak üzere üç gruba ayrılan kargolar, önce kargo firmalarının aktarma merkezinde toplanıp bölgelere ayrılıyor. Buradan da gidecekleri kente en yakın şubelere dağıtılıp kuryeler aracılığıyla alıcının adresine teslim ediliyor.

Gönderilen kargolar canlı hayvandan cenazeye, taze çiçekten tekstil ürünlerine, iş evrakından ağır makinelere kadar birçok şeyi kapsıyor. Hatta bazen anne sütü bile gönderilebiliyor. Ancak, cam eşya, ambalajsız ev eşyası, nakit para, çek, senet ve kıymetli evrak gibi taşınması yasalarca yasaklanan şeyler taşınmıyor. Kargonuzu zarar görmeyecek şekilde ambalajladıysanız İstanbul Ankara arası mesafeye 24 saat, Ankara'nın ötesindeki kentlere ise 48 saat sonra ulaşıyor. Bazı kargo firmaları bu süreyi asgariye indirmek için farklı yöntemlere başvuruyor.

Sektörün en eski kurumu Yuriçi Kargo'yla dosya ve bir kilograma kadar olan paketler ek bir ücret ödemeden uçakla taşınarak 24 saat içinde karşı tarafa teslim ediliyor. İhlas Kargo ''Aynı Gün Teslim'' servisiyle saat 11:00'e kadar verilen kargoların teslimatını hava yolu ile yapıyor. Ayrıca ek bir ücret talep etmeksizin uçak kargo servisiyle belirli noktalara hizmet veriyor. Aras Kargo ''Mobil Hizmet''adı altında 375 birime haftada iki gün servis yaparak ulaşılamayan noktalara hizmet ediyor. Aras Kargo'nun yan kuruluşu Aras Kurye ile de gönderileriniz daha kısa sürede alıcıya ulaşıyor.

Herkes zamanla yarışıyor

Zamanla yarışan kargo sektörünün müşterilerini zamanla yarışan firmalar oluşturuyor: Bilgisayar, ilaç, tekstil, oto yedek parçaları, bankalar, sigorta şirketleri... Ama kimi zaman da askerdeki oğluna kazak gönderen bir anne... Bu hızlılık yarışında zaman zaman sorunlar çıkmıyor değil. Olabilecek hataları engellemek için kargo şirketlerinin yanı sıra tüketicilerden bazı kurallara uymaları bekleniyor. Bu konuda Kargo İşletmeleri Derneği (KARİD) Genel Sekreteri Oğuz İnce şöyle konuşuyor:

''Tüketici kargoyu gönderirken alıcı ve gönderici adreslerinin açık olmasına özen göstermeli. Kargosunu teslim alırken kimlik dökümünü, kuruluş ise kaşesini vermekte zorluk çıkarmamalılar. Kargolarının güvenliği için bu gerekli.'' İnce, kargo teslim alınırken sağlamlığına dikkat edilmesi ve hasarlıysa hemen kargo firmasına ya da sigortaya başvurulmasını öneriyor. Hasarın karşılanması için kargolar gönderilirken mutlaka içeriğinin belirtilmesi gerektiğini, gönderilerin orjinal ambalajlarıyla taşınmasının daha güvenli olduğunu da sözlerine ekliyor.

Yasa tasarısı hazırlanıyor

Günümüzde kargo sistemi 1938 yılından kalma ''Kara Taşıma Hukuku'' ve ''Türk Ticaret Kanunu''nun ilgili hükümleriyle yapılıyor. Ancak günün ihtiyacını karşılamakta kanunun yetersiz kalması, kargoculuğun yasal tanımının olmaması, sektöre her gün yeni firmaların katılmasına neden oluyor. Bu amaçla KARİD sektöre şöyle bir standart getirmiş: Derneğe üye olmak için kargo şirketinin yurtiçinde en az 10 ilde teşkilatlanması ve belli bir araç türü ile araç sayısını bulundurması gerekli. KARİD Genel Sekreteri İnce, ''Yeni çıkan kargo şirketleri lojistik kargoculuk yapıyorlar yani gönderiler depolarda belli sayıya ulaştıktan sonra dağıtımı gerçekleştiriyorlar. Kaliteyi düşürerek fiyat indirdiklerinden haksız rekabete yol açıyorlar'' diyor.

Sorunlarına çözüm bulmak ve devletin kendilerini sektör olarak görmesi amacıyla firmalar KARİD çatısı altında toplanmışlar. Ulaştırma Bakanlığı ile yürüttükleri ortak çalışmayla yeni bir yasa tasarısı hazırlığında olan KARİD, eğitimli eleman ihtiyacını kendisi karşılamaya çalışıyor. İstanbul Üniversitesi bünyesinde kurulan Ulaştırma Yüksek Okulu'yla elli bin kişinin istihdam edildiği kargo dünyasının eğitimli ellere devredilmesi amaçlanıyor.

ASLAN KUT

(Aras Kargo Genel Müdürü):

''Mobil hizmetle 520

şubeye ek olarak 375 birimimize haftada iki gün hizmet götürmekteyiz. Kargolar Aras Kurye ile daha kısa sürede gün içerisinde teslim ediyor. Aras Kargo World Wide Ekspres'le dünyaya açılıyor.''

SELÇUK BİR (İhlas Kargo Pazarlama Ve Satış Müdürü):

''Sektörde ilk olarak tüketicinin kargosunu takip edebilmesi için internet hizmeti sunuyoruz. Böylece gönderici kargosunun durumunu istediği zaman internet aracılığıyla öğrenebilecek. Ayrıca kredi kartıyla ödeme kolaylığı da sağlıyoruz.''

OĞUZ İNCE Kargo İşletmeleri Derneği (KARİD) Genel Sekreteri : ‘‘Tüketici kargoyu gönderirken alıcı ve gönderici adreslerinin açık olmasına özen göstermeli. Kargosunu teslim alırken kimlik dökümünü, kuruluş ise kaşesini vermekte zorluk çıkarmamalılar. Kargolarının güvenliği için bu gerekli.''

FİYATLAR NE DURUMDA?

YILLIK altı milyon ton yükün taşındığı sektörde fiyatlar şöyle belirleniyor: Paketinizin eni, boyu, yüksekliği çarpılarak 3 bine bölünüyor. Eğer gönderinin hacmi ağırlığından fazla ise hacim baz alınıyor. Ağırlık hacimden fazla olduğunda ise ağırlık baz alınıyor. Tek parça 100 kg.'a kadar taşınırken 100 kg.'dan sonraki kargolarda fiyat indirimi yapılıyor. Örneğin İstanbul'dan göndereceğiniz dosyanız iki günde Diyarbakır'a, Ulusoy Kargo'yla 1 milyon 600 bin, Aras Kargo'yla 1 milyon 520 bin, Yurtiçi Kargo'yla 1 milyon 200 bin, İhlas Kargo'yla 1 milyon 93 bin lira karşılığında ulaşıyor.

NASIL GÖNDERİLİR?

GÖNDERİNİZİ size en yakın şubeye teslim edebileceğiniz gibi, telefon etmeniz üzerine adresinizden de aldırabilirsiniz. Şubedeki kargo elemanları tarafından kargonuzun ölçüm ve tartı işlemleri yapılarak faturanız kesiliyor. Kargonuz ticari emtia ise fatura veya irsaliyenizi de kargonuzla birlikte göndermeniz gerekiyor. Gönderinizin teslimi ise isteğinize bağlı olarak ya alıcıya telefonla duyuruluyor ya da alıcının adresine teslim ediliyor. Gönderinin alıcının adresine teslimi halinde kargo ücreti de artıyor. Kargo bedeli gönderenden alınabildiği gibi alıcıdan da temin edilebiliyor. Alıcının adresinde teslim yapılacak kimse bulunmadığında kargo ihbar notu bırakılıyor. Bu durumda alıcının kargoyu şubeden alması gerekiyor.

NÖBETÇİ ŞUBE DE VAR

MESAİ saatleri içinde kargonunuzu gönderemediyseniz, ''Nöbetçi Şube''ler aracılığyla istediğiniz zaman gönderebilirsiniz.

BAZI KARGO ŞİRKETLERİ

Aras Tel:0216 425 55 55

EFOR Tel:0212 451 19 54

Ekspress Tel:0212 549 05 05

Horoz Lojistik Tel:0212 690 10 00

İhlas Tel:0212 260 85 14

İnter Tel:0212 275 15 44

Kargotek Tel:0212 693 56 14

MNG Airlines Tel:0212 663 83 50

Star Tel:0212 535 52 00

Ulusoy Tel:0212 696 96 00

Ünsped Tel:0212 547 12 20

Varan Tel:0212 551 50 00

Yurtiçİ Tel:0212 236 46 31

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!