Cahilliği ihaleye çıkarıyorlar

Güncelleme Tarihi:

Cahilliği ihaleye çıkarıyorlar
Oluşturulma Tarihi: Kasım 18, 1997 00:00

Orman Bakanlığı'mızın yangın söndürme uçağı yok.Yangınlar başladığında harekete geçiliyor. Bir yerlerden uçak kiralanıyor, helikopter bulunuyor. Günübirlik ya da sezonluk çarelere başvuruluyor.Milyonlarca Dolar yabancılara kaptırılıyor.Bakanlık, orman yangınları için çalışma yaptı. Yangın söndürme uçakları almak için harekete geçildi.Bakan oluru verildi. Paralar bir Kanada uçağına kaptırılmak üzere.Ama Bakanlık içindeki bir kaç bürokratın yanlış yönlendirmesi sonucu ülkemizdeki hazır bir potansiyel gözardı edildi.Ve şimdi cahillik ihaleye çıkarılıyor.*Gidip gördüm. Türkiye'nin gururu TAI'nin ciddi bir projesi var. Üstelik projede hemen sonuca ulaşılabilecek adımlar da atılmış.Bu kuruluşumuz kendimizin tadil edeceği uçaklar öneriyor. Bunlar 1993 yılında teknolojilerinin eskimesi nedeniyle Deniz Kuvvetleri'nin hizmet dışına çıkardığı S-2E Tracker uçakları. Deniz Kuvvetleri 15 tane S-2E uçağını yedek parçalarıyla birlikte bu projeye hibe etti. S-2E'lerin pistonlu motorlarının yerine turboprop motorlar takılacak. Ve içindeki deniz karakol görevinde kullanılan radar ve malzemeler sökülerek yerine su depoları yerleştirilecek.Orman Bakanlığı'nın Kanada'dan almayı planladığı CL-415'in fiyatı 25 milyon dolar. Bunlar operatör olarak Türk Hava Kurumu emrine verilecek. Uçuş saatleri üzerinden milyonlarca dolar fatura kesilecek. Paralar Kanada'ya gidecek. Aracının cebine inecek. Oysa TAI'nin teklifi tanesi 2.5 milyon dolardan 15 tane S-2E uçağı tadil edip bir yangın uçağı filosu oluşturmak. Şu anda bu uçaklardan ilki TAI'ye geldi bile. İlk iki uçak bu yaza yetişebilir. Bu uçaklar 1965 model. Şimdi size yaşlı gibi gelebilir. Ama bugün Amerika'daki yangın söndürme uçaklarının da çoğu 1962 model S-2E uçaklarının tadil edilmesi ile gerçekleştirilmiş. Üstelik TAI'nin işçilik ve malzeme haricinde hiç bir kar amacı gütmeden yürüttüğü projeye Orman Bakanlığı soğuk bakıyor. Geçtiğimiz Eylül ayı içinde TAI, Fransa'dan tadil edilmiş bir S-2 uçağını gösteri için Türkiye'ye getirdi. Ankara ve Dalaman'da yapılan denemelerde uçak başarıyla görev yaptı. Bu uçaklar Amerika'da, Fransa'da daha bir çok ülkede en uygun yangın söndürme uçağı görevini yapıyor.*Böyle bir projeye soğuk bakmanın mantığını anlamak mümkün değildir. Sadece zaman kaybıdır. Belkide milyonlarca dolar kaybıdır. Bu proje gerçekleştiğinde Türkiye'nin bir iki değil, bir yangın uçağı filosu olacaktır. Üstelik bu uçaklar en çok orman yangını yaşanan bölgelerde oluşturulacak basit havalimanlarında bekleyecekler. İhbar gelir gelmez de harekete geçecekler. Böylece Türkiye iki de bir küçük orman yangınlarını hızla büyüyen felaketler olarak yaşamayacak.Yapılacak tek şey bu ihaleyi cehalete değil doğruya açmak. Bakanlığın hazırladığı şartnamede neredeyse belli bir uçak tarif ediliyor. Diyelim ki o uçağı aldınız. Uçak almakla iş bitmiyor. Uygun pilot için avuç dolusu para harcanacak. Bin çeşit bakım sorunu çıkacak. Oysa TAI'nin önerdiği uçakta bu sorunlar hemen hemen hiç yaşanmayacak. Doğru olan TAI projesidir. İhale şartnamesinde bir tarif gerekiyorsa bu TAI olmalıdır. Türkiye'nin projesidir. Bana göre önceliği ve de özelliği vardır...
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!