Boğazların kuleli güvenlik sistemi üç ay gecikiyor

Güncelleme Tarihi:

Boğazların kuleli güvenlik sistemi üç ay gecikiyor
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 29, 2001 00:00


Denizcilikten sorumlu Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu, İstanbul ve Çanakkale boğazlarına ''Gemi Trafik Yönetim ve Bilgi Sistemi'' (GTYBS) çerçevesinde inşaatları süren kulelerin teslim tarihinin üç ay uzatıldığını bildirdi.

Bakan Mirzaoğlu, ''Sistemin 2001 yılı içinde devreye girmesini bekliyoruz. Daha fazla uzatılmasına tahammülümüz yok'' dedi.

İstanbul Boğazı'nda 8, ÇanakkaleBoğazı'nda da beş kulenin inşaatlarının sürdüğünü belirten Mirzaoğlu, ''Haziran sonunda bize teslim edileceklerdi. Zeminde çıkan güçlükler nedeniyle müteahhit firma, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'na mazeret bildirerek uzatma istedi. Temel için zemine kazıkların çakılmasında sorun çıktı. Bakanlık da üç ay uzatma verdi'' diye konuştu.

Kulelerin bu yıl eylül sonu veya ekim ayı içinde tamamlanacağını anlatan Mirzaoğlu, şunları kaydetti:

''Bununla eş zamanlı olarak makine, teçhizat ve elektronik aksam getiriliyor. Kuleler bittikçe makine, teçhizat ve radarlar yerleştirilecek. Sistemin 2001 yılı içinde devreye girmesini bekliyoruz. Daha fazla uzatılmasına tahammülümüz yok. Bu sene bitmesi lazım.''

''BOĞAZLAR PETROL BORU HATTI OLMAYACAK''

Türk boğazlarından tankerlerle yapılan petrol taşımacılığına da değinen Bakan Mirzaoğlu, ''Türk Boğazları, hiçbir zaman için petrol boru hattı değildir ve asla petrol boru hattı olmayacaktır. Boğazlardan güvenli ve çevreye zarar vermeden geçiş esastır'' dedi.

İstanbul ve Çanakkale boğazlarındaki trafiğin, Karadeniz ülkelerinin ticaret ve normal gemilerinin geçişleri nedeniyle zaten yoğun olduğunu vurgulayan Mirzaoğlu, sözlerini şöyle tamamladı:

''Daha fazla tanker trafiği, Türk boğazlarındaki ticaret ve normal gemi trafiğini büyük ölçüde aksatır ve engeller. Biz 'hiçbir gemi geçemez' demiyoruz, ama güvenli ve çevreye zarar vermeden geçme koşulu var. Rusya, Gürcistan, Ukrayna, Romanya gibi Karadeniz ülkelerinin ticaretleri, büyük ölçüde deniz yoluyla yapılmaktadır. Boğazlardan fazlaca petrol tankerinin geçmesi, normal işleyen deniz ticaret gemilerinin seferlerini aksatır, gecikmelere neden olur. Kuyrukta beklemeler 2-3 gün veya bir hafta sürebilir. Bunun sorumlusu haliyle biz olmayız, buradan aşırı miktarda petrol geçirmek isteyen şirketler ve devletler olur.''

GEMİ TRAFİK YÖNETİM VE BİLGİ SİSTEMİ

Radar ve uydu kontrolüne dayalı bilgisayar destekli Gemi Trafik Yönetim ve Bilgi Sistemi'nin (GTYBS) amacı, İstanbul ve Çanakkale boğazları, her iki boğazın giriş-çıkışları ile Marmara Denizi'nde tesis edilmiş ve edilecek trafik ayrım düzenleri içerisinde seyir emniyetini ve verimini artırmak, can, mal ve çevreyi korumak.

Sistemin altyapı çalışmaları çerçevesinde İstanbul Boğazı'na 8, Çanakkale Boğazı'na da 5 adet kule inşa ediliyor. Sistemin hayata geçirilmesiyle, çarpma, karaya oturma gibi deniz kazalarının ve bundan doğacak risklerin asgari seviyeye indirilmesi, Marmara Denizi ve boğazlarda güvenli bir gemi trafiğinin düzenli sağlanması, kaza meydana gelmesi halinde süratle ve etkin bir müdahalede bulunulması hedefleniyor. (aa)

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!