Bilgisayar oyunu sinemayı geçti

Güncelleme Tarihi:

Bilgisayar oyunu sinemayı geçti
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 25, 2001 00:00

Kitap, müzik, bilgisayar oyunu, sinema. Böyle sıralandığında, ilk anda dünyada en büyük ciroyu sinema ya da müzik sektörünün yaptığını düşünebilirsiniz. Ama gerçek bambaÅŸka. Sinema en sonda yer alıyor. Bilgisayar oyunları onun önünde. En ilginci, kitabın dünya çapında yaptığı ciroya (80 milyar dolar) hiçbirinin ulaÅŸamaması.Günümüzde bilgisayar oyunları, sinema endüstrisini (salonlarda gösterilen filmler) geride bırakarak, insanoÄŸlunun tükettiÄŸi kitap ve müzikten sonraki üçüncü büyük eÄŸlence haline geldi. Bu endüstri daha çok bilgisayarla iliÅŸkiliymiÅŸ gibi dursa da, aslında sinema endüstrisi gibi çalışıyor. Ãœstelik sadece kendi yarattığı yıldızlarla (Lara Croft, Rayman, Aki vb.) yetinmiyor, canlı şöhretleri de kullanıyor. Futbol, sinema ve pop starları bilgisayar oyunları için de çalışıyor. Pantomim yapar gibi oynuyorlar, hareketleri kaydediliyor, bilgisayara uyarlanıyor.Bu sektörde iki büyük dev var: Sony ve Nintendo. Ancak Amerikan Electronic Arts, Fransız Infogrames, Vivendi Universal Interactive gibi rakipler de iki devi zorluyor. Microsoft 2002 yılında Xbox adını verdiÄŸi giriÅŸimiyle bu alana da el atacak.Yeni bir bilgisayar oyununun kendi yapım maliyeti büyük bir filmin maliyetinden daha düşük. Ama bu, az para harcandığını göstermiyor. Her yeni oyun için dev bir lansman kampanyası yapılıyor. Bir yapımcı ‘‘Gran Turismo III’’ gibi bir oyunun lansmanını, Michael Jackson ya da Jennifer Lopez'in bir albümünün çıkışına benzetiyor. ÖrneÄŸin Rayman 2'nin Fransa lansmanı için tv’lere 35 milyon Frank'lık reklam verilmiÅŸ. ‘‘Myst’’ adlı oyun için ABD'de sinemalarda reklam yayınlanmış.Her yıl temmuzda Los Angeles'da düzenlenen E3 adındaki bilgisayar oyunları fuarı, tıpkı Avrupa'nın köklü film festivallerini andırıyor. Hollywood'daki uzun metrajlı filmler, son ÅŸeklini almadan önce genel sinema seyircisini temsil ettiÄŸi düşünülen seçilmiÅŸ gruplara izlettiriliyor, onların beÄŸenilerine göre filme son ÅŸekli veriliyor. Aynı durum, bilgisayar oyunları için de geçerli. Bu denekler oyunu beÄŸenmezlerse, yapımcıların herÅŸeyi yeni baÅŸtan düşünmeleri gerekiyor.Sinemayla benzerlik burada da bitmiyor: Bilgisayar oyunlarının yarattığı dijital yıldızlar, yaÅŸayan yıldızlar gibi reklamlarda oynuyor. ÖrneÄŸin, bilgisayar oyunu dünyasının Marilyn Monroe'su kabul edilen, Tomb Raider adlı oyunun baÅŸkahramanı Lara Croft, Mart 1999'da Seat'ın reklamlarında oynamış: Direksiyonun başına geçip bu arabayı tercih ettiÄŸini belirtince, tüketiciler çılgına dönmüş.Tabii, sinemada olduÄŸu gibi bu alanda da büyük baÅŸarısızlıklar oluyor. Lara Croft karakterinin baÅŸrolde oynadığı Tomb Raider dizisinin dördüncüsü, ticari olarak büyük bir baÅŸarısızlığa uÄŸradı mesela. Buna karşılık, adı duyulmamış bir yapımcı, birden büyük bir baÅŸarıya imza atabiliyor. Miller KardeÅŸler'in ‘‘Myst’’ adlı oyunu bunun iyi bir örneÄŸi.Çocuklar için tehlikeAmerikan Tabipler BirliÄŸi'nin haftalık yayın organı, saygın tıp dergisi JAMA'nın 1 AÄŸustos 2001 sayısında, bilgisayar oyunlarıyla ilgili bir araÅŸtırma yayımlandı. Harvard Halk SaÄŸlığı Okulu'ndan Dr. Kimberly M. Thompson ve Kevin Haninger, ABD'de ‘‘E’’ (Herkes İçin) kategorisinde yer alan, spor, yarış ve eylem türündeki 55 oyunu, gösterilen ÅŸiddetin süresi, yaralanma sayısı, kullanılan silah tipi açısından incelediler. AraÅŸtırmacılar, bu oyunların 35'inde bilinçli ÅŸiddet kullanıldığını, 33'ünde de ÅŸiddet gösteren karakterlerin ödüllendirildiÄŸini belirterek, anne babaları ‘herkes için’ kategorisinde yer alan oyunlarda da dikkatli davranmaları konusunda uyardılar. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!