Bankalar 580 milyon dolar harcadı 28 milyon kredi kartı şifrelendi

Bankalar 580 milyon dolar harcadı 28 milyon kredi kartı şifrelendi

Kredi kartlarında 28 milyon kart chip&PIN projesi kapsamında şifrelenirken, halen şifresi alınmayan 5 milyon kart için ise geri sayım başladı.

Bugünden itibaren 74 gün sonra kredi kartı işlemlerinde tamamen şifreli dönem başlayacak. Son gün olan 30 Haziran itibariyle 33 milyon kredi kartı için 650 milyon dolarlık chip&PIN yatırımı yapılmış olacak.

İNGİLTERE ve Fransa’nın ardından dünyada 3’üncü ülke olarak kredi kartlarında Chip&PIN uygulamasına geçen Türkiye’de 28 milyon kart şifrelendi. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Sertaç Özinal, henüz şifresi alınmayan 5 milyon kartın sahiplerine 30 Haziran’dan itibaren şifresiz işlem yapılamayacağını hatırlatarak, şifre almak için bugünden itibaren 74 günleri bulunduğuna dikkat çekti.

İMZA TARİHE KARIŞACAK: BKM ve üye bankaları tarafından 31 Mart 2006 tarihinde başlatılan cnip&PIN uygulamasının bugüne kadar devam eden geçiş süreci hakkında bilgi veren BKM Genel Müdürü Sertaç Özinal, 1 Temmuz’dan itibaren zorunlu şifre kullanımının başlayacağını vurguladı. Özinal, chip&PIN’da geri sayımın başladığını hatırlatarak, "30 Haziran 2007, çipli kredi kartları ile şifresiz işlem için son gün. İmza tarihe karışacak" diye konuştu. "Şifrenizi almayı son güne bırakmayın" uyarısı da yapan Özinal, henüz şifresi alınmayan 5 milyon kartın kullanıcısının da bir an önce şifrelerini bankalarından almalarını istedi.

YÜZDE 86’SI BİLİYOR: Kredi kartı kullanıcılarının yüzde 86’sının şifrelerini bildiğini açıklayan Özinal, şu bilgileri verdi: "Bu oran, bu yılın ilk aylarında da yüzde 90’lara ulaşmış durumda. Başlayacak kampanya ile yüzde 100’e çıkarmayı hedefliyoruz. Alışveriş yaparken şifresini tuşlayan kullanıcı oranı şu an için yüzde 70. Nisan ayı itibarıyla chip&PIN uyumlu kartların oranı yüzde 85, chip&PIN uyumlu POS cihazı oranı yüzde 96 ve chip&PIN uyumlu ATM’lerin oranı da yüzde 72. Henüz bu konuda yatırımlarını tamamlamamış olan bankalar da mayıs sonu itibariyle chip&PIN’e tam olarak hazır olacaklar."

TÜKETİCİYE YANSITILMADI: Mart 2007 itibirayle chip&PIN dönüşümü için 580 milyon dolar harcandığını, bu tutarın yıl sonu itibarıyla 650 milyon dolara ulaşmasının hedeflendiğini belirten Özinal, "Bu miktarları bankalar kendileri üstlendi. Tüketicilere yansıtılmadı" dedi. Özinal, Türk kartlı ödeme sektörünün geçiş sürecindeki performansı ve rekor süne ile dikkatleri üzerine topladığını da dile getirdi.

ŞİFRENİZİ PAYLAŞMAYIN: Özinal, "Şu anda bazı işyerlerinde POS’lardaki by pass tuşuna basılarak şifresiz işlem yapılıyor. Geçiş döneminde bu mümkün ancak, kart kullanıcısı şifresini kullanmak istediğini özellikle belirtsin" dedi. Bazı kart müşterilerinin ya da üye işyeri çalışanlarının yeterince bilinçlenmedikleri için şifreyi paylaştıklarına da dikkat çeken Özinal, kart kullanıcılarına "Lütfen şifrenizi kimseyle söylemeyin, iyi niyetle soranlar bile olsa şifre gizliliğine dikkat edin" uyarısında bulundu.

Dolandırıcılık ve sahtecilik cirosu 1.43 YTL’ye geriledi

SERTAÇ Özinal, chip&PIN’in de teknolojinin üst düzey kullanımı ve dünyadaki "en güvenli" yöntem olan olduğunu vurgularken, dolandırıcılık ve sahtecilik cirolarının Nisan-Aralık 2005 ile Nisan-Aralık 2006 arasında yüzde 55 oranında düştüğüne dikkat çekti. "Hedeflerimizin üzerinde bir düşüş oldu" diyen Özinal, bunu rakamlarla şöyle açıkladı: "Ocak-Mart 2005 ve Ocak-Mart 2007 karşılaştırıldığında yüzde 67’lere ulaşmış durumda. Sahtecilik rakamları Ocak-Mart 2006’da 4.05 milyon YTL iken Ocak-Mart 2007’de 1.43 milyon YTL’ye geriledi."

Şifresiz 5 milyonu da Bayülgen bilinçlendirecek

KAMPANYANIN başarısında gazete ve televizyonun etkili mevra araçlarını olduğunu, Okan Bayülgen’in de chip&PIN iletişiminin sempatik yüzü olarak uygulamanın yaygınlaşmasında önemli bir rolü bulunduğunu belirten Sertaç Özinal, kampanyanın son döneminde de ünlü oyuncuyla çalışılacağını açıkladı. Ultra Ajans tarafından yürütülen kampanyada başta "Şelale Hanım" olmak üzere değişik tiplemelerle chip&PIN’i anlatan Bayülgen, bu kez Şelale Hanım yerine yeni tiplemeleri canlandıracak. Ayrıca oyunculuğun yanı sıra yönetmenliği de üstlenecek. Ultra Ajans Başkanı Faruk Kaptan ise kampanyanın toplam bütçesine ilişkin bu bilgileri verdi: "Bütçe yaklaşık 10 milyon doları buldu. Bankaların sosyal bilinçlendirme kapsamında ortak yürüttüğü bu kampanyaya medya kuruluşları da özel fiyatlandırmalar yaptı. Sonuçta chip&PIN, bugüne kadar Türkiye’de bir sektörün ortaklaşa gerçekleştirdiği en kapsamlı bilinçlendirme kampanyası oldu."

Sanal sahtekárlara karşı önlem geliyor

TÜRKİYE’de internet ve mail order yoluyla yapılan sahtekarlık tutarının 2004’de toplam 4.05 milyon dolar iken, 2005’de 5.16 milyon dolara, geçen yıl da 6.19 milyon dolara yükseldiğine dikkat çeken Sertaç Özinal, BKM olarak bunlara karşı ciddi bir güvenlik önlemi hazırlığını tamamlamak üzere olduğunu belirtti. Özinal, internette uluslararası kurallara paralel güvenli alışveriş anlamına gelen ve 3D secure hizmetinin 1 Temmuz’dan itibaren kullanımının söz konusu olduğunu belirtti.
Haberle ilgili daha fazlası: