Azerbaycan'da anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸine onay

Güncelleme Tarihi:

Azerbaycanda anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸine onay
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 25, 2002 00:00

Azerbaycan'da anayasa deÄŸiÅŸikliklerine iliÅŸkin referandumda, seçmenlerin yüzde 97'si deÄŸiÅŸikliklerden yana oy kullandı. Merkez Seçim Komisyonu'ndan verilen gayri resmi sonuçlara göre, kullanılan oyların yüzde 80'den fazlasının sayımı tamamlandı. Sayılan oyların yüzde 97'si deÄŸiÅŸiklik lehinde, yüzde 2,7 aleyhinde kullanıldı.Referanduma katılım oranının ise yüzde 88,43'e ulaÅŸtığı bildirildi. Halkoylamasına 8 ayrı bölümde sunulan deÄŸiÅŸikliklerden seçim sisteminde deÄŸiÅŸikliÄŸe iliÅŸkin madde yüzde 96,82 oranında ''Evet'', yüzde 2,7 oranında ''Hayır'' oyu aldı. ''CumhurbaÅŸkanının görevlerini meclis baÅŸkanı yerine baÅŸbakana devretmesine'' iliÅŸkin deÄŸiÅŸikliÄŸe yüzde 96,84 oranında ''Evet'', yüzde 2,89  oranında ''Hayır'' oyu verildi. Referandumla ilgili yasaya göre, Merkez Seçim Komisyonu'nun halk oylaması sonuçlarını en geç 5 gün içinde ilan etmesi gerekiyor.       ANAYASAL DEĞİŞİKLÄ°KLER     Halkoylamasında kullanılan 4 sayfalık oy pusulasındaki ilk maddede''Azerbaycan'ın Avrupa Konseyi nezdinde üstlendiÄŸi sorumluluklardan ileri gelen deÄŸiÅŸiklikler'' bulunuyor.  Söz konusu deÄŸiÅŸiklikler, insan hakları vekilinin (ombudsman) seçilmesi, vatandaÅŸların Anayasa Mahkemesi'ne baÅŸvuru hakkının tanınması, mahkemelerin gerekli davaları Anayasa Mahkemesi'ne göndermesi, temyiz mahkemelerinin yapısı ve faaliyetleriyle ilgili konuları kapsıyor.  Azerbaycan'ın temel hak ve özgürlüklerinin korunmasıyla ilgili Avrupa SözleÅŸmesi'ne katılması nedeniyle yapılan deÄŸiÅŸiklikler bölümünde ise söz konusu sözleÅŸme çerçevesinde olaÄŸanüstü durumlarda gündeme gelen çeÅŸitli askeri içerikli cezalandırmaların yumuÅŸatılması,inançları nedeniyle askerlik hizmetini yapmak istemeyenlerin ''alternatif bir askeri görev'' yerine ''alternatif bir görev'' yapması yer alıyor.  Üçüncü bölüm, vergiler, devlet bütçesi, genel af, yerel yöneticiler ve çeÅŸitli düzeydeki yöneticilerin seçilmesi, tayini veya onayı konusunda halkoylaması yapılamayacağını öngörüyor.  Milli Meclis üyelerinin belirleneceÄŸi seçimle ilgili bölümde ise ''kısmi seçim sistemleri'' yerine ''seçim sistemi'' denilmesini ve ilgili 89. maddenin 1. fıkrasındaki 6. bendin anayasadan çıkarılması bulunuyor.  CumhurbaÅŸkanı seçimiyle ilgili bölümde, seçim için ''üçte iki çoÄŸunluk'' yerine ''yarıdan çok''un yeterli olması öngörülüyor.  Milli Meclis'in yapılanması, görev ve sorumluluklarıyla ilgili konuların anayasada yer alması, ''Devlet organlarının faaliyetlerinin geliÅŸtirilmesiyle ilgili deÄŸiÅŸiklikler'' bölümünde bulunuyor. Bu maddede, ayrıca Meclis çalışma sistemine iliÅŸkin deÄŸiÅŸikler, ''cumhurbaÅŸkanının görev ve yetkilerini Milli Meclis baÅŸkanı yerine baÅŸbakana devretmesi'' ile anayasal deÄŸiÅŸiklik tekliflerinin sınırlandırılması oya sunuluyor.  Referandumda 7. bölümde sunulan deÄŸiÅŸiklikler, ülkedeki mahkeme sisteminde savcılık organlarının görev alanlarının geniÅŸletilmesini vedaha aktif çalışmalarını öngörüyor.  ''DiÄŸer deÄŸiÅŸiklikler'' bölümünde Nahcivan Özerk Cumhuriyeti anayasasının Azerbaycan cumhurbaÅŸkanı tarafından sunulmasının yanı sıra yerel yönetimlerin statüsü ve yerel seçimlerin kurallarının yasayla belirleneceÄŸi ifade ediliyor.  Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!