@ 500 yaşında

Güncelleme Tarihi:

@ 500 yaşında
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2001 00:00



Haberin Devamı

İnternetin hayatımıza girişiyle birlikte en sık kullandığımız işaret oldu @. Amatör kullanıcılar, şirketler, ünlüler, politikacılar hemen hemen herkes bir e-mail adresi alarak isminin arkasına '@' işaretini yerleştirdi. '@', modernliğin, hızın, internete bağlı olmanın sembolü oldu. Peki bizim İngilizce'den çevirerek 'at sign-at işareti (et diye okunur)' dediğimiz bu sembolün neredeyse 500 yıllık bir tarihi olduğunu biliyor muydunuz?

Daha eskilere gitmeden önce '@' işaretinin yakın tarihine bakmakta fayda var. '@', e-mail adresinin bir parçası olarak ilk kez 1971 yılında Ray Tomlinson tarafından kullanıldı. Bilgisayar mühendisi Tomlinson kendisine gönderdiği ilk elektronik mesajı kısaca ifade etmek için '@' işaretini seçti. Peki neden '@'?

'Klavyede kimsenin adında kullanılmayan ve karışıklığa yol açmayacak bir işaret aradım' diyen Ray Tomlinson '@' işaretini bu yüzden kullandığını belirtiyor.

İLK KULLANAN KEŞİŞLER Mİ?

Peki bu işaret bilgisayar klavyelerinde nasıl kullanılmaya başlandı? Dilbilimciler bu noktada ikiye ayrılıyor. Bazılarına göre ilk olarak Ortaçağ'ın başlarında el yazmaları üzerinde çalışan keşişler tarafından kullanıldı. Keşişlerin '@' işareti, 'içinde', 'tarafına doğru', 'yanında' anlamlarına gelen Latince kelime 'ad'i temsil ediyordu.

Aslında dilbilimcilerin büyük bir çoğunluğu '@' işaretinin daha yakın bir tarihe, 18. yüzyıla ait bir buluş olduğunu düşünüyor. Uzmanlara göre '@', o tarihte birim başına verilen fiyatı temsil eden ticari bir semboldü. '5 elma @ 10 peni' denildiğinde, 5 elmalık bir birimin 10 peniye satıldığı ifade ediliyordu.

500 YILLIK GEÇMİŞ

Ancak geçen temmuzda bir İtalyan araştırmacı, 14. yüzyıla ait bazı ticari Venedik belgelerinde belirgin bir şekilde '@' işaretinin kullanıldığını ortaya çıkardı. Bu belgelerde işaret 'anfora' ya da 'küp'ü sembolize eden bir miktar ölçüsü olarak kullanılıyordu.

Giorgio Stabile adlı araştırmacı ayrıca 1492 tarihli bir Latince-İspanyolca sözlükte 'anfora'nın bir ağırlık ölçüsü olan 'arroba'ya çevrildiğini keşfetti. Bunların sonucunda '@' işareti 'ticari a' olarak 1885'te, yazı makinelerinin ilk örneği olan Underwood'un klavyesindeki yerini aldı. O tarihten yaklaşık 80 yıl sonra da bilgisayar klavyelerine e-mail işareti olarak geçiş yaptı.

HANGİ HAYVANA BENZİYOR?

Almanlar, Hollandalılar, Macarlar ve Güney Afrikalılar: Maymun kuyruğuna

Fransızlar: Salyangoza

Danimarkalılar: Fil hortumuna

Norveçliler: Domuz kuyruğuna

Çinliler: Küçük bir fareye

Ruslar: Köpeğe

Finlandiyalılar: Kıvrılmış uyuyan uyuyan küçük bir kediye.

KİM NASIL OKUYOR?

Bugünlerde '@' işareti ile ilgili olarak en büyük problem okunuşunda yaşanıyor. Evrensel bir işaret haline gelen işaretin ortak bir adı yok.

İspanyollar arroba

(tarihten gelen anlamıyla)

Portekizler arroba

Fransızlar arobase

Amerikalılar at-sign (at işareti)

İngilizler at-sign (at işareti)

Almanlar at Zeichen

Japonlar atto maak

Türkçe'de güzel-a

(Bu tanım yaygın değil. İngilizce’den çeviri at işareti deniyor.)

Robot ressam Aaron kapışılıyor

Aaron'un resimlerine bakınca 'bir makinenin yaptıklarına sanat denilebilir mi?' sorusu akla geliyor.

Uluslararası teknoloji ve sanat çevrelerinin tartıştığı bu sorunun cevabı henüz verilmiş değil, ancak 'robot ressam' yoluna devam ediyor. Yaratıcılık konusunda insanla yarışan Aaron, Cohen'in 1970'lerden beri üzerinde çalıştığı bir bilgisayar programı, daha doğrusu bir çeşit yapay zeka...

1.5 megabyte büyüklüğünde, karmaşık bilgisayar kodlarından oluşan ve görünümüyle bir halı tezgahını andıran robot, geceleri tamamen kendi 'hayal gücü'nü kullanarak birkaç taslak görüntü çiziyor. Cohen bu çizimlerden birini seçiyor ve Aaron 5-6 saat boyunca bu taslak üzerinde hareket ederek çizgiler çiziyor, renkleri karıştırıyor, özgün fırça darbeleri vuruyor, hatta işin sonunda fırça ve boya kaplarını bile temizliyor. Aaron bütün kararları kendisi veriyor. Cohen, bilgisayarın bir arşiv hafızası olmadığı için yaptığı resimlerin 'benzersiz' olduğunu belirtiyor. Aaron, resmi yaparken aldığı milyonlarca kararı tekrarlamadığı için hiçbiri diğerine benzemeyen eşsiz resimler çiziyor.

Cohen, robot ressam Aaron'un çalışmasının çeşitli müzelerde sergilenerek 'sanat testi'ni geçtiğini iddia ediyor. 'Aaron'un yapıtları dünya üzerindeki büyük müzelerde sergilendi' diyen sanatçı, Aaron ve eserleri konusunda son derece iddialı...

http://www.scinetphotos.com/aaron.html

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!