30 saattir uçuyorlardı

Güncelleme Tarihi:

30 saattir uçuyorlardı
Oluşturulma Tarihi: Haziran 22, 2003 00:00

Trabzon'da dağa çarpan Ukrayna uçağının pilotlarının tam 30 saattir dinlen-meden uçtukları ortaya çıktı.İspanyol Barış Gücü askerlerini Madrid'e götürmek üzere Afganistan'dan kalkan uçağın ekibinin uykusuzluk ve yorgunluk yüzünden dikkatlerinin dağıldığı, pas geçme prosedürünü ters yönden uyguladıkları saptandı. Kokpitteki seyrüsefercinin uçağın Trabzon Havalimanı'na alçalmada yüksek kalmasının ardından kuzeye dönülmesi gerektiğini söylemesine rağmen pilotların güney yönüne devam ettikleri de belirlendi. Yak-42D tipi üç motorlu uçağın bağlı olduğu UmAir şirketinin bu uçuş için Ukrayna Sivil Havacılık Teşkilatı'na hiçbir bildirimde bulunmadığı tespit edildi. Türk Sivil Havacılık Teşkilatı’ndan da pilotların 30 saat dinlenmeden uçtuklarının duyulmamasını isteyen Ukrayna Sivil Havacılık yetkilileri, 75 kişinin hayatını kaybettiği kazanın baştan sona hatalar ile dolu olmasına rağmen gerçeklerin saklanmasını istedikleri öğrenildi. Öte yandan böyle bir şirkete çok sayıda askerini emanet eden İspanyol Genelkurmayı, hayatlarını kaybeden askerlerin yakınları tarafından toplu ve tek tek mahkemeye verildi. BA’den süpersonik indirimİngiliz Havayolları British Aiways, 25 Ekim'de son uçuşunu yapacak Concorde için özel fiyatlar sunuyor. Londra-New York arasında sefer yapan Concorde ile hem gidiş hem de dönüşte uçmak isterseniz bilet fiyatı 9 bin 230 dolar. Giderken Concorde, dönüşte normal yolcu uçağı ile seyahat ederseniz, dönüş bacağında uçtuğunuz sınıfa göre fiyatlar değişiyor. First class için 6 bin 865, business class (Club World) için 6 bin 718 ve business ve ekonomi arasındaki ara sınıf World Traveller Plus için de 5 bin 701 dolar ödüyorsunuz. İstanbul-Londra arasındaki her türlü bilet seçeneğiniz için uçuşunuzu business class'ta gerçekleştiriyorsunuz. Yaz sezonu için Concorde'ların ikinci uçuş noktası Karayip Denizi'ndeki Barbados. Gidiş-dönüş her iki bacakta da Concorde ile uçuş 7 bin 50 dolar. Dönüşte normal yolcu uçağının first class'ını seçerseniz 5 bin 747 dolar ödüyorsunuz.LSG’ye ödülLSG Sky Chefs Sancak Catering İstanbul Tesisleri, Lufthansa'nın 'Kalite Küpü' ödülünü kazandı. Alman Lufthansa Havayolları'nın Avrupa'da 43 noktada yaptığı kalite sıralamasında İstanbul birinci, Ankara ikinci, İzmir beşinci oldu. Değerlendirmede Barcelona üçüncü, Kiev de dördüncü sırada yer aldı. Türkiye'deki üç tesisin Avrupa'da ilk beşe girmesinin büyük başarı olduğunu söyleyen LSG Sky Chefs Sancak Catering Genel Müdürü Arne Bürck, 'Amacımız kalite çıtasını daha da yükseltmek' dedi.Paris sönük geçtiSivil-askeri tüm imalatçıları biraraya getiren dünyanın en büyük havacılık fuarı Paris Air Show, bu yıl sönük geçti. Katılımın düşmesinde krizin yanı sıra Irak Savaşı sırasında gerilen ABD-Fransa ilişkileri de etkili oldu. 45'incisi düzenlenen fuara Cessna, Gulfstream, Bell Helikopter gibi Amerikalı büyük imalatçılar katılmadı, bazı şirketler uçak getirmeyip sadece stant açtı.Kapılarını bugün kapatan ve Paris'in Le Bourget Havalimanı'nda yapılan Air Show, 226 uçağa ev sahipliği yaptı. Fuarda Amerikalı şirketlerin katılımlarının az olması nedeniyle meydan Avrupalı ve İsrailli firmalara kaldı. 850 şirketin yer aldığı fuarda toplam 45 milyar dolarlık satış anlaşmasına ulaşıldı. İki yıl önceki Paris Air Show'da ise satış anlaşmaları 90 milyar dolardı.BÜYÜK YARIŞParis'te yine klasik Boeing ve Airbus savaşı yaşandı. Her iki şirket yeni modelleri ile havayolu şirketlerinden sipariş almak için büyük çaba içindeydi. Boeing, tanıtımında ağırlığı yeni nesil yolcu uçağı 7E7'ye vermişti. Amerikalı şirketin, geleceğin yolcu uçağı olarak tanımladığı 7E7, hizmete 2008’de girecek. Uçağın ismi internette yapılan oylama ile 'dreamliner' olarak belirledi. Koltuk kapasitesi 200-300 arasında değişen 7E7, hizmetteki yolcu uçaklarına oranla yüzde 20 daha düşük uçuş maliyetlerine sahip olacak. Boeing'in fuar sırasında gündeme getirdiği bir diğer konu ise efsanevi 747 Jumbo Jet'in büyütüleceğiydi. İki defa bu konuyla ilgili çalışmalar yapan ancak daha sonra vazgeçen Boeing, Airbus'ın dev yolcu uçağı A380'i imal etmesi üzerine yeniden çalışma kararı aldı. Pazarın 555 koltuklu A380'den bir boy daha küçük uçak istediğini belirten Amerikalı imalatçı, 747'nin yüzde 10 büyütülerek 500 koltuklu bir modeli üzerinde çalışmalara başladığını açıkladı.Ev sahibi Airbus ise büyük bir hızla geleceğin yolcu uçağı olarak lanse ettiği iki katlı A380'in sipariş sayısını artırmak üzere çalışmalar yaptı. Yıl sonuna kadar toplam siparişin 125'e çıkacağını açıklayan Airbus yetkilileri, projede aksama olmadan ilerlendiğini söylediler. Airbus'ın gelecekteki projesi ise 90-100 koltuklu bölgesel uçak olacak. Avrupalı imalatçı ciddi bir potansiyeli olduğuna inandığı bölgesel havacılık pazarında A318'den küçük ve çok düşük maliyetli yeni bir model tasarlayacak. Uçağın 2009'da hizmete girmesi planlanıyor. Fuarın yıldızı verdiği çok sayıda uçak siparişi ile Emirates oldu. Dubai merkezli şirket 19 milyar dolar değerinde 21 adet Airbus A380, 20 adet A340-500/600 ve 26 adet Boeing 777-300ER tipi uçak alacak. Teslimatları 2004 sonunda başlayacak bu uçaklar ile Emirates başta Avustralya, Uzakdoğu ve Afrika olmak üzere yeni noktalara uçmayı planlıyor.Askeri pazarda ise sessizlik dikkat çekiciydi. Avrupalı imalatçılar Eurofighter, Rafale, Mirage ve Grippen uçakları ile Paris semalarını titrettiler. Amerikan uçaklarının sadece statik olarak yerde sergilenmeleri ve gösteri yapmamaları ziyaretçileri hayal kırıklığına uğrattı. Diğer taraftan Rusların da katılımı düşük düzeyde kalmıştı. Yeni nesil Sukhoi şirketinin Su-29 ve Su-31'i fuara gelmedi. Rusya'yı Paris'te Antonov şirketinin An-74 uçağı ve Mil serisi helikopterler temsil etti.İŞ JETLERİİş jetlerinde ise pazar ev sahibi Fransız Dassault şirketine kalmıştı. Falcon uçaklarının imalatçısı tanıtımını ağırlıklı olarak üç motorlu uzun menzilli 7X uçağına ve yeni nesil kokpit tasarımı EASY'ye kaydırmıştı. Dassault fuarda adı belirtilmeyen bir Avrupa ülkesinin başkanlık filosu için 6 adet Falcon 900EX alındığını açıkladı. Cessna ve Gulfstream'in gelmemesi iş jetleri pazarını oldukça durgunlaştırmıştı. Raytheon ise fuara katılmış ancak uçak getirmemişti. İtalyan Piaggio şirketi P180 Avanti ile sipariş miktarını bu yıl ilk 6 ayda 18'e çıkarttı. Geçen yıl şirket 12 uçak satmıştı. Kanadalı Bombardier ise tüm filosu ile Paris'e çıkarma yapmıştı. Zorlu günler geçiren Bombardier, Global Express, Challenger, Learjet iş jetlerinin yanı sıra bölgesel yolcu uçakları jet motorlu CRJ900 ve turboprop Dash 8Q400'ü de Paris'e getirmişti. Bölgesel uçak olarak Bombardier'in rakibi Brezilyalı Embraer şirketi oldu. ERJ145 ile başladığı serisini kısa sürede geliştiren ve koltuk kapasitesini 105'e kadar çıkartan Embraer, krize rağmen aldığı büyük siparişlerle dikkat çekiyor. Embraer geniş gövdeli yolcu uçaklarında kullanılan fly by wire yani kablolu uçuş gibi her türlü yeni sisteme sahip uçaklarından fuara ERJ175'i getirmişti. Avrupalı imalatçı ATR, üretimi bitse de elindeki leasing yani finansal kiralamadan dönen uçaklara yeni müşteriler bulmak isteyen İsveçli Saab da Paris'te boy gösteren şirketler arasındaydı.Helikopter pazarında fuara Bell şirketi tek başına katılmazken sadece İtalyan Agusta ile beraber geliştirdiği 609 ve AB139 modelleriyle Paris'te boy gösterdi. Fransız-Alman ortak şirket Eurocopter ise yarı ev sahipliği yaptığı fuarda tüm modellerini görücüye çıkartmıştı.CONCORDE’UN VEDASIFuar bir jübile ile açıldı. Concorde, 14 Haziran'da Air France'ın merkezi Charles de Gaulle Havalimanı'ndan saat 10.00'da kalktı ve Atlantik üzerinde son kez uçtu. F-BTSD tescilli uçak, saat 12.00'de Le Bourget'ye indi. Kaderin garip bir cilvesi üç yıl önce yine bir Concorde uçağı Charles de Gaulle Havalimanı'ndan kalktıktan sonra alevler içinde kalmış ve çok yakındaki fuarın da yapıldığı Le Bourget Havalimanı'na inmek için alçalmaya çalışırken çakılmıştı. F-BTSD filodaki diğer Concorde'lardan 930 kilogram daha hafif olması nedeniyle en yüksek hıza sahipti. Uçak bundan sonra Le Bourget'deki hava müzesi Musee de l'Air'de sergilenecek.TÜRK ŞİRKETLERİAir Show’a katılan beş Türk şirketi havacılıkta uluslararası gururumuz oldular. TAI, tanıtım ağırlığını Avrupa'nın ortak askeri nakliye uçağı A400M'in imalatına katılma ve hedef uçağı Turna'ya kaydırırken TEI ise imal ettiği motor parçalarını sergiledi. Sikorsky şirketine helikopter parçaları imal eden Eskişehir merkezli Alp Havacılık, omuzdan atılan Stinger Projesi'nde Türkiye'yi temsil eden Kale Kalıp ve askeri uçak lastikleri üreten Petlas, Paris Air Show'un yeni Türk katılımcıları oldular. Dış pazar arayışları süren Türk şirketlerinin görüşmelerde önemli yol kaydettiği öğrenildi. Fuarı Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Cumhur Asparuk, THY Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, çok sayıda askeri ve sivil yetkili gezdi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!