20 milyar dolarlık proje rafta bekliyor

Güncelleme Tarihi:

20 milyar dolarlık proje rafta bekliyor
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 02, 2001 01:27

Türkiye'nin tek kuruş harcamadan sahip olacağı, 20 milyar dolarlık hızlı tren projesi, Ulaştırma Bakanlığı'nın onayına rağmen ihaleye çıkarılmıyor. Yap-işlet-devret modeliyle yapılması planlanan hızlı trenle Ankara-İstanbul arası 2 saate iniyor. Proje Antalya ve İzmir’i de kapsıyor.

Ankara-İstanbul arasını 120 dakikaya indirecek, İzmir ve Antalya bağlantısı da planlanan hızlı tren projesi, Ulaştırma Bakanlığı'nın ‘‘olur’’una rağmen ihaleye çıkarılmadı. Eskişehir merkezli İzmir ve Antalya bağlantılarını da kapsayacak, tamamen yap-işlet devret modeliyle, devlete bir kuruş maliyet getirmeden, üstüne üstlük kriz ortamında piyasaya 20 milyar dolarlık (yaklaşık 26 katrilyon lira) kredi girdisi sağlayacak hızlı tren demiryolu projesi, Yüksek Planlama Kurulu'nun raflarında bekliyor.

ANAHTAR TESLİM PROJE

TÜRAY Raylı Sistemler A.Ş. tarafından, 14 Şubat 2001'de Ulaştırma Bakanlığı'na, ilk etapta 6 milyar dolarlık harcamayla İstanbul-Ankara arasında çift hatlı inşa edilecek, daha sonra Ankara-İzmir, Ankara-Antalya, İstanbul-Antalya ve İzmir-Antalya hatlarını da kapsayacak projenin detayları sunuldu.

TÜRAY Raylı Sistemler A.Ş. tarafından, konuyla ilgili yurtdışında yerleşik yabancı kurum ve kuruluşlar ile çok kapsamlı görüşmeler yapıldığı, yabancı ortaklarla finans konusunda her tür anlaşmanın sağlandığı bildirildi.

TÜRAY Raylı Sistemler Proje Sorumlusu Selim Güngör, Ankara-İstanbul Ankara-İzmir, Ankara-Antalya arasında Eskişehir ana dağıtım merkezli kurulacak hızlı tren sisteminin, vagon ihtiyacının da Eskişehir'de kurulacak bir fabrikadan sağlanacağını belirtti. Güngör, yap-işlet-devret modeli, ileri teknoloji anahtar teslim 20 milyar dolarlık teklif sunduklarını verguladı.

Günde 50 bin kişi taşıyor

Dünyada Japonya, Fransa gibi ülkelerde hızlı trenler son derece güvenle hizmet veriyor. Japonya'da Tokyo- Osaka hattındaki hızlı tren 30 yılda 3 milyar yolcu taşıdı. Fransız trenleri ise 14 yıldır faaliyette. Bu süreler içinde ciddi bir yaralanma bile meydana gelmedi. Hızlı trenlerde fren sistemi de çok özel. Her vagonda fren sistemi bulunuyor. Domino etkisiyle çalışan bu sistem hızlı durmayı sağlıyor.

Proje kapsamında Ankara, İstanbul, Eskişehir, İzmir ve Antalya'da modern istasyon binaları inşa edilecek. Büyük ve orta ölçekli istasyonlar da güzergah kapsamında yapılacak.

Günde 50 bin yolcu kapasiteli programlanan istasyonlar, 24 saat hizmet verecek. İstasyonlarda otel, lokanta, cafeler, alış veriş ve kültür birimleri, internet cafeler, cep sinemaları, sağlık, ofis birimleri, bankalar bulunacak. Şehir içlerinden geçişler tamamen tünellerle sağlanacak.

Hızlı tren faaliyete geçtiğinde 24 saat içinde Ankara'dan İstanbul'a 50 bin kişiyi taşımak mümkün olacak. Proje kapsamında Ankara-İstanbul arasında önerilen yolcu taşıma ücreti ise uçak bileti fiyatının yarısı, yani 42 dolar.

Ankara-İstanbul 2 saat

Ankara-İstanbul, istasyonda 15 dakika bekleme dahil 120 dakika.

Ankara-İzmir, yolculuk süresi 185 dakika, 20 dakika istasyon bekleme.

Ankara-Antalya, yolculuk süresi 155 dakika, 20 dakika istasyon bekleme.

İstanbul-İzmir, yolculuk süresi 205 dakika, 25 dakika istasyon bekleme.

İstanbul-Antalya, yolculuk süresi 175 dakika, 25 dakika istasyon bekleme.

İzmir-Antalya, yolculuk süresi 165 dakika, 15 dakika istasyon bekleme.

Ulaştırma onay verdi, YPK bekletiyor

Ulaştırma Bakanlığı, Enis Öksüz döneminde projeye sıcak bakarak, DPT ve Hazine'nin planlamasını yaptığı Yüksek Planlama Kurulu'na ‘ihaleye çıkılması uygundur’ diye yazı yazdı. Ancak o günden sonra bir daha proje hakkında hiçbir işlem yapılmadı ve rafta kaldı.

Kriz ortamında 20 milyar dolar gibi bir kredi girdisi sağlayacak proje, YPK raflarında bekliyor. TÜRAY Raylı Sistemler Proje Sorumlusu Selim Güngör bu projenin Türkiye için büyük bir şans olduğunu belirterek, ‘‘Biz böyle bir öneri getirdik, projemizi sunduk. Bunun için ihale açılabilir. Dünyada bu konuda 5 şirket var. Hangisi en iyi teklifi verirse, o firma kazanır. Bizim teklifimiz iyiyse biz kazanırız. Ama sonuçta kazanan Türkiye olur’’ dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!