Güncelleme Tarihi:
Erzurum sahur saatleri, günlük, haftalık ve ramazanın tamamı için görüntülenebilen imsakiye üzerinden 2 Mart Pazar günü kolayca sorgulanabiliyor. Erzurum sahur vakti ve iftar saati ile kuracakları ya da katılacakları sofra için hazırlıklarına yön verecek olan pek çok Müslüman, Diyanet İşleri Başkanlığı’nın bu hususta yayımladığı 2025 Erzurum Ramazan İmsakiyesi ile detayları görüntüleyebiliyor. Peki, Erzurum'da ikinci iftar vakti saat kaçta? İşte, oruç ibadetlerini tamamlamak isteyenlerin araştırdığı Erzurum iftar saati 2025 bilgisi
Diyanet Ramazan imsakiyesi 2025 ile Ramazan’ın 2. günü 2 Mart Pazar günü Erzurum sahur saati ve imsak vakti 05:17 olarak açıklandı.
Erzurum iftar vakti 2025 Ramazan’ın 2. günü 2 Mart Pazar saat 18:14’te akşam ezanının okunmasıyla birlikte gerçekleşecek.
Gün | Tarih | İmsak (Sahur) | Güneş | Öğle | İkindi | Akşam (İftar) | Yatsı (Teravih) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 01.03.2025 | 05:19 | 06:41 | 12:32 | 15:40 | 18:13 | 19:31 |
2 | 02.03.2025 | 05:17 | 06:40 | 12:32 | 15:41 | 18:14 | 19:32 |
3 | 03.03.2025 | 05:16 | 06:38 | 12:32 | 15:42 | 18:15 | 19:33 |
4 | 04.03.2025 | 05:14 | 06:37 | 12:32 | 15:42 | 18:16 | 19:34 |
5 | 05.03.2025 | 05:13 | 06:35 | 12:31 | 15:43 | 18:18 | 19:35 |
Kamerî aylar, adından anlaşıldığı gibi başlangıcı ve bitişi ayın hareketlerine göre belirlenen aylardır. Ramazan orucu, Ramazan ayında tutulduğundan ve Ramazan ayı da ay takvimine göre her sene değiştiğinden, oruca başlayabilmek için öncelikle, Ramazan ayının başladığını tespit etmek gerekir. Hz. Peygamber (s.a.s.) “Hilali (Ramazan hilalini) görünce oruca başlayın ve hilali (Şevval hilalini) görünce bayram edin. Hava bulutlu olursa içinde bulunduğunuz ayı otuza tamamlayın.” (Müslim, Sıyâm, 19-20 [1081]; bkz. Buhârî, Savm, 5, 11 [1900, 1909]) buyurmuştur.
Bu hadis ilk bakışta hilali çıplak gözle görmedikçe oruca başlanmayacağı ve bayram edilmeyeceği fikrini uyandırmaktadır. Konu ile ilgili diğer rivâyetler değerlendirildiğinde, bu hadislerin amacının günün şartları içinde en uygun uygulamanın öğretilmesi olduğu anlaşılmaktadır. Nitekim bir rivâyette Hz. Peygamber (s.a.s.), “Biz ümmî bir toplumuz; hesap ve okuma yazma bilmeyiz. Şunu biliriz ki ay ya 29 ya 30 gündür.” (Buhârî, Savm, 13 [1913]; Müslim, Sıyâm, 15 [1080]) buyurarak, kamerî aybaşlarının belirlenmesinde hesap yöntemine de başvurulabileceğine işaret etmiştir.
Çıplak gözle görülsün ya da görülemesin, ay mutat hareketlerine devam etmektedir. Kur’ân-ı Kerîm’de güneş ve ayın bir hesaba göre hareket ettiği (er-Rahmân, 55/5), bunların, diğer fonksiyonlarının yanında aynı zamanda birer hesap ölçüsü kılındığı (el-En'âm, 6/96), yılların sayısını ve hesabı bilmemiz için aya menziller tayin edildiği (Yûnus, 10/5), gökler ve yer yaratıldığı zaman on iki ay meydana gelecek şekilde bir nizam konduğu (et-Tevbe, 9/36), ayın yeryüzünden hilal şeklinde başlayıp kademe kademe farklı şekillerde görülmesinin insanlar ve hac için vakit ölçüleri olduğu (el-Bakara, 2/189) ifade edilmektedir.
Buna göre Hz. Peygamber (s.a.s.), kamerî aybaşlarının belirlenmesi konusunda çıplak gözle görmeyi, başvurulacak yegâne yöntem olduğu için değil, belki o günkü şartlar içinde en sağlıklı sonuç veren yöntem olduğu için öngörmüştür. Hilali gözlemlemenin amacı Ramazan ayının girip girmediğini belirlemektir. Bu sebeple, hilali çıplak gözle görme dışında, bizi bu amaca ulaştıracak başka yöntemlerden yararlanmak da mümkündür.
Bugün, insanoğlunun ulaştığı teknolojik gelişmişlik, ayın hareketleri konusunda en ince ayrıntıyı bile izleme imkânı sunmaktadır. Artık ince astronomik hesaplar yoluyla, gelecek birkaç yıllık namaz vakitlerini gösteren takvimleri hazırlama imkânı bile doğmuştur. Dolayısıyla kamerî ayların başlangıçlarını hesap yöntemiyle belirlemek meşrudur.