Fazla bagaj başa bela oluyor

Havayolları petrol fiyatlarının artması karşısında ticari panik yaşıyor. Yakıttan tasarruf etmek için de çeşitli metotlar deniyor. Yakında, kilolu yolculardan ekstra ücret talep ederlerse şaşırmayın

Havayolu şirketleri, en büyük gider kalemi olan yakıt harcamalarını azaltmak için her yolu deniyor. En önemli tasarruf, uçakların hafifletilmesinden geçiyor. Kullanılmayan fırınlar sökülüyor. Ağırlığı 100 kilogramı bulan kağıt haritalar, yaklaşma planları, manueller yerini elektronik uçuş çantalarına bırakıyor. Hatta uçağa binmeden önce yolcularının tuvalete gitmesini isteyen şirketler bile var.

Şimdi de havayolları gözünü yolcuların taşıdığı bagaja dikti. Birçok şirket bagaj limitlerini azaltıyor. İkinci bavula ek ücret talep ediyor. Yakında kabine alacağınız el çantası için ya da biraz fazla kiloluysanız kendiniz için ek ücret istenirse şaşırmayın.

Havayolu, taşıdığı her ekstra ağırlık için harcanan fazladan yakıtın parasını çıkarmaya çalışıyor. Çünkü tahminler, yakın bir gelecekte petrolün varil fiyatının 150 dolar seviyesine çıkacağı yönünde. Bu durum havayollarında ticari panik yaratıyor.

AĞIR UÇAK FAZLA YAKAR

Örneğin bir Airbus A320 tipi orta menzilli yolcu uçağı taşıdığı bir ton fazla ağırlık için saatte 64 kilogram ekstra yakıt harcıyor. Uzun menzilli Boeing 777’deyse bu rakam 300 kilograma yükseliyor. Yani tek bir yolcu uçağının bir yıllık fazla taşıdığı yükten dolayı havayoluna maliyeti minimum 500 bin-2 milyon dolar arasında. 100-150 uçaklık bir filoya sahip havayolunda bu fatura bir anda 50-100 milyon dolara kadar yükseliyor. Sektörde hiçbir şirket böylesine dev faturalar ödemek istemiyor.

İNTERNETTEN ÖDEYİN

Birçok havayolu iç hatlarda bagaj limitlerini 15 kilograma indirdi. Kabin içine alacağınız el çantasında ise limitler 5 kilogramla sınırlanıyor.

Fazla ağırlıkta uçuş uzunluğuna bağlı olarak kilogram başına 3 liradan başlayıp 40 Euro’ya kadar çıkan ek maliyetlerle karşılaşabilirsiniz.

Fazla bagaj ödemelerinizi internet üzerinden yaparak ortalama yüzde 20 tasarruf edebilirsiniz.

Bazı ülkelerde bagajları uçağa yükleyen-boşaltan yer hizmetleri çalışanlarının sendika kuralları çok sıkı. Ağırlığı 30 kilogramı aşan bagajlar, çalışanların bellerinde sağlık sorunu oluşturulacağı için kabul edilmeyebiliyor.

HANGİ HAVAYOLU KAÇA TAŞIYOR

THY: İç hatlarda limit 20 kilogram. Fazlası için kilogram başına 3 TL alınıyor. Avrupa uçuşları için 20 kilogramı geçenler uçuşun uzunluğuna göre kilogram başına 7-10 Euro arasında ücret ödüyor. ABD hattında bagaj limiti 2 parça toplam 46 kilogram. Bu ağırlığı aşanlar 85-150 dolar arasında ödüyor.
Pegasus: Limit 15 kilogram. Aşanlar kilogram başına iç hatlarda 5 TL, dış hatta kilosu 5 Euro’dan başlıyor.
Onur Air: İç hatlarda limit 15 kilogram. Fazlası için kilogram başına 3 TL alınıyor.
SunExpress: İç hatlarda 15 kilogramın üstüne 4 ila 6 TL arasında.
Anadolujet: Limit 15 kilogram. Üzerine kilogram başına 3 TL alınıyor.
Atlasjet: İç hatta 20 kilogram, üzeri 3 TL/kg.
Sky: 20 kilogram bagajı geçenlerden kilogram başına 4 TL alınıyor.
Air France: Avrupa içi tek bavul 23 kilogram. 23-32 kilogram arası 55, fazlası ise bavul başına 100 Euro.
British Airways: 23 kilogram üzeri bagaj başına 32-92 Euro arasında.
Lufthansa: Uzaklığa göre 23 kilogram üzeri 10-40 Euro/kg./images/100/0x0/55eaaf59f018fbb8f8902c62
Delta: Uzun uçuşlarda tek bavul 23 kilogram. 23-32 kilogram arası 55, fazlası ise bavul başına 150 dolar.

SOUTHWEST BEDAVA TAŞIYOR

ABD’de bir çok şirketin aksine Southwest, yolcu başına ağırlığı 25 kilogramı geçmeyen iki bavulu bedava taşıyor.

Air Baltic, kendi tasarımı bavullarından alanlara ücretsiz hizmet veriyor.

Delta’nın iç hatlarda uçan askerlerden 2 bin 800 dolar fazla bagaj ücreti alması kamuoyunu ayağa kaldırdı. Havayolu özür diledi. Ücreti iade etti.
Yazarın Tüm Yazıları