Evler 50 milyon dolara güzel kokuyor, cinsel arzu artıyor

EVLERDEKİ kötü koku moleküllerini yok edebilme özelliği kazanan oda parfümlerinde pazar 50 milyon dolara ulaştı.

Oda parfümü satışının yılda 17 milyon adedi bulması, sigara kokusunu yok edenden cinsel arzuyu artırana, sinekleri öldürenden balık kokusunu giderene kadar farklı işlevlere sahip ürünlerin piyasaya sürülmesine yol açtı. Fiyatları 180 YTL’ye çıktı.

YENİ formüllerin geliştirilmesiyle birlikte, sadece pis kokuları maskelemekten kurtulup, kötü koku moleküllerini yok edebilme özelliği kazanan oda parfümlerinde pazar, son iki yılda iki kat büyüyerek 50 milyon dolarlık hacme ulaştı. Oda parfümü satışlarının yılda 17 milyon adedi bulması üzerine sigara kokusunu yok edenden cinsel arzuyu artırana, sinekleri öldürenden balık kokusunu yok edene kadar farklı işlevlere sahip ürünler peş peşe piyasaya sürülmeye başlandı. 1 YTL’den başlayan fiyatlar da 180 YTL’ye kadar yükseldi.

100 ÇEŞİT ÜRÜN: Ürün çeşidinin 100’ü bulduğu pazarda, haşerelerin yok edilmesini sağlayan oda parfümleri 76 YTL’den, cinsel arzuyu artıran parfümler de 130 YTL ile 180 YTL arasında satılıyor. Faaliyet gösteren firma sayısının 30’u bulduğu pazarda, çam ve limon esanslı ürünler sigara kokusunu gidermek, lavantalılar uyku düzenini ayarlamak, vanilyalılar mutfaktaki kokuları bastırmak, okyanus kokulular da banyolarda kullanılıyor. Bunların fiyatları 1 YTL’den başlayıp, 9 YTL’ye kadar ulaşıyor. Şimdi tüm bunlara yağ bazlı mumlar da eklendi. Alt kısımdaki metal tabakanın ısınmasıyla birlikte parfümün yağa karışarak odaya yayılmasını sağlayan bu pis kokuları yok eden ürünler de 9 YTL’den pazarlanıyor.

PAZARIN HAKİMİ: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, oda parfümleri işlevleri açısından iki farklı gruba ayrılıyor. Elektrikli oda parfümleri, jeller, likitler, araba parfümleri gibi bir kere çalıştırıldığında sürekli parfüm yayan ürünler satışlardan yüzde 59 pay alıyor. Aerosol spreyler, makine yardımıyla parfüm püskürten mikro spreyler gibi anında koku yayan ürünlerin pazardaki payı ise yüzde 39’a ulaşıyor. Markalı kokulu mumların payı da yüzde 2’yi geçmiyor. Sürekli parfüm veren ürünlerden elektrikli oda parfümlerinde günde 16 saatlik kullanımla 75 gün boyunca etki alınabiliyor. Anında parfüm veren ürünlerde ise bu süre kullanım sıklığına göre değişim gösteriyor.

FONKSİYON FİYATI YÜKSELTİYOR: Sprey parfüm fiyatlarının 1 YTL’den başlayıp 5.50 YTL’ye kadar çıktığı pazarda, jellerin fiyatı 2 YTL ile 6 YTL arasında değişiyor. Bu elektrikli parfümlerde ise 4.85 YTL’den başlayıp, 76 YTL’ye kadar çıkabiliyor. Fiyatın yükselmesiyle birlikte, ürünler hava temizleme, hava nemlendirme, sinek ve haşere kovucu, oda parfümü gibi birçok fonksiyonu da içinde barındırmaya başladı. Ortam havasında bulunan uçucu partikülleri ve yabancı maddeleri hava ile birlikte çekerek, suda çözünmüş yoğun konsantreli solüsyonu ile yıkayıp süzen bu ürünler, kötü kokuların sıvı içerisinde kalıp etkisiz hale gelmesini sağlıyor.

YÜZDE 45’İ İTHAL: Türkiye’de satışa sunulan oda parfümlerinin yüzde 45’ini ithal olanlar oluşturuyor. 30 firmanın faaliyet gösterdiği pazarın yüzde 73’ünü iki firma elinde bulunduruyor. Glade ve Oust’un üreticisi SC Johnson’ın yüzde 38’lik payla lider olduğu pazarda R&B’nin Airwick markası ile yüzde 35 payı bulunuyor. Viking, Demiray, Dr Clean de sektörde öne çıkan firmalar arasında yer alıyor.

Lidl, çocuk bezi üretimini Türkiye’ye kaydırıyor

40 milyar Euro’yu aşan cirosu ile Avrupa’nın en önemli indirim perakende zincirlerinden biri olan Alman Schwarz Grup’a bağlı Lidl, Yunanistan ve İtalya’daki zincir mağazalarında satılacak ’Cien’ markalı bebek bezlerini Türkiye’de ürettiriyor. Toplam 7 bin 747 mağazası ile 23 ülkede faaliyet gösteren Lidl, Cien markalı bebek bezi üretimi için Türkiye’de Canbebe, Bello, Canleydi ve Canped markaları ile tanıdığımız Astel Kağıtçılık ile anlaştı. Belçika Merkezli Ontex International’a bağlı Astel Kağıtçılık, Lidl için yıllık 25 milyon Euro’luk ihracat gerçekleştirecek. Astel satış ve pazarlama direktörü Özgür Akyıldız, "Halen Türkiye’de 250’inci en büyük sanayici olan Astel, Canbebe, Bello, Canleydi ve Canped markalarına sahip. Hem iç piyasada, hem de Balkanlar, Kuzey Afrika, Türki Cumhuriyetleri’ndeki toplam 21 ülkede başarılı bir performans gösteriyoruz. Lidl Yunanistan ve İtalya için üreteceğimiz Cien markalı bebek bezi de dahil olmak üzere 2007 senesinde 50 milyon Euro’luk ihracat yapmayı hedefliyoruz" dedi.

Bardakta mısır artık Türkiye’ye yayılacak

DÜNYADA ünyada 20’den fazla ülkede trend haline gelen bardakta mısırı Türk tüketicisiyle tanıştıran Daily Fresh Türkiye’de büyümek için franchise veriyor. Nisan 2006’da faaliyetine başlayan Daily Fresh, yılsonuna kadar satışını yaklaşık 4 katına çıkardı. Franchise girişim bedeli olarak stand ve benzeri giderler dahil 16 bin dolar öngören Daily Fresh Genel Müdürü Mehmet Daniş, işletmeyi çevirmek için 56 bin YTL’lik bir sermayenin yeterli olacağını söyledi. Türkiye’de halen 5 franchise ile faaliyet gösteren Daily Fresh Genel Müdürü Daniş, şöyle konuştu. "Türkiye’de satışa başladığımız 2006 yılının Nisan ayında aylık 14 bin bardak satışla faaliyet gösteriyorduk ancak yılsonu itibariyle aylık 50 bin civarında bir rakama ulaştık. Bu rakama ton olarak bakarsak aylık 1.5 ton dan 5.5 ton aylık ortalamaya ulaştık. Bu da yüzde 360 gibi bir orana karşılık geliyor."

Hangi parfümün etkisi ne oluyor

ANTITABACCO: İçerdiği çam kokusu sigara kokusunu yok ediyor.

LAVANTA: Temizlik kokusuyla özellikle yatak odasında kullanılıyor ve uyumayı kolaylaştırıyor.

VANİLYA: Mutfakta yemek kokularının bastırılması için etkili oluyor.

UZAKDOĞU BİTKİLERİ VE KARANFİL: Cinsel istek artırıyor.

LİMON: Bazı firmaların limon esanslı ürünleri haşereleri yok ediyor. Bu limon kokusuna eklenen bazı kimyasallarla sağlanıyor.

Kontrol yok, zararlı olanlar da satılıyor

SC Johnson Glade Ürün Müdürü Seda Kobakoğlu oda parfümlerinin Türkiye’de Sağlık Bakanlığı’nın izni ve kontroluna tabi olduğuna dikkat çekerek, "Özellikle kırsal kesimde her türlü kontroldan uzak, hatta bir kısmı sağlığa zararlı olabilecek ürünler de piyasada bulunuyor. Dışarıdan çok ucuza ithal edilen bazı ürünlerin de bu izin olmaksızın piyasaya sürüldüğü görülüyor" dedi.

Ucuza kaçılıyor, kokuyu bastırmakla yetiniliyor

ODA parfümlerinde farklı kimyasallar sayesinde ürünlerin koku ve hava üzerindeki etkilerine göre 3 farklı sınıfa ayrılabileceğini söyleyen Viking Kurumsal İletişim Müdürü Şahin Taşar, "Kokuyu yok eden, kokuyu tutan ve havayı tazeleyen gibi gruplara ayrılan bu ürünlerde talep en fazla kokuyu tutanlarda yoğunlaşıyor. Kötü kokuları absorve ederek siklo dextrin türevleri yok edenler ve havayı tazeleyerek ortamın havasını değiştirenler ise satışlarda ön plana çıkıyor" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları