En pahalı burger Türkiye'de

TÜRKİYE, Big Mac'in en pahalıya satıldığı iki ülkeden biri oldu. Sadece İsviçre ve Türkiye'de 3 doların üzerinde satılan Big Mac'in diğer ülkelerdeki satış fiyatı, 78 sent ile 2.96 dolar arasında değişiyor. Ancak, Türkiye'deki diğer uluslararası fast food zincirlerinin pahalılığı yüzünden McDonald's nispeten ucuz bile kalıyor.

GEÇEN yıla kadar McDonald's ürünlerinin en ucuza satıldığı ülkeler arasında yer alan Türkiye, krizin ardından peş peşe yapılan zamlarla en pahalı iki ülkeden biri oldu. Bunda da, McDonald's'ın daha önce 1.21 dolar ile 2.04 dolar arasında sattığı Big Mac adlı ürününün fiyatını bu yıl, 3.06 dolara yükseltmesi etkili oldu. Yapılan zamlar sonucunda Big Mac, McDonald's'ın faaliyet gösterdiği 32 ülkeden sadece İsviçre ve Türkiye'de 3 doların üzerinde satılıyor. Diğer ülkelerdeki satış fiyatı ise, 78 sent ile 2.96 dolar arasında değişiyor.

RAKİPLERİ DE PAHALI

Arkadaşımız Cüneyt Uzunoğulları'nın yaptığı araştırmaya göre, uluslararası fast food zincirleri arasında en ucuz burgeri yine de McDonald's satıyor. McDonald's, Big Mac mönüyü 4 milyon 300 bin liraya satarken, Burger King wooper mönüyü 4 milyon 900 bin liraya, Arbys'de süper rosebeef mönüyü 4 milyon 950 bin liradan müşterilerine ulaştırıyor.

Ancak, The Economist Dergisi'nin 1986 yılında farklı ülkelerin para birimlerinin birbirlerine olan oranlarını gözlemlemek amacıyla oluşturduğu Big Mac endeksinde, hamburger Türkiye'deki 4 milyon liralık fiyat ortalamasıyla, ilk kez bu yıl 3 doların üzerine çıktı.

İsviçre'nin 3.81 dolarlık fiyatıyla ‘‘en pahalı ülke’’ özelliğini koruduğu Big Mac endeksinde, 78 sentlik fiyatla Arjantin, 87 sentlik fiyatıyla Güney Afrika, ‘‘en ucuz ülkeler’’ olarak görünüyor. Arjantin'in Big Mac'e en az para ödeyen ülke konumuna gelmesinde, ulusal para birimi pezoyu 3 ayda iki kez devalüe etmesinin etkisi oldu.

4 BURGERE BEDEL

Böylece, Türkiye'de bir Big Mac'e ödenen parayla, Arjantin ve Güney Afrika'da 4 burger alınabiliyor. 32 ülkeyi kapsayan bu endekste Big Mac, Rusya'da 1.25 dolara, Tayland ve Çin'de 1.27 dolara, Filipinler'de ise 1.28 dolara satılıyor. Dünyanın en zengin ülkeleri arasında yer alan Japonlar, Big Mac'e 2.01 dolar, Amerikalılar ise 2.49 dolar ödüyor.

The Economist Dergisi'nin bu endeksi, McDonald's'ın ülkelere göre her yıl uyguladığı fiyat politikasını da gözler önüne seriyor. Buna göre, 30 Mart 1999'da 650 bin lira olan Big Mac, 25 Nisan 2000'de 1 milyon 400 bin liraya, 14 Aralık 2001'de de 2 milyon 800 bin liraya çıktı. Aynı Big Mac'in 23 Nisan 2002 verilerine göre hazırlanan endeksteki fiyatı ise son aylarda yapılan zamlar nedeniyle 4 milyon liraya kadar ulaştı.

TÜRKİYE'DE KÜÇÜLÜYOR

Türkiye'de son 10 yıl içinde hızla büyüyen fast food sektörü, krizle birlikte küçülmeye başladı. Wendy's'in Türkiye'den çekilmesinin ardından McDonald's da, son iki yılda İstanbul, İzmir, Ankara, Edirne ve Kuşadası'ndaki 41 şubesini kapatmak zorunda kaldı. Bunun sonucunda, McDonald's'ın Türkiye'de 131 olan şube sayısı, 90'a indi.
Yazarın Tüm Yazıları