Ufuk Sandık: Türkiye'de artık aileler ikinci otomobillerini alıyor

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: Türkiyede artık aileler ikinci otomobillerini alıyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 13, 1999 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

TÜRKİYE, otomobilde Avrupalı olma yolunda. 36 markanın bulunduğu Türk otomobil pazarında, ikinci otomobilini satın alanların sayısı giderek Avrupa'ya yaklaşıyor. Özellikle son yıllarda ikinci hatta üçüncü otomobilini satın alanların oranında artış dikkati çekiyor.

Türkiye'de satılan her 100 otomobilden 25'ini, ikinci kez otomobil sahibi olmak isteyenler alıyor. Türkiye'de özellikle büyük şehirlerde ikinci otomobil satın alma oranı çok yüksek. Çoğunlukla satın alınan ikinci otomobil eşler ya da yetişkin çocuklar tarafından kullanılıyor. İkinci otomobil tercihi genelde küçük otomobillere yöneliyor. Zaten son yıllarda küçük otomobil satışlarındaki artış ve pazarın yüzde 15'lere yükselmesi bu eğilimi ortaya koyuyor.

Avrupa'da ise ikinci hatta üçüncü kez otomobil sahibi olanların, toplam otomobil satışlarındaki oranı yüzde 60'ları buluyor. Türkiye'de henüz bu oran çok düşük olmasına rağmen, son yıllarda büyük bir gelişmenin olduğunu ve Türkiye'nin otomobilde Avrupa'ya yaklaştığını söylemek mümkün.

Türk otomobil pazarında otomobilini yenileyenlerin oranı ise yüzde 35. Otomobil sektöründeki hızlı gelişme ve rekabet, otomobil değiştirme talebini artırıyor. Satılan her otomobilden 35'i, otomobillerini değiştirmek isteyenler tarafından alınıyor.

Türk otomobil pazarını Avrupa'dan ayıran en büyük özellik ise, ilk otomobil sahiplerinin oranı. Türkiye'de bu oran yüzde 40 seviyesinde. Avrupa'da ise ilk otomobilini alanların sayısı oldukça az. Türkiye'de pazara giren her yeni otomobilin, pazardan kolaylıkla pay alması da, ilk otomobilini alanların sayısının fazla olmasından kaynaklanıyor. Çünkü, ilk otomobilini alanlar, otomobil satın alırken fiyat ve moda gibi faktörlere önem gösteriyorlar. Onlar için otomobilin ekonomik olması, ikinci eldeki durumu, satış sonrası servis hizmetleri, yedekparça fiyatlarının ucuzluğu ikinci planda kalıyor.

İkinci otomobilini satın alacak kişi, daha önceki otomobilinde edindiği tecrübeye göre karar veriyor. Otomobilin performansı, ekonomik olması ve satış sonrası servis hizmetleri gibi faktörleri dikkate alıyor.

100 bininci Zafira üretildi

KOMPAKT sınıftaki bir otomobilin avantajlarıyla bir minivanın kullanım rahatlığını birleştirerek yeni bir pazar segmenti yaratan Opel Zafira, kendi sınıfında Türkiye'nin en çok satan otomobili oldu. Avrupa pazarlarında elde ettiği başarıyı Türkiye'deki satışlarıyla da gösteren ve yoğun talep karşısında üretim miktarını artıran Zafira'nın 100 bininci adedi geçtiğimiz günlerde içerisinde üretildi.

Zafira, satışına başlanıldığı ekim ayından bu yana, kendi sınıfında Türkiye'de en çok satılan otomobil olurken, stokların tükenmesi nedeniyle Opel bayilerinde bekleme listeleri oluştu. 100 bininci Zafira'nın üretilmesinin ardından, 2000 yılında 150 bin adet olan üretim hedefi 200 bin adete yükseltildi.

Otomobilde tüketici eğilimleri

11 ayda 109 bin ithal oto satıldı

İTHAL otomobil satışlarında, bu yılın kasım ayında Opel ilk sırayı aldı. İthal Otomobilleri Türkiye Mümessilleri Derneği verilerine göre, geçen ay Opel 2 bin 881 adetle en çok satan ithal otomobil olurken, Volkswagen 2 bin 376 adetle ikinci, 1978 adetle ise Ford üçüncü oldu. Toplam 34 bin 126 adet yerli ve ithal otomobilin satıldığı kasım ayında 3 bin 230 adet otomobil satışı gerçekleştiren Opel, yüzde 9.63 pazar payı ile Renault ve Tofaş'tan sonra üçüncü sıraya yerleşti. Opel, 2 bin 881 adetlik ithal satışıyla ithalatın da lideri oldu.

Ocak-Kasım döneminde ise geçen yılın aynı dönemine oranla ithal otomobil satışları yüzde 10.5 arttı. Türkiye'de Kasım ayında 16 bin 636 adet ithal otomobil satıldı. Ocak-Kasım dönemindeki satış toplamı ise 109 bin 383 adet oldu. Geçen yıl 11 ayda toplam 99 bin 197 ithal otomobil satılmıştı. İthalat Doğu Bloku ülkelerinden yüzde 328, AB ülkelerinden yüzde 6 artarken Uzakdoğu ülkelerinden yüzde 10 oranında geriledi. 11 ayda ithal otomobilin pazar payı yüzde 45 oldu. Bu oran geçen yılın aynı döneminde yüzde 36 olarak gerçekleşmişti.

İthalde ilk 10 (Kasım)

Opel 2881

Volkswagen 2376

Ford 1978

Renault 1858

Peugeot 1263

Lada 1003

Seat 495

Skoda 414

Nissan 401

Mitsubishi'den küçük ama güçlü 4x4

ÜNLÜ İtalyan tasarımcı Pininfarina tarafından geliştirilen Pajero ailesinin son üyesi Pinin modeli, 2000 yılı nisan-mayıs aylarında Türkiye'de satışa sunulacak.

Mitsubishi'nin teknolojnin yenilikleri ve Pininfarina'nın dizaynıyla hayata geçirilen GDI motorlu Pajero Pinin, küçük görünümüne rağmen güçlü bir 4x4.

Şehirde rahat, akıcı ve ekonomik, off road'da ise güçlü, atak ve dinamik bir spor kullanım aracı olan Pajero Pinin, mükemmel dış yapısının yanında 2 tekerden istendiğinde 4 tekerden çekişli kullanıma imkan tanıyor. Bu sayede araç hem sınıfının en üstün yol tutuşunu, hem de benzersiz derecede ekonomik sürüşü garanti ediyor.

Pajero Pinin'in diğer bir özelliği ise Avrupa'nın GDI teknolojili ilk spor aracı. Mitsubishi'nin geliştirdiği ve 2010 yılında tüm araçlar için zorunlu standart olması beklenen bu teknoloji ile yeni Pajero Pinin, yüzde 20 daha az benzinle yüzde 10 daha fazla performans sunuyor. Bunlara ek olarak Pinin'in 1.8 litre DOCH motoru ve güvenlikten ödün vermeden düşürülmüş ağırlığı ise konforlu ve dinamik sürüş avantaji veriyor.

Pilsa Otomotiv'den konuyla ilgili yapılan açıklamada, Pajero Pinin ile 4x4 spor kullanım araçları pazarında yüzde 30'luk bir pay hedeflendiği kaydedildi.

İnternette 48 bin km'lik motor testi

NİSSAN, internette motor testi yaptı. Böylece Tüm dünyada milyonlarca internet kullanıcısı Almera'nın motorunun 48 bin kilometrelik performansını görme imkanı buldu. Önümüzdeki ilkbahardan itibaren Avrupa'da satılmaya başlanacak olan Almera'nın motoru, 200 saat boyunca internette çalıştı.

Motor, dünyada ilk kez 250 kilometre hızla, 48 bin kilometre hızl yaptı. Ayrıca Almera, aracın içinde bulunan 4 yolcu, eşyaları ve bir römork eklenerek test edildi. Almera'nın motor performansının ‘‘en aşırı’’ ölçütlerde test edilmesi amaçlanıyordu. Bu nedenle motorun, normalde erişeceği ısıdan 4.5 kat daha fazla ısınması sağlandı. Motor, her 5 saatte bir durduruldu ve yağı, güvenlik sistemleri kontrol edildi. Testin sonunda motorun bütün parçalırı söküldü ve parçaların aşınma, yıpranma payları saptandı. Almera'nın testi geçebilmesi için koşul, test sonucunda motorun tıpkı testin başındaki kadar yeni olmasıydı.

Teknisyenler Olimpiyatı'nda Türkiye ikinci

HYUNDAİ Motor Company tarafından tüm dünya genelinde çalışan Hyundai teknisyenlerinin katılımıyla gerçekleştirdiği Dünya Teknisyenler Olimpiyatı'nın sonuçları belli oldu. İki yılda bir organize edilen yarışma sonucunda Türkiye adına yarışan İstanbul Hyundai Yetkili Servisi Sun Oto'dan Önder Şengür dünya ikincisi oldu. Toplam 29 ülkeden 34 teknisyenin katılımıyla Seul'de yapılan yarışmada birinciliği Singapur kazandı.

Lassa’dan Avrupa çıkarması

LASSA, Avrupa'nın önde gelen otomotiv fuarı Equipauto99'da ürünlerini sergiledi. Geçtiğimiz günlerde Fransa'nın başkenti Paris'te gerçekleştirilen fuara, 60 ülkeden 2 bin 600 şirket katıldı. Otomotiv, lastik ve otomotiv yan ürünlerinin sergilendiği fuarı, 160 bin kişi ziyaret etti.

Pirelli kış lastiğine tam not

KIŞ aylarının çetin ve uzun sürdüğü Avrupa ülkelerinde geçtiğimiz aylarda yayınlanan Auto Moto Sport, Auto Bild, Rally Racing, Adac Motorwelt, Test, Auto Zeitung, Mot gibi dergilerde peşpeşe kış lastikleri testleri yer aldı. Pirelli'nin yüksek performans sınıfında yer alan ‘‘Snowsport’’ kış lastikleri Adac Motorwelt, Test, Auto Zeitung dergileri tarafından en çok tavsiye edilen kış lastiği ünvanını alırken, Auto Moto Sport, Rally Racing ve Auto Bild dergilerinde de zirveye oturdu ve Avrupa'nın bir numaralı kış lastiği seçildi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!