Ufuk Sandık: Dizel, benzinli otoların liderliğini zorluyor

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: Dizel, benzinli otoların liderliğini zorluyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 20, 1999 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Avrupa'da dizel motorlu araçlara olan talep giderek artırıyor. Direk enjeksiyonlu motorların yakıt tasarrufu sağlamaları, 1997 yılında yüzde 25'lik pazar payına sahip olan dizel motorlu otomobillerin, 1998 yılı itibariyle pazar paylarının yüzde 27 seviyesine çıkmasına neden oldu. Dizel motorlu araçların, benzinli motor üretimi içindeki payının 2010 yılında yüzde 50'lere ulaşması bekleniyor.

Direk enjeksiyonlu dizel motorlarda, dizelin yüksek basınçta ortak hattın içine pompalanmasıyla bilgisayar kontrollü enjeksiyonlar besleniyor ve böylece akaryakıtın maksimum performansta ve ekonomik olarak kullanılması sağlanıyor.

TÜRKİYE'DE DURUM

2005 yılı itibariyle EURO 4 emisyonunun başlamasıyla birlikte, karbonmonoksit ve diğer zararlı gazların bugünkü değerlerine göre 3'te 1 oranında düşmesi bekleniyor. Ayrıca Avrupalı otomobil üreticileri, 2008 yılı itibariyle otomobillerde akaryakıt kullanımını, 1995 yılı değerlerine göre ortalama yüzde 25 oranında düşürmeyi planlıyor. Avrupa'da dizel motorlu araçların pazar payı giderek artarken, Türkiye'de durum tam tersi. Türkiye'de dizel motorlu araçların talebi çok düşük. Bugün 7 otomobil üreticisi arasında sadece Oyak Renault firması dizel motorlu otomobil üretimi gerçekleştiriyor. Bazı ithalatçılar da, son yıllarda benzine gelen zamlarla birlikte, dizel motorlu otomobiller ithal etmeye başladılar. Ancak, Türkiye'de benzine göre daha ucuz olan LPG'nin tercih edilmesi nedeniyle, dizel motorlu araçların satışları oldukça düşük seyrediyor.

Otomatik vitesli araçlarda

düz vites performası

AUDİ, yüksek hacimli motorlarda multitronik adı verilen yeni bir teknoloji uygulamaya başladı. İlk kez yüksek motorlu araçlarda uygulanan ve tork iletim gücünü sağlayan multitronik teknolojisi ile kademesiz vites geçişleri sayesinde otomatik vitesin olumsuz yönleri ortadan kaldırılıyor.

Audi A6 2.8'de uygulanmaya başlayan multitronik şanzıman sayesinde manuel bir otomobile göre, daha iyi hızlanma, daha düşük yakıt tüketimi ve daha kolay ve konforlu bir sürüş gerçekleşiyor. Multitronik teknolojisinde kullanılan yağ soğutmalı, çok plakalı zincir ile güç aktarımındaki kayıplar ortadan kalkıyor. Geliştirilen hidrolik sistem ise ayarlama işlemlerinin gecikme olmadan gerçekleşmesini sağlıyor.

Elektronik sistemde ek olarak, hem sürücüyü hem de yol koşullarını gözleyen ‘‘Dinamik Kontrol Programı’’ bulunuyor. Bu program, sürücünün gaz pedalını kullanma şeklini değiştiriyor. Sürücü ekonomik biçimde otomobilini kullanıyorsa, elektronik sistem, motorun devrini önceden belirlenmiş değerlere uygun olarak 60 km'den itibaren düşük oranlı bir şekilde tekerleklere iterek yakıt tüketiminin düşmesini sağlıyor.

Güç aktarım mekanizması magnezyum kullanılarak yapıldığı için multitronik sisteminin yüzde 98.5'inden fazlası yeniden kullanılabilir malzemelerden oluşuyor. Böylece otomobilin ağırlığı 7 kg. azalıyor. İsteğe bağlı ‘‘manuel kullanım’’ imkanının da bulunduğu multitronik Audi 2.8'lerin, aralık ortası itibariyle öncelikle Almanya'da ve ardından 2000 yılının ikinci çeyreğinde Türkiye'de piyasaya sunulması planlanıyor.

Su tutmayan camlar

OTOMOBİLLERDE kullanılmaya başlayan ‘‘su tutmayan camlar’’ büyük ilgi görüyor. Su tutmayan camlar, cama temas eden su damlalarının çapını azaltarak küçük damlalar haline getiriyor ve camdan sıyrılıp gitmesini sağlıyor. Buzlanma da yapmayan su tutmayan camlar, görüş güvenliği sağlayarak aktif güvenliğe katkıda bulunuyor. Su tutmayan camlar, Avrupa'da ilk kez bir 4x4 araçta kullanıldı. Ön ızgarasından arka stop lambalarına kadar büyük bir estetik operasyon geçiren Nissan'ın 4x4 aracı Terrano II'de kullanılan su tutmayan camlar büyük ilgi görüyor. Türkiye'de de büyük talep patlaması yaşayan Nissan Terrano II'ler için sırada bekleyen Türk tüketicisinin de ilgisini en çok ‘‘su tutmayan camlar’’ çekiyor.

Yenilenen Scenic Türkiye'de

1998 yılında dünyada 300 binden fazla satılan Scenic yenilendi. Çok sayıda iyileştirme içeren yeni bir dizayn kavramı ile zenginleşen yeni Scenic Türkiye'de de satışa sunuldu.

Yeni Scenic genel çizgisini muhafaza etmekle birlikte, daha belirgin, modern ve dinamik bir tasarım sergiliyor. Yeni Scenic'in hedefi, aracı aile ortamından çıkararak, çok kullanım amacı arayan ve günlük olarak daha akılcı ve kompakt bir otomobile sahip olmak isteyen geniş bir müşteri kesimini cezbetmek. Daha bombeli motor kaputu, üst kısımda sinyal ve park lambalarını da içeren çift optik polikarbonat ön farlar ile otomobilin ön yüzü esaslı bir değişim geçirmiş. Aracın arkası da daha düz çizgili tampon ve sis lambalarını da içeren geniş görünümlü stop lambaları sayesinde daha şıklaşmış.

Otomobilin içi de yeni ön panel üstü, direksiyon volanı ve gösterge paneli daha fazla eşya yerleştirme gözü, ön panelde torpido gözü, koltuk döşemeleri ve deri döşeme opsiyonu ile zenginleştirilmiş. Güvenlik donanımında ise ABS, dört disk fren, immobilizer, dört hava yastığı gibi yenilikler yapılmış.

Yeni Scenic'in 1.6 16V motora sahip RXE versiyonundan itibaren uzaktan kumandalı merkezi kilit, hidrolik direksiyon, çift optikli polikarbonat ön farlar, elektrik kumandalı dış dikiz aynaları, yükseklik ayarlı hidrolik direksiyon, direksiyon altından kumandalı radyo teyp, atermik ön cam ve bağımsız arka koltuklar standart olarak sunuluyor. Klima paketi içinde üç meşrubat kutusu alabilen mini soğutucu da var.

2.0 16 V motora sahip olar RXI versiyonunda ise tüm bu ekipmanlara ek olarak polikarbonat ön sis farları, alaşım jantlar, bağımsız açılır bagaj kapağı camı, elektrikli arka camlar, elektrikli çift açılır tavan, bezay zeminli gösterge tablosu ve deri direksiyon volanı standart olarak sunuluyor. Gövde rengine uygun deri koltuk döşemeleri ise opsiyonel olarak sunuluyor.

Tofaş'tan hareket engellileri

hareketlendirecek kampanya

TOFAŞ-Fiat, hareket engellileri otomobil sahibi yapmak üzere harekete geçti. Türkiye'de ilk kez, hareket engellilere başkalarının yardımı olmaksızın otomobil kullanma olanağı sağlayan Autonomy Programı'nı geliştiren Tofaş-Fiat, aralık ayında bir kampanya başlattı. Bu kampanyada, Palio, Siena ve Palio Weekend Autonomy modelleri 500 milyon liraya varan özel indirimlerle satılıyor. Ayrıca yüzde 2'lik KDV artışı da fiyatlara yansıtılmıyor. Kampanyada sol bacak engelli donanıma sahip Palio 1.4 5.1 milyara, sağ bacak engelli donanıma sahip Palio 5.3 milyara, çift bacak engelli donanıma sahip Palio ise 5.7 milyara satılıyor.

İlk etapta, iki kolunu kullanıbilen yürüme engellilerin yararlanabileceği Autonomy programı kapsamında üretilen otomobillere eklenecek donanımlar kullanıcının fiziksel özelliklerine göre özel olarak belirleniyor.

Otomatik Kavrama: Vites değişimi, vites topuzu üzerine yerleştirilen bir algılayıcı ile gerçekleşiyor. Sürücü vites topuzuna dokunarak buradaki algılayıcı yardımıyla motor vakumu ile çalışan otomatik kavrama sistemini devreye sokar. Böylece debriyaj pedalının ayırma ve kavrama işlemleri gerçekleştirilir.

Gaz Pedalı Yer Değişimi: Orijinal gaz pedalını sağdan sola alan bir donanımdır.

Direksiyona Monte Gaz Kumandası ve Fren Kolu: Gaz ve fren pedal kumandalarını direksiyon üzerinde elk kumandalarına çevirir. Gaz kumandası direksiyonla eşmerkezli bir halka şeklinde olup, hafif bir baskı ile devreye girer. Böylece eller direksiyondan ayrılmadan, otomobil hızlandırılabilir. Fren ise direksiyonun altına yerleştirilmiş bir kol şeklindedir. Kolu ileri doğru iterek uygulanan güç miktarınca frenaj elde edilir.

KISALAR......

TOYOTA Corolla liderliğini sürdürüyor. Ekim ayında 725 adet satan Toyota Corolla, kasım ayında 1975 adetlik satışa ulaştı. Toyota Corolla'nın satışları, bir önceki döneme göre yüzde 172 oranında arttı.

HONDA teknisyeninin uluslararası başarısı. 22 Kasım'da Dubai'de yapılan Bölgesel Honda Teknisyenler yarışmasında Türkiye'yi temsilen katılan A. Adnan Gürbüz birinci oldu.

ROVER 75, İngiliz What Car? dergisinin verdiği ‘‘Yılın Otomobili’’ ve Alman Bild Am Sonntag gazetesinin verdiği ‘‘Altın Direksiyon’’ ödüllerinin kazanmasının ardından, başka ödüllere de layık görüldü. Rover 75, daha sonra ‘‘Dünyanın En Güzel Otomobili’’, ‘‘En Yaratıcı Plastik Kullanımı’’, ‘‘Japonya'da Yılın En İyi İthal Otomobili’’ ödüllerini de kazandı.

SETRA, 1999 yılında satış rekoru kırmayı hedefliyor. 1998 yılında 2 bin 573 adet satış yaparak kırdığı rekorun ardından Setra, 1999 yılında da 2 bin 800 adetlik satışla yeni bir rekor bekliyor.

IBM Türk, Dassault Systemes Yürütme Kurulu Üyesi Francis Bernard ve otomotiv gurularından Peter Grunau'nun konuşmacı olarak katıldığı bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıda, IBM ve Dassault Systemes'in yaklaşık 18 yıldır dünya çapında geliştirilmesi ve pazarlanmasında birlikte çalıştıkları yazılım ürün dizisi CATIA hakkında bilgi verildi.

SKODA Octavia'nın 1.6 versiyonunda talep karşılanamadığından dolayı sıra oluştu. Kasım ayından itibaren ithal edilmeye başlanan Octavia 1.6 GLX modelinde aralık ve ocak ayı kontenjanları dolduğundan 2000 Şubat ayına sıra yazılıyor.

KAPİTAL Sigorta'nın bir süre önce hizmete sunduğu ‘‘Deprem Kasko’’ yoğun talep görüyor. Deprem ile araç yanmasının bir arada olduğu Deprem Kasko'nun en büyük özelliği 3 milyarlık otomobili olanların yıllık sadece 6 milyon 300 bin lira sigorta bedeli ödemesi. Genel Müdür Yiğit Aydede, enflasyon güvencesinin sınırsız olması ve muafiyet, koasürans gibi hasar kesintisinin yapılmamasının sigortalıyı cezbettiğini vurguladı.

Üçüncü bin yıla doğru otomobil fuarı

2000 yılında 70'ncisi düzenlenen Uluslararası Cenevre Otomobil Fuarı, 2 Mart'ta kapılarını açıyor. Otomobilseverler 12 Mart'a kadar 10 gün boyunca, 2000 yılının yeniliklerini izleyebilecekler. Cenevre Otomobil Fuarı'nun bu yılki teması ‘‘Otomobil üçüncü binyıl yolunda’’ olarak belirlendi.

Otomobil üreticileri, otomobil aksesuarları, elektrikli araçlar ve tasarım firmaları yeni ürünlerini sergileyecekler. 1999 Mart ayında 69'uncusu düzenlenen fuarı 691 bin 667 ziyaretçi izlemişti. 69'uncu Cenevre Otomobil Fuarı'na gazetecilerin de büyük ilgisi olmuştu. Yüzyılın son otomobil fuarını 70 ülkeden 5 bin 100 gazeteci ziyaret etmişti.

Faizsiz, taksitli servis

SERVİS ücretinde faizsiz, taksitle ödeme dönemi başladı. Toyotasa İstanbul bayii Toyota Tarabya, Amerikan Ekspress kredi kartı ile müşterilerine faizsiz, taksitli servis imkanı veriyor. Başvuru halinde bir hafta içinde teslim edilen Amerikan Ekspress kredi kartı sahipleri Toyota Tarabya bayisinde servis hizmetlerinden yararlanırken, 100 milyon liranın üzerindeki bakım/onarım tutarlarını 1 peşin 2 eşit taksitle, faizsiz ödeme imkanı buluyorlar.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!