Türkiye, radyo-televizyonda OECD'nin büyüme rekortmeni

Güncelleme Tarihi:

Türkiye, radyo-televizyonda OECDnin büyüme rekortmeni
Oluşturulma Tarihi: Mart 22, 1999 00:00

Haberin Devamı

Oecd'nin ‘İletişime Bakış 1999’’ raporuna göre, Türkiye radyo-televizyon yayıncılığında büyüme rekortmeni oldu. 1995-1997 döneminde radyo-televizyon sektöründeki büyümede OECD ortalaması yüzde 3.4 düzeyinde gerçekleşti. Türkiye'de ise sektör iki yılda yüzde 24.3 büyüdü.

Yüzlerce televizyon ve bini aşkın radyonun yayın yaptığı Türkiye, yayıncılık sektöründe, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD) üyesi ülkeler arasında 1995-1997 döneminde en yüksek büyüme oranlarını elde etti.

OECD'nin ‘‘İletişime Bakış 1999’’ adlı raporuna göre, yayıncılık sektörü, üye 29 ülkede 1997 yılında 145.3 milyar dolarlık gelir elde etti. 1995 yılında 135.8 milyar dolar, 1996 yılında ise 141.1 milyar dolar olan gelir, 1990 yılı sabit fiyatlarıyla yılda ortalama yüzde 3.4 arttı. Bu sektörde yüzde 84.4 ile gelirlerin en büyük payını almayı sürdüren televizyon yayıncıları, 1997 yılında 122.6 milyar dolar gelir elde etti.

A.A.'nın haberine göre, OECD üyesi ülkeler arasında sektör gelir sıralamasında ABD, Japonya, Almanya, İngiltere ve Fransa önde gelirken, ABD'nin payı yüzde 40.2, Japonya'nın yüzde 14.2 oldu.

TÜRKİYE'DEKİ DURUM

Türkiye'deki yayıncılık sektörünün, çeşitli kriterlerde OECD ortalamalarını kat kat aşan gelişmeler gösterdiği kaydedilen rapora göre, ülkemizdeki radyo-TV yayıncılığının gelirleri, 1995-1997 yılları arasında, 1990 yılı sabit fiyatlarıyla yılda ortalama yüzde 24.13 artış gösterdi.

1995 yılında 396.76 milyon dolar olan gelir, 1996'da 490.98 milyon dolar, 1997 yılında ise 611.98 milyon dolara ulaştı. Yüksek artış oranları sıralamasında, Norveç yüzde 8.40, Meksika yüzde 7.98, İngiltere yüzde 7.56, İspanya yüzde 6.69 ile Türkiye'nin altında kaldılar.

Gelir bazında, Türk yayıncılık sektörünün OECD toplamı içindeki payı da 1995'de yüzde 0.29, 1998'de yüzde 0.35, 1997'de yüzde 0.42 olarak gerçekleşti.

Sadece televizyon yayıncılığı ele alındığında ise Türk televizyonlarının gelir artışı 3 yıllık dönemde yıllık ortalama yüzde 26.59 oldu. 1995'de 341.20 milyon dolar olan Türk televizyonyayıncılarının gelirleri, 1996'da 430.40 milyon dolara, 1997'de ise 546.81 milyon dolara çıktı.

REKLAM GELİRLERİ ARTIYOR

OECD üyesi ülkelerde televizyon yayıncılarının reklam gelirleri de istikrarlı bir yükseliş gösterdi. Yılda ortalama yüzde 3.6 artan televizyon reklam gelirleri, 1997 yılında toplam 63.5 milyar doları geçti.

Türkiye'de 1995'te 170.85 milyon dolar olan televizyonların toplam reklam geliri, 1996'da 230.38 milyon dolara, 1997'de de 317.13 milyon dolara çıktı. Bu dönemdeki yıllık ortalama artış oranı yüzde 36.24 olarak gerçekleşti. OECD ülkelerinde, reklam gelirleri, televizyon pazarının finansmanında ana gelir kaynağı olmayı sürdürdü. 1991'de yüzde 59.2 olan reklam gelirlerinin toplam gelirler içindeki payı, 1997'de yüzde 52.4'e gerilemesine rağmen finansmandaki ağırlığını korudu.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!