GeriEkonomi Türkiye 2000'li yılların otomobil üretim merkezi
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Türkiye 2000'li yılların otomobil üretim merkezi

Türkiye, yeni yatırımlarla 2000'li yıllarda dünyanın önde gelen otomobil üretim merkezlerinden biri olmaya aday. 2000 yılında Türkiye'de üretim yapan otomobil firması 9'a, yıllık üretim kapasitesi ise 1 milyona dayanacak. Türkiye bu rakamlarla İtalya'yı geride bırakacak.

Türk Otomobil sektörünün kapasitesi yeni üreticilerin de üretime başlamasıyla yakın zamanda yıllık 1 milyon adete ulaşacak. Bugün 555 bin üretim kapasitesine sahip olan Türk otomobil sektörü, 2000'li yıllardaki kapasitesi ile dünyanın önde gelen üretim merkezlerinden biri olmaya aday.

Türkiye'de 1997 sonunda üretici sayısı 7'ye ulaşırken 2000 yılında üretici sayısının 9'a çıkması bekleniyor. Sektörün iki yeni firması Hyundai ve Honda 1997 yılında üretime başlamaya hazırlanıyor. Güney Koreli Assan'la Kibar Holding'in ortak kuruluşu Assan Hyundai firmasının üreteceği Accent model otomobil Eylül ayında satışa sunulacak. 100 bini otomobil 20 bini de ticari araç olmak üzere 120 bin kapasiteye sahip olacak fabrika ilk aşamada 50 bin adet üretim gerçekleştirecek. Japon Honda ve Anadolu Grubu'nun ortaklığı ile kurulan Anadolu Honda ise yerli Honda'yı Kasım ayında satışa sunacak. Fabrikanın 30 bin olan üretim kapasitesi zaman içinde 100 bine yükselecek. Bu iki firmayı Kia ve Daewoo izleyecek. Kısa bir süre önce fabrika inşaatına başlanan Kia'nın 1998'de üretime başlaması bekleniyor. Daewoo da 1998 sonunda inşaatına başlayacağı fabrikayı 14 ayda tamamlamayı hedefliyor. Üretime 2000 yılında başlayacak Daewoo ilk aşamada 20 bin adetlik üretim amaçlıyor.

İTALYA'YI GEÇTİK

Türkiye bu kapasitesiyle 2000 yılında, Kore, İspanya, İngiltere, İtalya ve Brezilya gibi ülkeleri geride bırakacak. Bunun yanında yılda 200-400 bin arası üretim yapan Belçika, Meksika, Polonya, Avustralya, İsveç, Çekoslovakya gibi ülkeleri geride bırakacak. Ancak yılda 5-9 milyon arasında üretim yapan ABD, Almanya ve Japonya'dan hala çok gerideyiz.

Fiat: "Türkiye önemli pazar"

Koç Holding'e bağlı Tofaş Oto ile İtalyan Fiat Grubu'nun birleşmesinin Türkiye'deki mevcut otomotiv sistemini daha iyiye götüreceğini belirten Tofaş murahhas azası Carlo Dapplaggi, ‘‘Türkiye'nin çok güzel olan geleceği, otomotiv sektörüne de yansıyacak’’ dedi. İzmir Fuarı'nda basın toplantısı düzenleyen Daplaggi, 2002 yılına kadar grubun 25 dolayında yeni modeli, Türkiye ve Avrupa piyasasına sunmayı planladığını kaydetti. Daplaggi, ‘‘Gördüğüm kadarıyla Türkiye'nin gelecek açısından yapacağı pozitif gelişmeler içine karayollarını da dahil etmesi gerekiyor’’ diye konuştu. Tofaş'ın ‘kuş üretimini durduracağı’ yolundaki iddiaların doğru olmadığını da belirten Daplaggi, ‘mücevher’ olarak nitelediği Şahin, Doğan ve Kartal modellerinin daha uzun yıllar Türkiye yollarında seyredeceğini söyledi. Tofaş Oto'nun Genel Müdür Yardımcısı Murat Selek ise otomotiv sektörünün 1994 kriziyle girdiği darboğazı yeni yeni atlatmaya başladığını, pazardaki tüm açılmaya rağmen satışta henüz 1993 düzeyine ulaşılamadığını anlattı. Selek, ‘‘Yine de sektör iyi dayandı. Gümrük birliği ve 30'u aşkın markanın ithalatına rağmen Tofaş'ın pazarın yüzde 30'unu elde etmesini büyük başarı olarak görüyoruz’’ dedi.

Daewoo yatırım planlıyor

Güney Kore'nin önde gelen şirketlerinden Daewoo Corporation, Türkiye'de otomotiv sektörüne yatırım yapmayı planlıyor. Daewoo'nun Türkiye Distribütörü OMC Otomotiv Sanayii ve Ticaret A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Özargun, otomotiv ve iş makinası konusunda yatırım yapmak amacıyla ciddi çalışmaların yürütüldüğünü söyledi.

Daewoo tarafından üretilen Lanos, Nubira, Leganza adlı 3 yeni otomobilin tanıtımı amacıyla Lütfi Kırdar Kongre Sarayı'nda bir gece düzenlendi. Geceye katılan Daewoo Corporation Yönetim Kurulu Başkanı T. G. Kim, konuşmasında, pazara 3 yeni modeli bir anda sunabilen ilk otomotivf irması olduklarını vurgulayarak, Türkiye pazarındaki şirketinin gösterdiği gelişmeden de son derece memmun olduğunu ifade etti.

Hyundai eylülde üretimde

Kibar Holding A.Ş. ve Kore'nin Hyundai Motor Company ortaklığı ile İzmit'in Alikahya Beldesi'nde kurulan ve deneme üretimi süren Hyundai Assan Otomotiv Tesisleri 20 Eylül'de törenle açılacak. Temeli 1995 yılı Eylül Ayı'nda atılan ve iki yılda tamamlanan fabrikada bu yılın Nisan ayında başlatılan test üretimi başarıyla sonuçlandı. En gelişmiş üretim tekniklerinin yanı sıra robot teknolojisi kullanılan Hyundai Assan Otomotiv Tesisleri'nde yıllık üretim kapasitesinin 120 bin otomobil ve hafif ticari araç olduğu belirtildi. Ancak fabrika ilk aşamada yılda 70 bin araç üretilmesi hedefledi. Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel'in de katılması beklenen törenle açılacağı belirtilen Hyundai'de, ilk etapta Accent 1300 karbüratörlü ve Accent 1500 enjeksiyonlu otomobil, 2500 cc'lik ve 12 kişilik dizel H 100 minibüs, 2500 cc'lik 3 kilişik dizel H 100 Panel van ve 6 kişilik H 100 Window vanlar üretilecek.

False