Tüketici Şikayetleri İstatistikleri

Güncelleme Tarihi:

Tüketici Şikayetleri İstatistikleri
Oluşturulma Tarihi: Aralık 28, 1998 00:00

Beş yılda 56 binden fazla tüketici ile kucaklaştıkHürriyet Tüketici Köşesi'e 1997'de 14 bin 61 tüketici sorunu ulaştı. Son beş yılda bize başvuran tüketicilerin sayısı 56 bin 240'ı buldu. Tüketiciler, yasa çerçevesinde kurulan İl Hakem Heyetleri'ne daha fazla yönelmeye başladı. Tüm tüketicilere iyi bir yıl dileğiyle, 1997'deki bilançomuzu sunuyoruz.Hürriyet'in Tüketici Köşesi olarak, her yıl olduğu gibi bu yılın sonunda da bir değerlendirme yaptık. Köşemize, 1997 yılında mektup, faks ve internet aracılığıyla toplam 14 bin 61 tüketici şikayeti aldık. Önceki yıl bu rakkam, 15 bin 53 olarak gerçekleşmişti. Böylece, 1997 yılında yapılan başvurularla beraber, son beş yılda Hürriyet'in Tüketici Köşesi'nin aracılık ettiği tüketici sorunu sayısı da toplam 56 bin 240'a ulaştı.Hürriyet Tüketici Köşesi'ne gelen yıllık başvuru sayısının 15 bin 53'ten, 14 bin 61'e düştüğü sizin de dikkatini çekmiş olmalı. Bunda, Tüketici Yasası'nın giderek oturmaya başlaması rol oynadı. Bu yasa çerçevesinde devreye giren İl Hakem Heyetleri tüketiciler için en önemli başvuru merkezi haline geldi. Sadece İstanbul İl Hakem Heyeti'ne yapılan tüketici şikayeti sayısı dört kat artışla 1997'de 9 bin 18'e ulaştı.Arkadaşımız Fadime Çoban, köşemize son bir yılda gelen tüketici şikayetlerini tek tek sınıflandırdı. Böylece, sektör ve ürün bazında bir değerlendirme yapmamıza imkan sağladı. Biz de bugünkü köşemizi, bu değerlendirmenin bir özetine ayırdık. Böyle bir değerlendirmenin tüketici şikayetlerinin hangi sektör ve üründe yoğunlaştığını ortaya koyacağı kanısındayız.BEYAZ EŞYA1997 yılı içinde okuyucularımızın yaptığı 14 bin 61 şikayet başvurusunun 2 bin 632 adedi, buzdolabı, çamaşır, bulaşık makinesi, fırın gibi beyaz eşya ürünleri oluşturdu. Ancak, önceki yıllara oranla 1997 yılında beyaz eşya şikayetlerinde gözle görülür bir düşüş gözlendi. Sektörler itibariyle beyaz eşya ürünleriyle ilgili yapılan şikayetler, 1997 yılında yüzde 21.1'den yüzde 18.7'ye geriledi. Tüketici şikayetlerinin en fazla bu ürünlere yönelik olması, günlük hayatımızda en fazla kullanıyor olmamızdan kaynaklanıyor. Hemen hemen her evde bu ürünlerden bulunuyor ve sürekli kullanılıyor. Bunun sonucunda da, şikayetler genellikle beyaz eşya ürünleri üzerinde yoğunlaşıyor. Toplam 2 bin 632 beyaz eşya şikayetinin yüzde 27.5'i buzdolabıyla ilgili oldu. Geçtiğimiz yıl bu oran yüzde 32'ye ulaşmıştı. Hürriyet'in Tüketici Köşesi, bu yıl 724 buzdolabı şikayetinin çözümünde aracılık etti. Buzdolabının ardından beyaz eşyayla ilgili tüketici şikayetleri çamaşır makinesinde yoğunlaştı. 1997 yılında, çamaşır makinesi şikayetlerinin tüm beyaz eşlya ürünleri arasındaki payı yüzde 22 oldu. Bu oran 1996 yılında yüzde 25 seviyesindeydi.1997 yılında küçük ev aletleriyle ilgili yapılan şikayetler, bu grubun beyaz eşya şikayetleri arasındaki payının yüzde 18.9 oranında olmasına yol açtı. Şofben ve kombiyle ilgili şikayetlerin payı, yüzde 15.9, bulaşık makinesi ise 15.7 olarak gerçekleşti.HİZMET1997 yılında hizmet sektörüyle ilgili şikayetlerde patlama yaşandı. Bunun sonucunda da, hizmet sektörü, beyaz eşyanın ardından en fazla şikayet edilen grup oldu. Hizmetlerle ilgili yapılan şikayetlerin sayısı 2 bin 114 olarak gerçekleşti. Bu da hizmet sektörüyle ilgili şikayetlerin payını yüzde 15.1'e ulaştırdı. Geçtiğimiz yıl bu grup 768 şikayet başvurusuyla genel sıralamada yüzde 5.1 oranında pay almıştı.PROMOSYONGeçtiğimiz yıl Hürriyet'in Tüketici Köşesi'ne gazetelerin promosyonlarıyla ilgili toplam 1990 müracat yapıldı. Yılın ilk üç ayında patlama gözlenen promosyon şikayetlerinde, yılın ikinci yarısından itibaren önemli oranda düşüş kaydedildi. Bunun sonucun da da, promosyon şikayetlerinin, toplam şikayetler içindeki payı 1997 yılında yüzde 14.2 olarak gerçekleşti.Yılın en fazla şikayet alan bir diğer grubu da pazarlama kuruluşları oldu. Tüketiciler, pazarlama şirketleriyle ilgili olarak son bir yıl içersinde 1341 şikayet başvurusunda bulundu. Toplam içindeki payı, yüzde 9.5 olarak gerçekleşti.ELEKTRONİKHürriyet'in Tüketici Köşesi'ne elektronik cihazlarla ilgili olarak son bir yıl içinde toplam 934 şikayet başvurusunda bulunuldu. Bu da elektronik cihazlarla ilgili şikayetlerin toplam şikayetler içindeki payını yüzde 6.6 olarak gerçekleşmesine neden oldu. Elektronik cihazlarla ilgili en fazla şikayet, yüzde 44.1'lik payla televizyonda gerçekleşti.Hürriyet'in Tüketici Köşesi'ne 1997 yılında ayrıca 915 mobilya, 892 otomotiv, 748 tekstil, 584 banka-sigorta, 499 ulaştırma, 491 ayakkabı, 469 cep telefonu ve 452 de turizm şirketleriyle ilgili şikayet başvurusu yapıldı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!