T-box'la milyonu bulup dünyada akım yaratacağım

Boyner Grubu, preslenmiş ambalajıyla dikkat çeken ‘‘T-box’’ ile satışta milyon adetlere koşuyor. Dakikada bir T-box ürünü satıldığını söyleyen Boyner Holding Yönetim Kurulu Murahhas Üyesi Cem Boyner, ‘‘Ağustos sonunda 50 saniyenin altına düşebiliriz, hayalimizdeki milyon adet satışlara bu yıl sonunda T-box ile ulaşacağız’’ dedi.

BOYNER Grubu, preslenmiş ambalajı ve eğlenceli etiketleriyle dikkat çeken yeni markası ‘‘T-box’’ ile satışta milyon adetlere koşuyor. Dakikada bir T-box ürünü satıldığını söyleyen Boyner Holding Yönetim Kurulu Murahhas Üyesi Cem Boyner, ‘‘Ağustos sonunda 50 saniyenin altına düşebiliriz, hayalimizdeki milyon adet satışlara bu yıl sonunda T-box ile ulaşacağız’’ dedi. İlk olarak T-shirt ve atlet olarak piyasaya sunulan T-box, plaj havlusu ve 5'li ambalajda satılan g-string'lerle pazarda yer aldı. Mayısın son haftasında pazara giren T-box'lar için başlangıçta 2003 yaz aylarında 300 bin adet satış hedeflenirken, haziran ayında 200 binli rakamlara ulaşıldı. 2003 yazının tamamı için 1.9 milyon dolar olan ciro hedefi ise 1.3 milyon doları çoktan buldu.

T-box, İtalya Benetton tarafından Türkiye'deki Benetton mağazalarında satışına izin verilen ilk Benetton etiketsiz ürün oldu. Cem Boyner, yeni markası T-box'la yurt dışında da çok iddialı. Başta Benetton olmak üzere yurtdışındaki birçok mağaza zincirinde T-box'ları pazarlamayı ve tüm dünyada yeni bir akıma imza atmayı amaçlayan Boyner ile ‘‘T-box’’ın doğuşunu ve satış hızını konuştuk.

T-box nasıl doğdu?

- Advantage'dan sonra kendimize bir takım kurallar koyduk. Yaptığımız hiçbir şey milyon adetlerden daha aşağı olmasın, genç ve heyecanlı olsun, mevcut bir işin devamı olmasın, yeni bir pazar yaratalım dedik. Dünyada preslenmiş ürünler yeni değil. Ama bunlar şirketlerin promosyonları için kullanılırdı. Bunu aldık ve yeni bir iş kurabilir miyiz, milyon adetlik bir iş yaratabilir miyiz diye yola çıktık. Gruptaki şirketlerin genel müdürleri, üreticiler, reklam ajansları temsilcileri, pazarlamacılar, finansmancılardan oluşan 20 kişilik bir grup her hafta biraraya gelip 3-4 ay çalıştık. Çok eğlenceli ve ilginç fikirler çıktı.

Marka ve ürünün yaratılma aşamasında sorunlar yaşadınız mı?

- Ar-Ge aşaması uzun sürdü. Preslenerek ambalajlanan ürünlerin düğmeleri patır patır kırılıyor, fermuarları parçalanıyor, lastikleri kopuyordu. Ama 6-8 ay sonra herşey oturdu. Önce yuvarlak yaka tişörtte istediğimiz kaliteyi ve ambalajı yakaladık, arkasından atlet geldi, sonra da havlu ve g-string. 40 ürün denedik, ancak dördü istediğimiz sonucu verebildi. Diğer ürünleri denemeye devam ediyoruz. Silindir ya da küp şeklinde tasarlanan küçük ambalajlı T-box ürünleri aşırı dış basınç verilerek presleniyor. Bu süreçte problemlerin problem olarak kalmasına izin vermedik. Örneğin, g-string'leri yaptık, ama bir kutuya 7 tane sığmadı, 6'lı yapalım dedik, onu da fiyatı 19 milyon 950 bin lirayı aşıyordu. 5'li kutularda karar kıldık. Peki bunu nasıl anlatalım dedik, 'Cumartesi-Pazar serbest olsun' önerisi ortaya atıldı. Arkasında müthiş bir marketing dehası yok.

İhracat nasıl gidiyor? Hangi ülkeleri hedefliyorsunuz?

- T-box ihracatında ilk başta çok hızlı gittik, ama şimdi durduk. İngiltere'de Türkiye'deki esprilerin İngilizce tutturulması için çok çaba gösterdik. Başta morale ihtiyacımız vardı, ihracatta asıldık. Talebin artması ürünün tuttuğunu gösteriyordu. Bu ürün koşuyor artık. Ancak Türkiye'de çok iyi oturttuğumuz bu oyunu, yurtdışında da iyi oturtmamız gerekiyor. Yurtdışında bizim gibi hem kendisi ürünü bir yerde tutacak, hem de bütün ülke genelinde satabilecek şirketlerle çalışmak istiyoruz. Yurtdışındaki Benetton mağazalarında da T-box satmak için Eylül ayında görüşmelere başlayacağız. Türkiye'deki gibi esprili reklam kampanyalarıyla Fransa sahilleri'ne, İtalya, İspanya, Rusya, Latin Amerika ülkelerine, İsrail, Yunan Adaları'na çok çabuk girmemiz lazım. Bunun için çalışıyoruz.

Mevcut markalarınızla yurtdışına açılmadınız. Ama T-box'la ihracatta iddialısınız, neden?

- T-box'ı sadece Türkiye'de değil, dünya pazarlarına satma hedefiyle yola çıktık. Fasonculuk yapmayacağız. Türkiye'den yurtdışına mevcut markalarımızla gitmememiz eleştiriliyor, ama bunları biz Türkiye pazarı için yaratmışız zamanında. 30-40 yıl önce yaratılmış. Yurtdışına ille de bunlarla gitmek gerekmiyor. Yeni markamız tişört ve kutu kelimelerinden T ve box'dan oluşuyor. T-box dedik adına ama iş tişörtü aştı. Belki ileride T-box, ‘‘Türk Box’’ olarak tanınır.


50 bin lirayı 45 bine alalım dedik, olmadı


50 bin liralık para üstünün paketin içinde olması sorun yaratıyor mu?

-
Para üstü 50 bin liralıkların paketin içinde olması da ürüne ayrı bir eğlenceli hava veriyor. Bu paraları bankalardan alıyoruz. 1 milyon tane alıyoruz bize toptan bu 50 bin liraları 45 bin liraya satarlar mı diye merak ettik, ama satmıyorlarmış bunu da öğrendik.

İhracatta paketin içinde para üstü konseptini koruyor musunuz?

-
Evet, para üstünün ambalajda olması ürünün en eğlenceli yanlarından biri. Yurtdışına Euro ile satıyoruz. Fiyatımız önce 9.95 Euro idi, ama 5 sent'in paketteki görünümünü beğenmedik. Fiyatımızı 9.90 Euro'ya indirdik ve para üstü 10 sent koyduk. 10 sent paketlerde daha şık duruyor.

Zam yaptığınızda 50 bin lira para üstü esprisini koruyacak mısınız?

-
Şimdilik döviz ve enflasyon yardım ediyor, bunlarda çok önemli bir sıçrama olmazsa, aynı ürünlerde 2004'ün ilk üç ayını bu fiyatlarla görürüz. Üçüncü dünya ülkelerinde kaliteyi çok ucuza mal edeceğimiz üreticiler bulursak, 2004 yılının sonuna kadar da bugünkü fiyatları sürdürürüz. Kışlık ürünlerde fiyatlarımız yazlıklardan farklı olacak.


T-box mağazaları eylülde açılacak


T-box mağazaları açılacak mı?

- Eylül'den itibaren sadece T-box ürünleri satan kısıtlı sayıda küçük konsept mağazalar açmak zorundayız. Başta böyle mağaza projelerimiz yoktu, ama ürün çok hızlı gidiyor. 4 çeşit ürün var, kışa 10 çeşidi bulacağız.

T-box'ta kışlık ürünleriniz de olacak mı?

- Kış ürünlerimizi de eylül ayından itibaren piyasaya çıkaracağız. Sürpriz ürünlerimiz olacak, gömlek gibi klasik bazı ürünler kesinlikle var. Tişörtler daha kalın olacak, ürünün preslenerek ambalajlanması sırasında kırılmayan düğme, fermuar gibi ürünleri başardık.


Talimatname nasıl talimatnane oldu?


T-box talimatnanesi nerden çıktı?

-
Ürüne farklılık kazandırmak için ambalajına ürünü açma ve kullanma talimatnamesi koymak istiyorduk, ajanstan örnek metin ‘‘Talimatnane’’ olarak geldi. Bu bir harf hatasıymış, ama çok hoşumuza gitti, ürünün eğlenceli ruhuna uygundu ve ‘‘Kullanma Talimatnanesi’’ olarak kullandık.


Beymen'den plaja her yerde satılıyor


T-box'ın satış kanalları da diğer tekstil ürünlerinden farklı.

- T-box hızlı tüketim ürünü mantığıyla pazarlanıyor. Normal bir tekstil ürünü için raflara, vitrine ihtiyacınız varken, bu ürün karton kutuda satılabiliyor. Üstelik birinin ürünlerin başında beklemesi gerekmiyor. Para üstü de verilmiyor. T-box'lar önce Beymen'de satışa sunuldu. Şu anda Çarşı, Beymen, Net Work, Benetton, Divarese ve Limon mağazaları dışında pek çok değişik kanalla pazarlanıyor. Tatil köyü, oteller, plajlar, uçaklardaki ve terminallerdeki Duty Free mağazalarında ve güney sahillerinde T-box tekneleriyle satılıyor. T-box unisex tişörtler 14 milyon 950 bin, ikili bayan atlet, plaj havlusu ve 5'li g-string paketi 19 milyon 950 bin lira.


CEM BOYNER


Boyner Holding Yönetim Kurulu Murahhas Üyesi Cem Boyner, 1955 yılında İstanbul'da doğdu. 1978'de Boğaziçi Üniversitesi İşletme Fakültesi'ni bitirdi. Aynı yıl aile şirketi olan Altınyıldız Holding'de iş hayatına atıldı. 1982-1994 yılları arasında Holding'in Yürütme Kurulu Başkanı olarak görevini sürdürdü. 1989-1990 yılları arasında Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı olarak görev yaptı. 1992 yılında oluşmaya başlayan ve 1993'te sivil toplum örgütü olarak faaliyet gösteren Yeni Demokrasi Hareketi'nin (YDH) sözcülüğünü üstlendi. 22 Aralık 1994'te siyasi parti haline dönüşen YDH'nın Genel Başkanlığı'na seçildi ve bu görevi Nisan 1996'ya kadar sürdürdü. 1998'de Türkiye adına dünyanın en büyük Uluslararası Perakende Federasyonu'nun Direktörler Kurulu'na seçildi, aynı federasyonun ilk Türk Yönetim Kurulu Üyesi oldu.
Haberle ilgili daha fazlası: