GeriEkonomi Şirket birleşmeleri için önümüzü açın
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Şirket birleşmeleri için önümüzü açın

DÜNYADA ardarda gelen dev şirket evlilikleri, TÜSİAD'ı da harekete geçirdi. TÜSİAD'ın ‘‘Birleşmeler ve Devralmalar’’ başlıklı raporunda, ‘‘Türkiye'de de birleşmelerin önü açılsın’’ çağrısı yapıldı. TÜSİAD iş dünyasına, ‘‘Küçük olsun, benim olsun mantığını bırakalım’’ mesajı verdi.

DÜNYADA şirket evliliklerinin bütün hızıyla sürüp yeni dünya devlerinin ortaya çıkması, Türk iş dünyasını da hareketlendirdi. Koç ve Sabancı gibi Türkiye'nin büyük grupları bir yandan kendi bünyesindeki şirketleri birleştirirken, diğer yandan muhtemel evliliklere de sıcak bakıyorlar.

Global dünyada rekabet etmek ve global bir oyuncu olmak için Türk şirketlerinin küçük kaldığını belirten Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Başkanı Erkut Yücaoğlu da, bu yüzden artık birleşmelerin zorunlu hale geldiğine dikkat çekiyor.

Son zamanlarda dünyadaki dev şirket evliliklerini ve Türkiye'deki bu eğilimi dikkate alan TÜSİAD, ‘‘Birleşme ve Devralmalar’’ konusunda görüşlerini yansıtan bir rapor hazırladı. Dünya çapında değer yaratacak kurumlara sahip olmayan toplumların dünya üzerinde söz sahibi olmasının da mümkün olmadığına dikkat çekilen raporda, ‘‘Şirket birleşmeleri, devralma ve bölünmelerin önündeki engellerin kaldırılması ve hukuki düzenlemelerin bir an önce yapılmasının, kalkınmanın kalıcı olması açısından önem taşımaktadır’’ denildi. Raporda, birleşmelerle ilgili şu görüşlere yer verildi:

‘‘Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler, ulaşım maliyetlerindeki düşüşler ve uluslararası ticaret kurallarındaki serbestleşme iş dünyası için ülkelere sınırlarını saydam hale getiriyor. Ülke sınırları önemini kaybederken, ekonomik ölçek tanımında da önemli değişiklikler gözleniyor. Ülkemizdeki yatırımların dünya ölçeğine göre küçük kaldığı ve sınırlı sermaye birikimimizin yönlendirildiği sektörlerde dünyada veya bölgemizde önemli pazar paylarına ulaşan şirketimiz neredeyse bulunmuyor. Entellektüel ve mali sermayemizi büyütemezsek, bugüne kadar geliştirdiğimiz entellektüel ve mali sermayemizi de kaybetmeye mahkum olacağız. Günümüz dünyasında şirketler hızlı büyümeyi, ortaklıklar kurarak, birbirlerini satın alaraka ve/veya birleşerek ve hatta bölünerek sağlamaktadır.’’

BİRLEŞMENİN ENGELLERİ

‘‘Öncelikle bilgi çağında küçük olsun, benim olsun mantığının kaybetmeye mahkum olduğunu iyi anlamalıyız. Paylaşamayanlar paylaşılmaya, yani kaybetmeye mahkumdur’’ denilen raporda, Türkiye'deki şirket birleşmelerinin, diğer ülkelerle kıyaslandığında oldukça düşük seviyede kaldığına dikkat çekildi.

Son zamanlarda özellikle yabancı şirketlerde gerçekleştirilen birleşmelerin başarıyla sonuçlanmasının Türk iş dünyasının konuya bakışını değiştirdiği belirtilen raporda, Türkiye'de şirket birleşmelerinin sayısının artmasını engelleyen nedenler ise şöyle özetlendi:

Halka açık şirketlerin azlığı.

Aile şirketleri biçimindeki yapılanma.

Enflasyon muhasebesinin bir çok şirkette uygulanmaması.

Şirket kültürleri arasındaki farklılıklar.

Finansal tabloların yatırımcı için yeterli ve güvenilir olmaması.

Birleşme sırası kimde?

GEÇTİĞİMİZ günlerde gerçekleşen 350 milyar dolarlık America OnLine (AOL) ile Time Warner evliliğinden sonra, dünya kamuoyunda şimdi bundan sonra hangi şirketlerin birleşeceği tartışılmaya başlandı.

Elektronik medya ile geleneksel medyayı üstelik de ışık hızı ile biraraya getiren AOL-Time Warner evliliğinin ardından gözler özellikle elektronik medyada (internet) faaliyet gösteren şirketlere çevrildi. Bir kaç gündür, elektronik medyanın da devleri arasında yeralan Mifcrosoft, AT&T, Yahoo, Disney, Viacom ve News Corp. şirketlerine ilişkin birleşme dedikoduları ayyuka çıkmış durumda.

Uluslararası iş dünyasının yakından izlediği ABD'de yayımlanan BusinessWeek Dergisi de, son sayısında internet dünyasındaki şirketlerin evlilik falına baktı.

POZİTİF YANI: Microsoft, AOL ile Time Warner'ın birleşmesinin, diğer eğlence ve haber kuruluşlarını da gerek partner olarak veya web sitesinde, teknolojik yetersizlikler nedeniyle bu ittifakın kucağına çekeceğine inanıyor.

NEGATİF YANI: Microsoft için en büyük tehdit, MSN ve web TV internet hizmetlerinde rekabetin çok daha keskin hale gelmesi olacak. MSN ve web TV için net giriş yapan sadece 3 milyon üyesi ile AOL'un 22 milyon müşteri kitlesinin çok uzağında kalıyor.

TEŞHİS: Microsoft, büyük veya çok ekstra bir evlilik arayışı içinde olmadığı konusunda yemin ediyor. Uzmanlar, AT&T, Disney ve Microsoft'un üçünün biraraya gelip gelemeyeceği yolundaki yaklaşımlar için, ‘‘müthiş olur’’ diyorlar.

POZİTİF YANI: Media One Group ile bütünleşme operasyonu tamamlandığında AT&T, ülkenin kablolu yayın müşterisinin yüzde 25'nden fazlası ile bağlantı sağlayan ABD'nin en büyük kablolu yayın operatörü olacak. AOL-Time Warner evliliği, diğer web hizmeti veren şirketleri de, bilgileri geniş bantta gönderme imkanı veren bu sisteme girmeye teşvik edecek.

NEGATİF YANI: AT&T, internette oldukça zayıf. Sahibi olduğu WorldNet Internet şirketi AOL'ın sadece küçük bir parçası. AT&T'deki en büyük delik, içerik hizmetinin bulunmayışı.

TEŞHİŞ: AOL ve Time Warner evliliği, AT&T ve diğer şirketler için, medya dünyasındaki tüm pazarlıklara ve olası birleşmelere yeniden dikkate almalarını gerektiriyor.

POZİTİF YANI: Yahoo, web dünyasında en fazla payla, en iyi koşullara sahip bir şirket. Yahoo, dünya çapında, ayda 120 milyon ziyaretçi çeken tek şirket durumunda. Bu sayı, ABD'de web kulanıcılarının yüzde 65'ini ifade ediyor. Ayrıca en kárlı web medya şirketi olan Yahoo!, 94 milyar dolarlık bir piyasa değeri ile büyük bir alım gücüne sahip olduğunu da ortaya koyuyor. Yahoo yetkilileri, Disney ile birleşme dedikodularını yalanlıyor.

NEGATİF YANI: Yahoo, web sitesini çok geniş banda ulaşılır kılan garantili dağıtıma sahip. Eğer geniş bant operatörleri, ağlarını tüm içerik sağlayıcılara açmayı redderlerse, Yahoo da ayazda kalabilir.

TEŞHİS: Yahoo, web'in liderlerinden biri olarak kalacak gibi gözüküyor. Fakat medya oyuncuları, birleşmeye devam ederse, Yahoo da, dramatik evliliklerden birini yapabilir.

POZİTİF YANI: Disney'in içerik sağlayıcılığının kralı olduğu belirtiliyor. Disney'in markaları, yeni medya dünyasında en iyi standartlara sahip. Disney, ESPN ve ABC gibi isim yapmış içerik sağlayan koleksiyonu bulunuyor.

NEGATİF YANI: Disney, daha önce web'i yeni bir fırsat olarak nitelendirdi. Fakat bu alandaki hizmetleri, AOL ve Time Warner'ın birleşmesi sonrasında gölgede kalabilir.

TEŞHİS: Ev video hizmetlerinde, şirketteki bazı iç sorunları yüzünden Disney'in bir ele geçirme operasyonu ile karşılaşabileceği konuşuluyor. Bu evlilik için en muhtemel aday olarak da AT&T gösteriliyor. Liberty Digital'ın Yönetim Kurulu Başkanı Lee Masters da, bundan sonraki birleşmede ilk adayın Disney olduğunu söylüyor.

Canlı Borsa - Altın Fiyatları - Döviz Kurları için Bigpara

False