Otomotivde yeni birleşmeler sırada

Güncelleme Tarihi:

Otomotivde yeni birleşmeler sırada
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 09, 1998 00:00

Haberin Devamı

Daimler-Benz ile Chrysler'in birleşmesinden sonra, Ford ve General Motors'un da bir ortaklığa imza atabileceği söylentileri ortaya atıldı. Uzmanlar, ‘Dünyada beş büyük otomotiv grubu kalacak’ yorumunu yapıyor.

Daimler-Benz ile Chrysler'in DeimlerChrysler adı altında birleşmesiyle çalkanan otomotiv dünyasında yeni sürpriz evlilikler bekleniyor. Daimler-Benz Başkanı Jürgen Schrempp, önceki günyaptığı açıklamada, ‘‘Şu anda otomobil sektöründen birçok üst düzey yönetici görüşme halinde ve nasıl bir karar vereceklerini düşünüyorlar’’ dedi.

Otomotiv dünyasına yakın uzmanlar ise ABD'nin diğer iki otomotiv devi GM ve Ford'un da önümüzdeki günlerde evlilik haberlerini açıklayabileceğini, iki şirketin de çekici ortaklıklar peşinde olduğunu söylüyorlar. Bu çevrelerin görüşüne göre, derin bir finansman krizinden geçmekte olan Uzakdoğu ülkelerindeki otomobil üreticileri, Ford ve GM için çok iyi birer hedef teşkil ediyor.

BEŞ DEV KALACAK

Bazı uzmanlar otomobil savaşlarının sona ermesinin ardından dünyada toplam beş büyük mega-şirket kalacağını öne sürüyorlar.

Daimler-Benz ile Chrysler'in birleştiği ortamda ilk kıpırtı Ford'dan geldi. 1989 yılında İngiliz Jaguar'ı satın alan ve geçen yıl da Mazda'daki hissesini yüzde 33'e çıkaran Ford, iflasın eşiğinde bulunan Güney Kore şirketi Kia'daki yüzde 10'luk hissesini artırabileceğini bildirdi.

İsveçli otomobil şirketi Saab'la 1989'da yarı yarıya ortaklık kuran GM'in ise, başta Daewoo olmak üzere çeşitli Güney Kore şirketleriyle pazarlık halinde olduğu bildiriliyor.

ÇALIŞANLAR KAYGILI

Daimler-Benz ve Chrysler başkanlarının yaptığı ortak açıklamada, dünya çapında toplam 422 bin kişi istihdam eden iki şirketin işçi çıkarmayacağı bildirilmişti. Ancak, dev birleşme özellikle Chrysler'in yönetim kademelerindeki çalışanları arasında kaygılı bir bekleyişe yol açtı. Yeni şirketin orta vadede, yönetim kademelerinde tasfiyeye gideceği belirtiliyor. Chrysler'in şu andaki Başkanı Robert Eaton'ın görevden ayrılmasından sonra Amerikalı eşbaşkan koltuğunun ortadan kalkacağı ve yeni şirketi Almanların tek başına yöneteceği dedikoduları dolaşıyor.

DaimlerChrysler'in 1999'da 1.4 milyar dolar kâr etmesi ve üç-dört yıl içinde 3 milyar dolarlık kâra ulaşması bekleniyor.

Japonlar paniğe girdi

Daimlerchreysler birleşmesi Japonlarda da paniğe yol açtı. Uluslararası pazarlardaki rakiplerinin birleşerek güçlenmesi karşısında paniğe kapılan Japon otomobil üreticilerinin, global rekabet ortamında ayakta kalabilmek için ortak aramaktan başka çaresinin kalmadığı bildiriliyor.

Otomobil dünyasındaki yeni birleşme haberi üzerine Nissan'ın hisse senetleri düşmeye başlarken, Toyota'dan üst düzey bir yönetici, ‘‘Gelişmeleri çok yakından takip ediyoruz. Öyle bir dönemden geçiyoruz ki, otomobil sanayiinde her an herşey olabilir’’ dedi.

Japonya'nın son dönemlerde yaşadığı ekonomik sıkıntı, Toyota dışındaki bütün otomobil üreticilerini olumsuz yönde etkiledi. Nissan'ın geçtiğimiz yılki net kârı, bir yıl öncesine göre yüzde 80 oranında geriledi. Aynı zamanda Nissan'ın Başkanı olan Japon Otomobil Üreticileri Birliği Başkanı Yoshifumi Tsuji, ‘‘Birleşme görüşmeleri kaçınılmaz hale gelmiştir. Sanırım bugünden itibaren yapılacak görüşmeler, daha büyük birleşmelerin temellerini atmak üzere olacaktır’’ dedi. Japonya'nın 11 otomobil üreticisi, hükümetin şirket sayısını beşe indirme planına rağmen, bugüne kadar yabancı ortaklardan uzak durdular.

Rolls-Royce'da satış iyice karıştı

Rolls-Royce'u satın almak için yarışan iki Alman firması, BMW ile Volkswagen arasındaki kapışma arapsaçına döndü. Önce BMW'ye satıldığı açıklanan Rolls-Royce'un son olarak 708 milyon dolarlık teklif veren VW tarafından ele geçirildiği bildirildi. Ancak Volkswagen Başkanı Ferdinand Piech, açık artırmaya dönen satış işleminin henüz tamamlanmadığını ve BMW'nin yeniden fiyat artırabileceğini söyledi.

BMW ise, ünlü İngiliz lüks otomobil markasının VW'ye geçmesi halinde, bu otomobillerin motorlarını üreten firma olarak motor ikmalini durduracağı tehtidini yineledi. BMW'ye yakın kaynaklar ise, Alman otomotiv devinin fiyat artırmaya niyetli olmadığını ve yarıştan çekileceğini öne sürdüler.

Rolls-Royce'un şu andaki sahibi olan İngiliz mühendislik firması Vickers'in hissedarları, geçtiğimiz ay BMW'nin verdiği 560 milyon dolarlık teklifi kabul etmişlerdi. Ancak buna rağmen VW fiyat artırmaya devam etmişti. Vickers'in hissedarları önceki gün sürpriz bir U dönüşle, VW'nin teklifini kabul ettikleri açıkladılar.

Birleşme Avrupa'yı korkuttu

Daimler-Benz Chrysler birleşmesinin öncelikle, Almanlar dışındaki Avrupalı üreticileri durumlarını yeniden gözden geçirmeye zorlaması bekleniyor. ABD, Alman ve Japon rakiplerine karşı daha sınırlı kaynaklarla mücadele eden, Avrupa'nın

Volvo, Fiat, Peugeot ve Renault şirketleri, Peugeot'nun Citroen'i yutması dışında, birleşme konusunda olumsuz bir geçmişe sahip. En son, Volvo ile Renault arasındaki birleşme girişimi, 1993 yılında başarısızlıkla sonuçlanmıştı.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!