Otomobilcilerin gözü Avrupa'da

Güncelleme Tarihi:

Otomobilcilerin gözü Avrupada
Oluşturulma Tarihi: Nisan 11, 1998 00:00

Haberin Devamı

Düne kadar sadece iç pazara seslenen Türk otomobil üreticileri, 1998 yılından itibaren ihracat ağırlıklı üretime yöneliyor. Renault Megane'ı, Tofaş da Palio modelini Avrupa için Türkiye'de üretecek. Ford Otosan ise ihracat amaçlı yatırımlarına start verdi.

Otuz yıllık bir geçmişi olan Türk otomobil sanayii, nihayet kabuk değiştiriyor. 1960'lı yıllarda lisansla üretim yapan Türk otomobil firmaları, artık sadece Türkiye'de üretilecek otomobillere imza atıyor. Diğer taraftan düne kadar sadece iç pazara seslenirken, şimdi ihracat ağırlıklı üretime dönüyor. Yani Türk otomobil sanayii, 30 yıl önce kurulduğu dönemde yaşanan heyecanı, 1990'lı yılların sonunda ikinci kez yeniden hissediyor. Türk otomobili, ikinci baharını yaşıyor. Türkiye otomobil sanayiinin kabuk değiştirmesinde Türk otomobilcilerin üretim kalitesinde kendilerini kanıtlamalarının yanı sıra, Türk otomobilcilerin yabancı ortaklarının Türkiye'deki üretim maliyetlerinin düşük olması ve yıllardan bu yana Türkiye'de mevcut olan ihracat potansiyelini de görmeleri etkili oldu.

MEGANE'LAR AVRUPA'YA

Türk otomobil sanayiinde kabuk değişimi 1997 yılında başladı. 1997 yılında Renault, Tofaş ve Otosan'daki yeniden yapılanma sonrasında, yeni modellerin üretimi ve ihracat atağı başladı. Renault Avrupa'da piyasaya çıktıktan bir yıl sonra Megane sedan modelini Türkiye'de üretmeye başlarken, diğer taraftan sadece Türkiye'de üretilecek Megane Stationwagon üretiminin çalışmalarına hız verdi. Renault, sadece Türkiye'de üretilecek Megane Stationwagon modelini Avrupa ülkelerine ihrac edecek. Türkiye'de üretilecek Megane Staionwagon'ların üçte biri Avrupa'ya gönderilecek.

PALİO'NUN ÜSSÜ

Tofaş da Fiat'ın Palio modelini Türkiye'de üretmek için çalışmalara başladı. Eylül ayında satışa sunulması beklenen Palio'nun Türkiye'de 5 kapılı hatchback, sedan Sienna ve staionwagon Palio Weekend modelleri üretilecek. Türkiye, Brezilya ve Arjantin'den sonra Palio'nun üretildiği üçüncü büyük kapasiteye sahip ülke olacak. Tofaş bir taraftan iç piyasa için Palio'yu üretirken, bir yandan da Palio'nun parçalarını Fiat'ın Palio modelini ürettiği fabrikalarına ihraç edecek.

Türk otomobil sektöründeki en son bomba Ford-Otosan'dan geldi. Amerikan Ford ve Koç ortaklığı olan Ford Otosan, 500 milyon dolarlık yeni bir yatırımla atağa kalkıyor. Ford-Otosan ilk aşamada İzmit-Gölcük'te 200 milyon dolarlık bir yatırımla yeni bir fabrika kuracak. Daha sonra sadece Türkiye'de üretilecek bir otomobil için 300 milyon dolarlık bir yatırım gerçekleşecek. Ford-Otosan, 2001 yılında yola çıkmaya hazır hale gelecek bu otomobili Türkiye üzerinden ihraç edecek. Ford-Otosan yılda 100 milyon dolarlık bir yatırımı garanti ediyor.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!