Nakliyede yeni dönem: Kamyonların yerini boru hatları alacak

Güncelleme Tarihi:

Nakliyede yeni dönem: Kamyonların yerini boru hatları alacak
Oluşturulma Tarihi: Eylül 30, 2009 11:13

Buğday, fındık ve çiçek taşımacılığı boru hattıyla yapılacak. Kentlerin çöpleri de uçakların yakıtları da boru hattıyla taşınacak.

Haberin Devamı

Ulaştırma Bakanlığı boru hatlarını, katı yük taşımacılığında bir taşıma modu olarak masaya yatırdı.  Dünya örneklerini de inceleyen bakanlık, Türkiye’nin demir, kömür, bakır, alüminyum  gibi madenler ile tahıl, fındık, çay, çiçek gibi tarım ürünlerini boru hatlarıyla taşınabileceği ortaya kondu. Özellikle büyükşehirlerin her geçen gün artan çöplerinin de yine boru hatlarıyla geri dönüşüm noktalarına taşınması öngörüldü.

Ayrıca havalimanlarında uçakların yakıt ikmallerinin de bölgesel depolama alanlarından boru hatlarıyla alana taşınması gündeme geldi.  Taşımacılıkta boru yönteminin devreye girmesiyle özellikle kamyonların neden olduğu ölümlü trafik kazaları azalacak; çevreye zararlı gaz salınımı enerji tüketimi düşecek.

8 kat ucuz

1 milyon varil petrol boru hattıyla karayoluna göre 8 kat daha ucuza taşınabiliyor. Demiryoluna göreyse 4 kat daha düşük maliyetle taşınıyor. Amerika’da boru hattı kullanımı 850 bin kilometreye ulaşıyor. Brezilye ise 400 km. mesafede, 51 cm çapında borularla yılda 12 milyon ton demir cevheri taşıyor.

Haberin Devamı

Uluslararası Ulaştırma Şurası’nda boru hatlarıyla ilgili çalıştaya başkanlık eden Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Salih Orakçı, boru hatlarının sadece gaz ve petrol taşımacılığında kullanılmadığını söyledi. Ekonomik bir taşıma yöntemi olduğunu vurgulayan Orakçı, ayrıca çevre dostu olması nedeniyle tercih edilmesi gerektiğini vurguladı.

Dünyada bilinen 100 çeşit madenin, çıkarıldığı yerden işlendiği yere  boru hatlarıyla aktarıldığını belirten Orakçı, “Biz de de pek bilinmese de Murgul-Hopa arasındaki 70 km.lik mesafede yılda 300 bin ton bakır boruyla taşınıyor. Madenden direk fabrikaya gidiyor. Bu hem kesintisiz hem de çevre dostu bir iletim sistemi” dedi.

Ulaştırma Bakanlığı olarak taşıma modları arasında denge sağlamak istediklerini vurgulayan Orakçı, 40 havaalanının sadece 2’sinde uçakların yakıt ikmalinin boru hattıyla yapıldığını belirtti. Yakıt ikmali için alan içinde gezen araçların yakıt tükettiklerine dikkat çekerek, “Biz bu duruma son vermek için kalan 38 alanda da yakıt ikmalini bu yöntemle yapmak istiyoruz” dedi.

Haberin Devamı

Borularla katı yük taşımanın Türkiye için bir hayal olup olmadığı sorumuza ise Orakçı, “2025-2030’ları hedefliyorsak bunu planlamak için geç kalmamalıyız. ABD’De 850 bin km. boru hattı var. türkiye’de ise 16 bin km. Bu ciddi şekilde ele alınması gereken bir konudur. Bir yere köprü, karayolu, demiryolu, havaalanı yapılacaksa boru hattı da beraberinde gündeme gelmelidir” diye yanıtladı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!