GeriEkonomi Kokpit
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Kokpit

Uğur CEBECİ

Türkiye uçak açlığı çekiyor

Artan charter uçuşları nedeniyle, talebi karşılamak için pek çok havayolu şirketi uçak kiraladı. Ama kiralanan uçaklar, Türkiye'nin patlayan turizminde ihtiyacı karşılayamadı.

Havayolu şirketleri en yoğun dönemleri olan yaz sezonunda, uçak yokluğu yüzünden yolcuyu tam anlamıyla perişan ettiler. Artan charter uçuşları nedeniyle, talebi karşılamak için pek çok havayolu şirketi uçak kiraladı. Ama kiralanan uçaklar, Türkiye'nin patlayan turizminde ihtiyacı karşılayamadı. Yoğun uçuş, özellikle özel havayollarında bakım eksikliklerine yol açtı. THY ise, zamanında uçak ihalerini gerçekleştiremediği için bir çok hatta zor durumda kaldı. Filosundaki eskiyen uçakları değiştiremeyen THY, şu anda uçak ihtiyacı olup olmadığı konusunda kararsız davranıyor.

Filosundaki eski nesil sayılmaya başlanan Boeing 737 uçaklarının değiştirilmesi için başlatılan çalışmaları donduran THY, bu uçaklarındaki Business koltuğundaki farklı standart yüzünden de güç durumda kalıyor. THY'nin, siyasi nedenlerle boş sefer yaptığı halde iptal edemediği hatlar nedeniyle, 65 uçaklık filosu sefer sayısı karşısında da giderek sıkışıyor. Eğer THY uçak alımı konusunda kararsızlığını kısa sürede gideremezse, Asya-Pasifik pazarından imalatçılara verilen çok sayıda uçak siparişi nedeniyle alacak uçak bulmakta da zorlanacak. Şu anda, Türkiye'deki havayollarının toplam uçak siparişleri 9. Ancak bu sayı her geçen gün artıyor. THY'nin uçak ihtiyacı netlik kazanmadı. Daha önceki opsiyonlar iptal edildi.

Uçak alımında sıcak günler

En büyük uçak alımını THY gerçekleştirecekti. Dünya devleri ihaleyi almak için neredeyse Ankara'yı ikinci merkez haline getirirken, THY 30 adet B737'yi yenilemek üzere toplam 4 milyar dolar değerinde 54 uçak alımını dondurdu. Bu arada, daha önce siparişi verilen 5'inci A340 uçağı geldi. Bu uçak, özellikle uzun hatlarda yaşanan sıkıntıya son verildi. Şirketin elinde bulunan 14 adet A310 tipi yolcu uçağı da yaşlandı ve sorun çıkarma oranları yükseldi. THY, filosunu üç ayrı modele düşürerek sadeleştirme başarısını büyümede de gösterebilirse, dünyanın en büyük 25 havayolu şirketi arasında yer alabilir. Ama bu olay sadece uçak sayısını arttırma ile değil, pilot eğitiminden imaja, uçak içindeki duty free satışından, uçağının dış boyasına kadar uzanan yepyeni bir çalışmayı gerektiriyor.

Havacılık sektörü hareketlendi

Türk sivil havacılığının en büyük özel şirketi İstanbul Havayolları ise Boeing 737 filosunu genişletiyor. İki adet B737-400 için anlaşma imzalayan İstanbul, bu uçakları gelecek yıl Nisan ayından itibaren teslim alacak. Onur Air ise bu yıl filosuna dahil etmeye başladığı MD88 uçaklarının sayısını arttırma kararı aldı. Şu an filosunda 5 adet MD88 bulunan Onur Air, Douglas'la yaptığı anlaşma ile 5 adetlik opsiyonunun üçünü kesin siparişe çevirdi. Üç MD88, gelecek yıldan itibaren Onur Air'a teslim edilmeye başlanacak. Şirket, filosundaki üç Airbus A321'e ek olarak bir tane daha sipariş verdi.

Pegasus Havayolları ise Boeing ile yaptığı anlaşma ile yeni nesil B737-800'ün Türkiye'deki ilk müşterisi oldu. Pegasus'a 1999'da teslim edilecek uçak, 189 yolcu kapasiteli olacak. Pegasus, gelecek yıl filosuna iki adet B737-400 almak için de Boeing'le anlaşma yaptı. B737-400'ler 170 koltuklu olacak. Air Alfa ise yeni sezon öncesinde, elindeki B727'lerin yerine iki adet A321 aldı. Sunexpress de gelecekte uçak almayı planlıyor. Antalya merkezli GTI Havayolları da bir A320 almak için görüşmelerine devam ediyor.



Canlı Borsa - Altın Fiyatları - Döviz Kurları için Bigpara

False