Japonlar, Tekel için Petro'yu sahaya sürdü

Güncelleme Tarihi:

Japonlar, Tekel için Petroyu sahaya sürdü
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 20, 2003 00:00

JTI BaÅŸkan Yardımcısı Hiroshi Kimura'nın ‘Tekel’i kimseye kaptırmayız' mesajının ardından, ÅŸirketin Türkiye birimi St. Petersburg'da özelleÅŸtirmeden alınıp, ‘Rusya’nın en büyük tesisi' haline getirilen ‘Petro II’yi örnek gösterdi. JTI, St. Petersburg'a 500 milyon dolar yatırdı.Tekel'in sigara bölümünü almak için iddialı açıklamalar yapan Japan Tobacco International (JTI), Rusya'nın ikinci büyük kenti St. Petersburg'daki ‘‘Petro 2’’ adlı fabrikasını vitrine çıkardı. JTI Türkiye'nin yönetimi, Tekel'i alınca ciddi ataÄŸa geçirme planlarını bir de 1992'de özelleÅŸtirmeden alınan St. Petersburg'daki fabrikayı Türk basınına göstererek anlattı.JTI Küresel BaÅŸkan Yardımcısı Hiroshi Kimura'nın 10 gün önce Ä°zmir'den ‘‘Tekel'i kimseye kaptırmayız’’, ardından da Cenevre'den, ‘‘Tekel'i alıp dünya markası yaparız’’ mesajı vermesinden sonra, grubun St. Petersburg'daki baÅŸarılı operasyonu örneÄŸi sergilendi.1852'DE KURULMUÅžJTI'nın Bağımsız Devletler TopluluÄŸu ve Baltık Bölgesi Ãœretim Direktörü Andrew Newton, tarihi 1852 yılına kadar uzanan St. Petersburg'daki tesisin öyküsünü şöyle anlattı: ‘‘Ruslar 1852'de St. Petersburg'da Laferme Tobacco'yu kurmuÅŸ. 1918'de ismi Uritsky Tobacco Factory olmuÅŸ. Fabrikayı 1992 yılında özelleÅŸtirmeden R.J. Reynolds (Camel'le tanınan) almış. ÖzelleÅŸtirmeden sonra tesise Rus Çarı'nın adını alarak ‘Petro I' olmuÅŸ. Åžirketin ÅŸehir içinde bulunan tesislerinin zamanla kapatılması planlanarak ÅŸehir dışında ÅŸimdi bulunduÄŸumuz bölgeye ‘Petro II' adıyla yeni fabrikamızın kurulmasına 1997'de baÅŸlanmış. 1999'da ‘Petro I' kapatıldı. Yine 1999'da hatırlanacağı gibi Japan Tobacco, RJRI'yi aldı. St. Petersburg'da atılımlarımız bu operasyondan sonra da devam etti. Petro II'de üretim kapasitemiz 150 milyar adet sigaraya kadar çıktı. Bugüne kadar St. Petersburg'a 500 milyon dolar yatırım yapıp, Rus tütün sanayiinin en büyük yabancı yatırımcısı olduk. Petro II tesisimiz, sadece Rusya'nın deÄŸil, JT Group'un dünya genelindeki en büyük tesisi konumundadır.’’Andrew Newton'un verdiÄŸi bilgiye göre, Rusya pazarında yılda 301 milyar adet (tek) sigara tüketiliyor. 18 yaşın üzerindeki nafusun yüzde 40.7'si, yani 45.7 milyon kiÅŸi sigara kullanıyor.Pazarda yüzde 24'lük payıyla Marlboro markasıyla tanınan Philip Morris başı çekiyor. Philip Morris'i yüzde 15'er payla JTI, BAT (British American Tobacco) ve LD/Gallaher izliyor. Rusya pazarından Balkan Star yüzde 8, Donskoy Tabak yüzde 6, Imperial Tobacco yüzde 5 ve Bulgar Tabak da yüzde 1 pay alıyor. Pazarın yüzde 11'ini de yerel üreticiler elinde tutuyor.Türkiye'den tütün alıyorJapan Tobacco International'ın (JTI) Rusya genelinde 3 bin 200 çalışanı bulunuyor. JTI Bağımsız Devletler TopluluÄŸu ve Baltık Bölgesi Ãœretim Direktörü Andrew Newton, ÅŸirkette özelleÅŸtirme öncesi bulunan personelin bir bölümünün halen çalıştığını da belirterek, Türkiye'de de Tekel'in özelleÅŸtirilmesi sonrasında personelin belirli bir bölümünün iÅŸini koruyacağı mesajını veriyor. Newton ayrıca, 150 milyon dolarlık tütün ithalatında Türkiye'nin de pay aldığını belirtiyor.Ruslar'a özel markalar yarattıJapan Tabacco International'ın (JTI) Rusya pazarında Philip Morris'in karşısında payını artırmak için yerli marka yelpazesini geniÅŸletme planı dikkati çekiyor. JTI'ın Rusya'da yarattığı markalar arasında ‘Petro I', ‘Kuzey Yıldızı' ve ‘Rus Yıldızı' yer alıyor. JTI ayrıca özelleÅŸtirme öncesi üretilen ‘Belamor Kanalı' (Beyaz Deniz Kanalı) adlı sigaranın da üretimini sürdürüyor. JTI'nın uluslararası ve yerel markalarında genel tar ve nikotin oranlarına uyulurken, ‘Belamor Kanalı'nda tüm sınırlar aşılıyor. Bu sigara Rus tiryakilerin eski alışkanlıklarına dönük ÅŸekilde üretiliyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!