Godiva’yı krizde 500 milyon dolara çıkardı, Çin ve Rusya’ya da yöneldi

Godiva’yı krizde 500 milyon dolara çıkardı, Çin ve Rusya’ya da yöneldi

Ülker Grubu’nun çatı şirketi Yıldız Holding, 2008 nisan ayında 850 milyon dolara aldığı Godiva’yı krize rağmen yüzde 6.5 büyüterek, cirosunu 470 milyon dolardan 500 milyon dolara yükseltti. Yıldız Holding ve Ülker Grubu Başkanı Murat Ülker, “Krizin gerektirdiği adımları atamayanlar sistem dışına çıkıyor. Biz Godiva’yı şimdi Çin ve Rusya’da da yaygınlaştıracağız” dedi.

Haberin Devamı

DÜNYANIN önde gelen premium çikolata markası Godiva’yı Nisan 2008’de 850 milyon dolara bünyesine katan Ülker Grubu’nun çatı şirketi Yıldız Holding, krize rağmen yüzde 6.5 düzeyinde bir büyüme yakaladı. Yıldız Holding ve Ülker Grubu’nun Başkanı Murat Ülker, “Godiva, Campbell’in içinde yönetilen bir şirketti. Alır almaz öncelikle kendi ayakları üzerinde duran bir şirkete dönüştürdük. Godiva’da başlattığımız değişim ve etkin pazarlama çalışmaları sayesinde krize rağmen aldığımızda 470 milyon dolar olan ciroyu 500 milyon dolara çıkardık” dedi. Murat Ülker, önümüzdeki dönemde Çin, Rusya ve Ortadoğu’ya daha fazla yükleneceklerini söyledi.

Gereğini yapmayan gidiyor

Murat Ülker, Godiva’nın yönetim kurulu üyeleri Atilla Kurama, Jim Zaza ve Yönetim Kurulu Sekreteri Burak Elmas’la birlikte düzenlediği sohbet toplantısında, şirketin Yıldız Holding çatısı altına girmesinden buyana gerçekleşen gelişmeleri değerlendirdi. Murat Ülker, “Dünya dönüyor ama bugünlerde farklı dönüyor” diyerek, şu yorumu yaptı: “Çünkü, dünyada kriz var. Herkes, şirketini ayakta tutmak, büyütmek için üzerine düşeni yapmaya çalışıyor. Biz de krizde organizasyonlarımızı gözden geçirip, daha da iyileştirdik. Bunları yapan ayakta kalıyor, yapmayan General Motors (GM) gibi sistem dışına çıkma riskiyle karşı karşıya kalıyor. Bizim gibi hızlı karar alabilenler sistem içinde kalıyor.”

Yatırım ve yapılanma

Haberin Devamı

Godiva’yı insan kaynaklarından finansa yeniden yapılandırıp, kendi ayakları üzerinde duran bir şirkete dönüştürdüklerini vurgulayan Murat Ülker, şunları anlattı: “Başta teknoloji olmak üzere bazı gerekli yatırımları yaptık. Bunun için 52 milyon dolar harcadık. Ayrıca, Godiva’da bağımsız üyelerin de ağırlıklı olduğu uluslararası bir yönetim kurulu oluşturduk. Godiva bize küresel deneyim katarken, biz de kendi deneyimlerimizle şirketi yönetmeye koyulduk. Bugüne kadar attığımız adımlar sayesinde krize rağmen Godiva’da büyüme sağladık. Oluşturduğumuz uluslararası yönetim kurulunun çok yararını gördük.”

Yeni pazarlara açılacak

Murat Ülker, Godiva’nın büyümesinde Japonya’nın önemli rolünün olduğunu kaydederek, yeni pazarlar konusunda şu değerlendirmeyi yaptı: “Çin’de nüfusun 160 milyonluk bölümünün alım gücü yüksek. Yani, bunlar Godiva’nın müşterisi olabilir. Bu yıl sonuna kadar Çin’de ilk Godiva mağazasını açacağız. Sonra elbette arkası gelecek. Ayrıca Rusya’da da Godiva için potansiyel görüyoruz. Aslında Rusya’da birkaç mağaza var ama yeterli görmedik. Rusya için de çalışacağız, Godiva’yı yeni pazarlara, farklı pazarlama yöntemleriyle yönlendireceğiz.”

Haberin Devamı

Godiva’nın içinde Türk fındığı var

MURAT Ülker, bir soru üzerine, “Godiva’nın içinde Türk fındığı olduğunu biliyorum” dedi. Ülker, “Siz aldıktan sonra mı Türk fındığına geçtiniz” sorusuna da, “Hayır, zaten kullanıyorlardı. Şimdi, fındık alımlarına biz aracılık ediyoruz”
yanıtı verdi.

850 milyon dolarlık alımın kriz öncesi bitmesi iyi oldu

MURAT Ülker, “ABD’li Campbell’a Godiva için 850 milyon dolar ödediniz. Bu paranın bir bölümünü de borçlandınız. Sonra kriz gündeme geldi. Hiç, ‘Keşke alımı krizde yapsaydık, fiyat daha düşük olurdu’ diye düşündünüz mü” sorusunu şöyle yanıtladı: “Bize kaynak konusunda Citibank aracılık yaptı. Krizde Citibank’ın bile düştüğü durumu hep birlikte gördük. Grup gitti, geldi. Yani, belki de krizde bu işi yürütecek banka bulamayacaktık. O yüzden Godiva alımını kriz öncesi bitirmiş olmaktan memnunuz. Ayrıca şunu da biliyoruz ki, Campbell, Godiva’yı sıkıntı yüzünden satmadı. Dolayısıyla krizde fiyatı düşer miydi, ne kadar düşerdi bilmiyorum. Bir karşılaştırma imkanım yok. Biz Godiva’yı almış olmaktan, bugün geldiğimiz noktadan memnunuz.”

Haberin Devamı

Sen makinenin altına yatıp bakan adamsın

ABD merkezli Campbell Grubu, Godiva’yı satış vitrinine koyduğu günlerde Murat Ülker de tesisleri dolaşmaya gitti. Yıldız Holding’in Godiva’yı alımının gerçekleştirmesi sonrasında bu kez “patron” olarak fabrikayı gezen Murat Ülker’e çalışanlardan biri, “Sen makinenin altına yatan adamsın” dedi. Ülker, “Neden makinenin altına yattınız” sorumuza, “Markasına baktım” yanıtını verdi.

Campbell bizim verdiğimiz parayla önce uçak aldı

BİR soru üzerine Murat Ülker, Campbell’ın Godiva’yı sıkışıklıktan satmadığını anlatmak için, “Campbell, biz 850 milyon doları ödeyince, öncelikle bir uçak satın aldı” dedi. Ülker, Campbell’ın daha sonra Rusya’da çorba fabrikası yatırımına giriştiğini vurguladı.

Haberin Devamı

16 yeni mağaza açtı, Godiva Kulübü kurdu

GODIVA Yönetim Kurulu Sekreteri Burak Elmas, Yıldız Holding çatısı altına girişinden sonra Godiva’da gerçekleşen gelişmeleri şöyle özetledi:
Godiva’nın 200’den fazla özel çikolata reçetesi var.
Reading-Pensilvanya’daki (ABD) fabrika 146 farklı çikolata üretiyor.
Brüksel’deki (Belçika) fabrikada 80 farklı çikolata üretimi gerçekleşiyor.
Godiva’nın dünyadaki çalışanları toplamı 3 bin 996’yı buluyor.
80 ülkede toplam 9 bin 294 noktada Godiva satışı gerçekleşiyor.
Godiva, “kısıtlı erişim”den “yaygın erişim” modeline geçti.
‘Hediye çikolata” olmakla yetinmek yerine “kişisel damak tadı”na yöneldi.
Godiva Çikolata Ödül Kulübü kuruldu. 7 ayda 300 bin üyeye ulaştı, bu yıl 1 milyona çıkacak.
Kulüp üyesi olan müşteriler, yüzde 30 daha fazla alışveriş yaptı.
Godiva mağazalarını “gizli müşteriler” denetlemeye başladı.
Dünyadaki 50 mağaza yenilendi, 16 yeni mağaza açıldı.
Godiva, Japonya’da yüzde 91’le en çok bilinen premium çikolata markası.
Kuzey Amerika’da en çok bilinenler arasında 3’üncü.

Haberin Devamı

Kriz geçsin uygun zamanda Türkiye mağazaları açılacak

MURAT Ülker, “Türkiye’de Godiva mağazaları ne zaman açılacak” sorusu üzerine, “Türkiye’ye dönük neler yapabileceğimiz üzerinde çalışmalar sürüyor. Uygun zamanı da denk düşürmek gerekir. En azından kriz geçtikten sonra Türkiye’de mağaza açmanın daha doğru olacağını düşünüyoruz” dedi. Ülker, bir başka soru üzerine, Türkiye pazarı için Godiva’yı Belçika’daki fabrikadan ithal etmeleri gerekeceğini bildirdi.

Babam ‘Allah yerinizi dar etsin’ der kapasite yeter

GODIVA’nın Çin ve Rusya’da başarılı olması sonrasında, Belçika ve ABD’deki iki fabrikanın kapasitesinin yeterli olup olmayacağı yolundaki soruya Murat Ülker, babası Sabri Ülker’in bir sözüyle yanıt verdi: “Babam, her yeni mağaza açılışında, ‘Allah yerinizi dar etsin’ derdi. Bunun anlamını kimse algılayamazdı. Oysa onun dileği, ‘işleriniz büyüsün, yeriniz size dar gelsin’ şeklindeydi. Godiva’nın Belçika ve ABD’deki iki fabrikasının kapasiteleri hedeflediğimiz
büyüme için şimdilik yeterli. Umarım, babamın dediği gibi, günün birinde Godiva’nın üretim yeri de bize dar gelir, yeni fabrikaya ihtiyaç duyulur.”

Haberle ilgili daha fazlası: