GeriEkonomi En büyük birleşmenin çöpçatanı lise mezunu
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

En büyük birleşmenin çöpçatanı lise mezunu

AMERICA OnLine'ın (AOL) Time Warner ile 350 milyar dolarlık evliliğinin mimarı, Harley Davidson'lu, deri ceketli, rock müzik hayranı ve lise mezunu eski bir DJ. Bu evliliğin çöpçatanlığını yapan AOL'nin Steve Case'den sonra iki numaralı ismi Bob Pittman, bir pazarlama dehası, ancak eğitimini piyasada çalışarak edinmiş.

DÜNYA gündeminde bomba gibi patlayan 350 milyar dolarlık Time Warner ve America OnLine (AOL) evliliğinin mimarı ve çöpçatanı Bob Pittman. Pittman, üniversite eğitimi bile almamış, işine takım elbise yerine deri ceket ve Harley Davidson motosiklet ile gelen çılgın bir adam. 46 yaşındaki pazarlama dehası ve rock müzik ‘hastası’ Pittman, America OnLine'ın kurucusu Steve Case'den sonra şirketin iki numaralı adamı.

RAHİBİN OĞLU

Pittman, AOL-Time Warner evliliği ile sadece elektronik medya ile geleneksel medyayı birleştirmedi, iki ayrı kültürdeki insanları da ışık hızıyla yakınlaştırtırdı. ‘Çöpçatan’ Pittman'ın şimdi bir başka zorlu görev bekliyor. O da evliliğin daha mutlu olmasını sağlamak.

Utangaç tavırları, deri ceket ve pantolonları ve 6 adet Harley Davidson'ı ile ilginç bir kişilik ortaya koyan Pittman, hem geleneksel medyayı hem de elektronik dünyayı yakından tanıyor.

Muhafazakar nüfusuyla bilinen Mississippi eyaletinin Jackson kentinde bir rahibin oğlu olarak dünyaya gelen Pittman, kolej eğitimini yarıda bırakıp daha 15 yaşında başladığı DJ'liğe atıldı.

20 yaşına geldiğinde ise, New York'a gitti ve NBC televizyonun yan kuruluşlarından WNBC radyosunda çalışmaya başladı.

Rock müziğe olan sevgisi nedeniyle de bir süre sonra Chicago'da sadece rock çalan bir radyo kurdu. O dönemin en büyük kablolu yayın grubu Warner-Amex'e transfer oldu. Pittman'ın öncülüğünde MTV televizyon kanalını kuran Warner Communications ve American Express, böylece 1985 yılında dünyanın en büyük cablolu yayın şirketi oldu.

PAZARLAMA DEHASI

Warner ailesiyle pazarlama alanında tanışması radyolu yıllara dayanan Pittman Quantum Media adında bir medya pazarlama şirketi kurdu ve hemen bu şirketi Time Warner'a sattı.

Pazarlama dehası Pittman, 1995 yılında kendini Century 21 adlı dev bir emlak şirketinin genel müdürlüğünde buldu. Burası Pittman için hayatının dönüm noktası oldu.

Çünkü çok akıllı bir yatırım yaparak America OnLine'ın emlak bölümüne ortak oldu. Ve kısa sürede de AOL'nin kurucusu Steve Case ile birlikte yönetimdeki yerini aldı. Aslında AOL'ye aktif olarak katılması Steve Case'in ‘yardım’ çağrısı üzerine gerçekleşti. 1996'da Steve Case, AOL'nin sürekli zarar ettiğini ve yakında yok olacağını öne sürerek Bob Pittman'dan yardım istedi.

Üç yıl içinde Pittman küçük şirketi önce bir salladı, yeniden yapılandırdı, uluslararası reklam bağlantıları kurdu, AOL'nin müşterilerine ‘Hoşgeldin’ diye hitap etmesini tavsiye etti ve kolay kullanılması için gerekli teknik altyapı kurmak üzere büyük masraflardan çekinmedi. Böylece internet dünyanın bir küçük şirketini de kısa sürede bir dev yaptı.

Birleşme, haber tekeli tartışması başlattı

AOL ile Time Warner evliliği ABD'de medyada haber tekeli yaratılacağı ve bağımsız basının susturulabileceği tartışmalarını başlattı. Project for Excellence in Journalism adlı ABD'nin en ünlü gazetecilik kuruluşunun başkanı Tom Rosenstiel, ‘‘Bu birleşme, Amerikan iletişim ve medya tarihinde bağımsız basının sonunun gelebileceği yeni bir döneme yol açabilir’’ dedi.

AOL-Time Warner evliliğinin, kaçınılmaz olarak diğer iletişim ve medya devlerini de birleşmeye iteceğini savunan Rosenstiel, bu durumda çok sesliliğin zarar göreceğini ve sonuçta birkaç büyük medya devinin kalacağını savundu.

Rosenstiel, ‘‘Bu öyle bir eğilim ki örneğin bir kentte iki yerel gazete varsa artık büyük olan küçük olanı yutacak ve farklı ses kalmayacak’’ dedi.

Medya, basın ve demokrasi ilişkileri konusunda yazdığı kitaplarla tanınan sosyolog Dean Alger de, AOL-Time Warner birleşmesinden sonra sırada Disney grubu ile ABC televizyonunun, Viacom şirketiyle CBS televizyonunun birleşebileceği, Fox televizyonunun da başka bir şirketle işbirliği kurabileceğini belirtti. Böylece sadece bu grupların ABD'de baskın ses olarak kalacağını savunan Alger, ‘‘Bu gruplaşma giderek şiddetlenecek ve medyada çok seslilik azalacak. Faaliyetlerini sürdüren medya devleri, haber akımını istedikleri şekilde kontrol edebilecek’’ dedi.

Oswego Üniversitesi psikoloji doçenti Gary Klatsky de medya ve iletişim dünyasındaki birleşme eğilimini ‘‘George Orwell'in 1984 romanında anlattığı gibi başımızda büyük biraderler oluşuyor. Bu da korkutucu bir gelişme’’ sözleriyle yorumladı.

DEMOKRASİYİ TEHDİT

Uluslararası Gazeteciler Birliği (IFJ), evliliğin demokrasiye tehdit olduğunu savundu. IFJ yaptığı açıklamada, haberlerin tek elden verilmesinin tek yönlü kalitesiz bir haber alma tekeli yaratacağını belirtti.

Pittman'ın sırrı: Müşteriyi dinle

AMERİCA OnLine'ın iki numaralı ismi Bob Pittman pazarlama alanındaki başarısının sırrını şöyle açıklıyor: ‘‘15 yaşımda doğduğum Mississippi'nin Jackson kentinde iş hayatına atıldım. Part-time DJ'lik yapıyordum. Bulunduğum eyaletteki insanlar çok muhafazakardı. Ama ben sürekli rock and roll parçalar çalıyordum. Ve işten kovuldum. İlk pazarlama dersimi orada aldım. Ve bu ders benim için başarının sırrı oldu. Ders şuydu: insanın kendi düşündüğü doğru değildir. Doğru olan tüketicinin ne istediğidir.’’

Canlı Borsa - Altın Fiyatları - Döviz Kurları için Bigpara

False