En beğenilen şirketler

Güncelleme Tarihi:

En beğenilen şirketler
Oluşturulma Tarihi: Aralık 03, 1999 00:00

Haberin Devamı

Hürriyet Dergi Grubu'na bağlı Capital Dergisi, ‘‘En Beğenilen Şirketler’’ sıralaması yaptı. ACNielsen Zet'in yaptığı, Pricewaterhouse Coopers'ın danışmanlığını üstlendiği araştırmada, ‘‘Türkiye'nin en beğenilen şirketleri’’ ligine 69 şirket girdi.

CAPİTAL Dergisi, ‘‘Türkiye'nin en beğenilen şirketleri’’ni araştırdı. Her yıl düzenli olarak gerçekleştirilecek araştırmayı Capital adına ACNielsen Zet gerçekleştirdi. Bu büyük araştırmanın sponsorluğunu ise danışmanlık şirketi PricewaterhouseCoopers üstlendi.

Dünyada çeşitli dergiler ile araştırma kuruluşları tarafından düzenli olarak yapılan bu araştırma ‘‘Most Admired Companies’’ (En Beğenilen Şirketler) ya da ‘‘World's Most Respected Companies’’ (Dünyanın En Saygın Şirketleri) adı altında yayınlanıyor.

23 ayrı sektörde, on kriter kullanılarak yapılan araştırmanın sonunda Türkiye'de en beğenilen şirketleri ortaya çıktı. Sektörlere göre yapılan değerlendirme sonunda bankacılıkta Garanti Bankası, sigortacılıkta Halk Sigorta, beyaz-elektronik eşyada Arçelik, küçük aletlerde Philips, otomotivde Anadolu Honda, lastikte Brisa, ilaçta Glaxo Wellcome, petrolde BP, ambalajda Dentaş, plastikte Korozo, seramikte Eczacıbaşı, boyada DYO en beğenilen şirket olarak gösterildi. Demir çelik sektöründe Diler, süpermarkette CarrefourSA, şekerlemede Nestle, içecekte Coca Cola, süt ve süt ürünlerinde Danonesa, et ve et ürünlerinde Banvit, kişisel bakımda Unilever (Elida), temizlikte Procter&Gamble, gıdada Unilever, giyimde Beymen ve kağıt sektöründe Sanipak en beğenilen şirketler oldu.

Capital Dergisi'nin bu araştırmasını temelinde, şirketleri sıralamaktan öte, sektörlerin ve firmaların belirli kriterler için farklılaşan performanslarının belirlenmesi yatıyor. ‘‘Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri 1999’’ araştırmasında şirketler sektörel bazda değerlendirildi ve bu doğrultuda bir sıralama yapıldı. Bu araştırmada, tek bir listede Türkiye'nin en beğenilenleri gibi bir değerlendirmeye gidilmedi.

Araştırmada kullanılan on kriterde ise ilk sıraları şu firmalar aldı:

Yenilikçilikte İş Bankası, yönetim kalitesinde Pfizer, toplumsal ve çevre sorumluluğunda Unilever, çalışanlara katkıda Garanti Bankası, çalışanların niteliğinde Glaxo Wellcome, yetenekli eleman çekme, finansal sağlamlık, hizmet ve ürün kalitesi, rekabette etik davranış ve teknolojik liderlik kriterlerinde ise Arçelik.

ARÇELİK: GURUR DUYDUK

Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri araştırmasında beyaz ve elektronik eşyada ilk sırada, küçük aletlerde ikinci sırada yer alan Arçelik'in Genel Müdürü Mehmet Ali Berkman, araştırmanın sonucunu şöyle değerlendirdi: ‘‘Böyle bir sonuca ulaşmak bizim için çok gurur verici. Bu sonuç, tüm çalışanların, bayi ve servislerimizin, yardımcı sanayilerimizin eseridir.’’

GARANTİ: RASTLANTI DEĞİL

Kendi sektöründe Türkiye'nin en beğenilen bankası seçilen Garanti Bankası'nın Genel Müdürü Akın Öngör, bu başarının bir rastlantı olmadığını belirterek, şu değerlendirmeyi yaptı: ‘‘Biz bankacılığı para idare etme mesleği olarak görmüyoruz. Biz bankacılığı, müşterilerine finansal hizmet götüren bir kuruluştur diye görüyoruz. İkincisi, müşteri mutlu edecek kalitede hizmet vermek için kalite anlayışı önemli. Üçüncü unsur ise insan.’’

BEYMEN: MÜŞTERİ MUTLULUĞU

Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Cem Boyner de, Beymen'in giyim sektöründe en beğenilen firma olması konusunda şunları söyledi: ‘‘Bu sonucun Beymen'in kurum kültürü ve vizyonunu yansıttığına inanıyorum.’’

HONDA: FELSEFEMİZE BAKIN

Otomotiv sektöründe en beğenilen firma seçilen Anadolu Honda Otomotiv Genel Müdürü Akihiko Hiwa, şirketinin başarısının arkasında yatan nedenleri şöyle özetledi: ‘‘Başarımızın altında yatan nedenlerin altında ürünümüzü ve felsefemizi görürsünüz. Bizi diğerlerinden ayıran Honda felsefesidir. Herşey insana saygı ile başlar.’’

Şekerleme sektöründe en beğenilen firma gösterilen Nestle Türkiye'nin Genel Müdürü Paul J.Albisser, başarılarının temel taşının ‘‘kalite’’ olduğunu söyledi.

Araştırma nasıl yapıldı?

ARAŞTIRMAYI gerçekleştiren ACNielsen Zet Genel Müdür Yardımcısı Burçin Bakkaloğlu, ‘‘Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri’’ni nasıl belirlediklerini şöyle açıklıyor:

‘‘Bu çalışma kısmen rakiplerle ilgili imajı ölçümlüyor. Bunu işdünyasının kendine bakışı olarak nitelemek mümkün. Bu araştırmanın felsefesinin en iyi ifadesi, ‘Bir şirketi rakiplerinden daha iyi kim bilebilir?' sorusuna verilen yanıt. Bu araştırma, ‘Bir şirketi kendisinden sonra en iyi rakiplerinin bileceği' önermesine dayanıyor. Bu araştırma hazırlanırken, her şirket yetkilisinin kendi sektöründe bulunan diğer şirketleri değerlerlendirmesi hedeflendi. Şirketler kendilerini de değerlendirdiler, ancak analiz aşamasında şirketlerin kendileriyle ilgili değerlendirmeleri ortalamaya dahil edilmedi.’’



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!