Ekonomide canlılık sonbahara kaldı

Güncelleme Tarihi:

Ekonomide canlılık sonbahara kaldı
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 20, 1998 00:00

Haberin Devamı

Hükümetin enflasyonu düşürme programının piyasalarda yarattığı durgunluk eylül ayından itibaren sona ermeye başlayacak. Haftalık Ekonomist Dergisi, tüm sektörleri tek tek inceleyerek yaptığı araştırmada ekonominin tümünü kapsayan çok ağır bir konjonktürel durgunluğun olmadığı sonucunu çıkardı. Bavul ticaretindeki gerilemeden kaynaklanan talep azlığı, konfeksiyon deri ve ayakkabı sektörlerini sıkıntıya sokarken, diğer sektörlerde de psikolojik etkilenme görüldü. Durgunluk bazı sektörlerde mevsimlik ve geçici nitelikte. Fiyat artış hızını düşüren şirketler gözle görülür bir sıkıntı yaşamazken, yüksek fiyatlardan malını satmaya çalışan sanayicilerin stokları büyüyor.

SONBAHAR CANLILIĞI

Sonbahar aylarına kadar enflasyondaki düşüş daha belirgin hale gelerek, aylık oranlar geçen yılın altında olması bekleniyor. Bu durumda sanayici, tüccar, esnaf malını stokta bekletmek yerine genel eğilime uyarak fiyat hızını düşürmeye başlayacak. Düşüş sonunda artan satışların ise ekonomiye yeni bir ivme kazandıracağı görüşünde birleşiliyor. Enflasyona paralel olarak kredi faizlerinin gerilemesi de yatırımlarda artışa neden olabilir. Hazine Müsteşar Yardımcısı Cüneyt Sel ‘‘Sonbaharda artacak bu talep fiyatları yine artırmaz mı?’’ sorusuna, enflasyonu düşürme programının taviz verilmeden sürdürüleceği ve buna ek olarak para disiplini sağlamaya yönelik yeni uygulamaların da devreye gireceği cevabını verdi. Sel şunları söyledi:

FİYAT DÜŞÜRMEYEN YANDI

‘‘Ekonomi yönetiminin enflasyonu düşürme konusundaki kararlılığı özel sektörün fiyatlarda daha ılımlı davranmasını gerektirecek. Özel sektörün fiyat artış hızını düşürmesi gerekiyor. Bazı bankaların genel durgunluk nedeniyle sıkıntı çekeceği düşünülüyor. Bazı küçük bankalar tüm konsantrasyonlarını Hazine kağıdı alım satımına vermiş durumdalar. Bizim programımız devam ederse kendilerine yeni bir iş bulmaları lazım. Eğer özel sektör doğru tepkiler verirse eylül-ekim aylarında canlanma olabilir.’’

Sonbaharda meydana gelecek canlanmanın tüm sektör ve şirketlerde aynı oranda hissedilmeyeceği tahmin edilirken, böyle bir ortamda rekabet gücü yüksek şirketlerin kazançlı olacağı belirtiliyor.

Tekstil, konfeksiyon, tarım ve turizm sektörlerindeki sıkıntıların sonbahar aylarında tamamen sona ermesi ise zor gibi gözüküyor.

DURGUNLUĞU YENECEK ÖNERİLER

Eylül ayında kampanya düzenlenebilir.

Peşin satışlarda indirim imkanı sunulabilir.

Yeni ürünler piyasa sürülebilir.

Düşük faizli tüketici kredisi verilen bankalarla bağlantı kurulabilir.

Satış ve imaj reklamları ile pazar payı korunmaya çalışılmalı, her yenilik müşteriye hemen duyurulmalı.

Yeni üretim yöntemleri ile maliyeti düşürme yoluna gidilmeli.

İhracata öncelik verilmeli ve iç pazar zorlanmalı.

Stokların maliyeti yükselttiği unutulmamalı ve stoklar eritilmeli.

Rakipleri iyi tanımak şart.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!