GeriEkonomi E-ticarette memnuniyet anketi
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

E-ticarette memnuniyet anketi

E-ticarette memnuniyet anketi

REKABET Kurumu, amazon, çiçeksepeti, epttavm, gittigidiyor, hepsiburada, n11, morhipo ve trendyol gibi dünyanın ve Türkiye’nin en büyük elektronik pazaryerlerinde satıcılar arasında sömürme, kayırma olup olmadığı; tüketicilerin gördüğüyle aldığı arasında fark yaşayıp yaşamadığı, kargo, kalite, zamanında teslim gibi sorunlar yaşanıp yaşanmadığını anlamak için anket başlattı.

1. Denetim ve Uygulama Dairesi Başkanı Hatice Yavuz, anketi 197 bin satıcıya gönderdiklerini ancak gözlerinden kaçanlara da fırsat tanıyacaklarını belirtirken, “Anketimize tüketici ve satıcıların güçlü destek vereceklerini umuyoruz ki elektronik pazaryerleri bakımından bir rekabet sorunu olup olmadığını anlayalım” dedi.

SATICI VE ALICI, PAZARCIYI DEĞERLENDİRECEK


E-pazaryerleri sektör incelemesi çerçevesinde bu platformlardaki satıcılar ve tüketicilerin sıkıntılarını ortaya koymak üzere iki ayrı anketi bugün online erişime açan kurum, katılım için 28 Aralık 2020’ye kadar süre tanıyacak. Anketler büyük bölümünü KOBİ’lerin oluşturduğu 197 bin satıcıya gönderilirken, kendilerine ulaşılmayan satıcılar, “epazaryeri@rekabet.gov.tr” adresine mail göndererek şifre talep edip, ankete katılabilecek.

SORUNLARI TESPİT EDİP KURAL KOYACAKLAR


Yavuz, “E-pazaryerleri, yeterli bilinirliliği olmayan küçük işletmelerin daha fazla müşteriye erişmesi açısından çok önemli. Bu yönüyle aynı zamanda tüketicilerin daha fazla satıcıya, ürüne ulaşmasına imkân tanıyor. E-pazaryerlerinin doğurduğu bu ürün çeşitliliğini, kalite ve fiyat rekabetini koruyabilmemiz ve ileri taşıyabilmemiz için e-pazaryerlerinden beslenen tüm rekabetçi ve rekabet karşıtı etkileri anlamamız ve bunlara yönelik uygun politika geliştirmemiz gerekiyor. Pandemiyle birlikte hızla artan e-ticaret, bu konuyu bizim açımızdan hassas ve öncelikli hale getirdi.” dedi.

CİDDİ BİR REKABET ENGELİ GÖRÜRSEK SORUŞTURMA AÇARIZ

Anketlerin analizi sırasında platformlara özel, somut bir durum tespit etmeleri, endişe ortaya çıkması durumunda “Soruşturmaya da gidebiliriz” diyen Yavuz, “Bu platformlara yönelik klasik rekabet hukuku kuralları dışında kurallar uygulanmaya başladı. Örneğin AB’de kara liste, gri liste gibi uygulamalar başladı. Biz de anketlerin ardından ortaya çıkacak duruma göre sektöre ön mesajlar iletebiliriz” uyarısı yaptı. Yavuz, tüketici ve satıcı anketlerinin içeriğine ilişkin de şunları söyledi:

PAZARYERİNDEN Mİ MAĞAZADAN MI?

“Tüketici anketimiz aracılığıyla e-pazaryerini kullanan tüketicinin nasıl davrandığını, neye önem verdiğini bilmek istiyoruz. Örneğin beğendiği ayakkabıyı, Hepsiburada’dan mı, yoksa Adidas.com’dan mı alıyor, neden e-pazaryerini tercih ediyor? Yaşadığı sorunları, ürün/satıcı ile ilgili okuduğu yorum sonrasında ürünü almaktan vazgeçip vazgeçmediği, alışveriş sırasında verdiği kişisel bilgilerinin nasıl kullanıldığını bilip bilmediğini soruyoruz. Bu bilgiler sayesinde tüketicilerin eğilimlerini ve beklentilerini anlamış olacağız.

KOMİSYONLAR, REBAKETİ ENGELLEYEN SORUNLAR

Satıcı anketimiz ise, e-pazaryerinden satış yapan firmaların davranış eğilimini ve satış tecrübelerini ölçmeyi hedefliyor. Örneğin satıcıların hangi e-pazaryeri ile çalıştığını, neden e-pazaryerinden satış yapmayı tercih ettiğini, ödedikleri komisyon oranlarını, e-pazaryeri ile yaşadığı rekabete tesir eden sorunları konu alan sorular bulunuyor.”

İŞTE TÜKETİCİLER İÇİN ANKET ADRESLERİ

Anket sürecinde özel bir araştırma firmasıyla çalıştıklarını belirten Yavuz, anket bağlantılarını hem buradan hem de internet sayfasındaki duyurudan ulaşılabileceğini anlattı. Bu kapsamda tüketici anketini doğrudan cevaplamak isteyenler;

https://anket.akademetre.com/RekebetKurumuEpazaryeri2020/SATOlogn.htm bağlantısından ankete ulaşabilecek.

SORULARDAN BAZILARI ŞÖYLE:

- Bugüne kadar aşağıdaki e-pazaryerlerinden hangisinden/hangilerinden alışveriş yaptığınızı belirtir misiniz?

- Cep telefonunuzda aşağıdaki e-pazaryerlerinden hangilerinin mobil uygulaması bulunuyor?
Aliexpress, Amazon, Çiçeksepeti, EPTTAVM, Gittigidiyor, Hepsiburada, Morhipo, N11, Trendyol, Hiçbiri Diğer

- İnternet üzerinden alışveriş yapmanızı zorlaştıran bir başka deyişle sizi internet üzerinden alışveriş yapmaktan caydıran herhangi bir unsur var mıdır? Varsa nelerdir?

Ürün niteliğini anlayamam, iade güçlüğü, ürünü deneyerek/görerek/dokunarak alma isteğim, kişisel verilerimi/bilgilerimi (kredi kartı, adres vb. bilgilerimi) paylaşma konusunda endişelerim, satın alınan ürünün gizliliği konusundaki endişelerim, satıcılara güvenmemem ve dolandırılma endişem, harcama kontrolünü sağlayamamam, internet üzerinden alışveriş yaparken karar vermemin daha zor olması, kargonun teslimatı esnasında evde/işte olmama durumum, herhangi bir unsur yok.

- Bugüne kadar yaptığınız e-pazaryerleri alışverişlerinizde ne şekilde bir sorun yaşadığınızı belirtir misiniz?

Sipariş verdiğim üründen farklı bir ürün geldi, aldığım ürün hasarlı teslim edildi, ürün elime geç ulaştı, orijinal ürün yerine sahtesi geldi, diğer

- Karşılaştığınız probleme yönelik e-pazaryeri tarafından çözüm sağlandı mı?

- Genel olarak düşündüğünüzde e-pazaryerleri üzerinden gerçekleştirdiğiniz alışverişlerden ne derece memnun olduğunuzu belirtir misiniz?

- Genel olarak düşündüğünüzde e-pazaryerleri üzerinden gerçekleştirdiğiniz alışverişlerden memnun olmadığınızı belirttiniz. Nedenini belirtir misiniz?

- E-pazaryerinin, almayı düşündüğünüz üründe aynı zamanda satıcı olarak faaliyet göstermesi, ürünü satın alacağınız satıcı olarak e-pazaryerini tercih etmenizi ne ölçüde etkiler?

- E-pazaryerinde ürün sorgulaması yaparken hangi sıralama kriterini daha çok kullandığınızı belirtir misiniz? E-pazaryeri tarafından sunulan (önerilen sıralama), alfabetik, en düşük fiyat, en çok satanlar/favoriler, en çok değerlendirilenler

- E-pazaryeri tarafından gösterilen sorgu/arama sonuç sıralamasının reklam içerdiği bilgisine sahip misiniz?

Evet, ilk sıraların reklam alan ürünlere tahsis edildiğinden haberdarım. /Hayır, reklam alan ürünlere üst sıralarda yer verildiğinden haberdar değilim.

False