BMC, İngiltere'ye yüzde 100 Türk olarak dönüyor

Güncelleme Tarihi:

BMC, İngiltereye yüzde 100 Türk olarak dönüyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 06, 1998 00:00

Haberin Devamı

İngilizler'in ünlü ticari araç üreticisi BMC, Türkiye'ye yabancı sermaye olarak girişinden tam 34 yıl sonra tekrar İngiltere'ye bu kez yüzde 100 Türk Malı olarak döndü. Çukurova Grubu bünyesindeki BMC Sanayi ve Ticaret Türkiye'de ürettiği kamyonları İngiltere'ye ihraç etmeye başladı.

İngiliz sermayeli ticari araç üreticisi BMC, Türkiye'ye yabancı sermaye olarak girişinden tam 34 yıl sonra tekrar İngiltere'ye bu kez yüzde 100 Türk yapımı bir araç olarak döndü. Çukurova Grubu'na bağlı BMC Sanayi ve Ticaret A.Ş., herşeyi ile yüzde 100 Türk Malı olarak ürettiği kamyonları İngiltere'ye ihraç etmeye başladı.

İzmir'de 150 dönüm arazi üzerinde kurulu tesislere üretim yapan BMC'nin Genel Müdürü Mehmet Demirpençe, 20'şerlik partiler halinde, gemilerle İngiltere'ye 40 adet Türk kamyonu gönderdiklerini açıkladı. Demirpençe, Hürriyet'e yaptığı açıklamada, ürettikleri kamyonların satışı için otomotiv sektöründe faaliyet gösteren İngiliz EPR şirketi ile işbirliğine dayalı bir ortaklık anlaşması imzaladıklarını söyledi. Bu anlaşmanın ilk etapta 5 yıl olarak öngörüldüğünü belirten Demirpençe, pazardaki gelişmelere bağlı olarak söz konusu anlaşmayı uzatmanın kendi ellerinde olduğunu vurguladı.

HAKLI GURUR

Herşeyi ile bir Türk kamyonu üretip, bunu Avrupa'da üstelik de bu ticari araçların ilk lisansının alındığı İngiltere'ye satılmasından haklı olarak çok büyük gurur duyan BMC Genel Müdürü Demirpençe, İngiltere'ye başlattıkları kamyon ihracatı ile ilgili olarak şunları söyledi:

‘‘Gururluyuz. Çünkü ilk kez iki yıl önce yüzde 100 Türk Malı bir kamyon üretip piyasaya sürmemizin ardından, bugün yine yüzde 100 Türk malı kamyonlarımızı İngiltere'ye ihraç ediyoruz. 20'şer adetten oluşan ilk partiyi geçen ay içinde gemiyle gönderdik. 20'lik ikinci parti de bugünlerde yüklenmek üzere. Yıl sonuna kadar toplam 80 adet kamyon göndereceğiz. İki partiden toplam 1.5 milyon dolarlık (450 milyar lira) bir satış yapıldığını söyleyebiliriz. Yıl sonuna kadar yapılacak satıştan yaklaşık 3 milyon dolar (yaklaşık 900 milyar lira) döviz girişi sağlamayı hedefliyoruz.’’

Ürettikleri kamyonların bir bölümünü bugüne kadar, Ortadoğu ve Afrika ülkelerinde montaj sanayiine dönük olarak sattıklarını belirten Demirpençe, değişik ülkelere yapılan küçük çaplı ihracatın yanısıra, daha düzenli ve sürekli pazarlara ihtiyaç duyduklarını ve bu arayış sonucunda İngiltere kapısını araladıklarını söylüyor. Demirpençe, İngiltere pazarı ile ilgili olarak şunlar söyledi:

‘‘Gireceğimiz ülkelerde alt yapıyı oluşturmak çok önemli. Satış, satış sonrası hizmet, yedek parça ağını çok iyi kurmak gerekiyor. Bu ise çok büyük bir yatırım demektir. Dış pazarlara girme konusunda bu bir dezavantajdır. İkinci dezavantaj ise bugün ihracat yaptığımız tüm ülkelerde, ekonomik sıkıntı var. Bir kez satış yapıldığında, bazen yıllar sonra aynı pazara satış yapılmayabiliyor. Bu yüzden süreklilik arzeden satışlar yapılabilecek pazarlar bulmak gerekiyor. Böyle bir sürekliliği de ancak Avrupa ve ABD'de bulabilirsiniz. Bunlara da girmek çok zordur. Ama biz girmeye karar verdik ve geliştirdiğimiz yeni ürünlerimizle girdik. Sektörde uluslararası düzeyde rekabet çok keskin. Bu yüzden birleşmeler artıyor. Dünya üzerinde bizim büyüklüğümüzde birkaç tane bağımsız firma var. Bunlardan biri olan ERF ile ilk kez 3 yıl önce İngiletere'de temasa geçip işbirliğini konuştuk.’’

ERF ile ilk görüşmeyi 1995'te yaptıklarını belirten Demirpençe, uzun temasların ardından bir ortak nokta bulup anlaştıklarını belirtiyor.

34 yılda adım adım Türkleşti

BMC, 1964 yılında İzmir'de British Motors Corporations (BMC) lisansı altında kamyon, kamyonet, minibüs, traktör ve motor üremek üzere kuruldu. İlk üretime başlandığı 1966 yılından itibaren büyümeye başlayan BMC, 1976 yılında başlangıçta yüzde 35 olan yerli katkı oranını, yüzde 90'a yükseltti. İlk dizel motor üretimini ve benzinli araçların dizel adaptasyonunu gerçekleştirerek otomotiv sektörüne katkılarda bulundu.

Araç motor üretiminin yanısıra, endüstriyel motorlar, jeneratör, iş maakinaları ve deniz motorları üreterek diğer sanayi kuruluşlarının ihtiyaçlarını karşıladı. 1983 yılında Volvo Truck Corp., 1985 yılında da Cummins Engine Company ile lisans anlaşmaları yaparak Türkiye'nin ilk turbo ticari araçları olan Yavuz ve Fatih'i üretmeye başladı. BMC, üretimine 1996 yılında da yüzde 100 Türk kamyonu Profesyonel'i ekledi.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!