Bayar: POAŞ şimdi daha kârlı çalışacak

Güncelleme Tarihi:

Bayar: POAŞ şimdi daha kârlı çalışacak
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 19, 1998 00:00

Haberin Devamı

Özelleştirilmesinde uygulanan yöntem hala tartışılırken, Özelleştirme İdaresi Başkanı Uğur Bayar, POAŞ'ın özel sektöre devredildikten sonra daha verimli ve kârlı çalışacağını savundu.

Özelleştirme İdaresi Başkanı (ÖİB) Uğur Bayar, Petrol Ofisi A.Ş'nin (POAŞ) özelleştirme sonrasında daha verimli ve kârlı çalışacağını kaydetti.

Bayar, POAŞ'nın 1997 yılındaki kârının kamuoyunda bilinenin aksine 144 milyon dolar değil, 84 milyon dolar olduğunu söyleyerek, bu kurumun henüz temüttüsünü ödemediğini bildirdi.

Uğur Bayar, ‘‘POAŞ, geçen seneki karını temettü olarak bugün bana ödese, bugün piyasadan alabileceğim dolar miktarı 84 milyon dolardır’’ dedi.

POAŞ'ın piyasanın yaklaşık yüzde 50'sini elinde tuttuğundan haksız rekabet yarattığını, piyasa dengesini bozduğunu belirten Bayar, POAŞ'ın özelleştirilmemesi halinde piyasa payının düşeceğini kaydetti.

PAZAR PAYI DÜŞECEKTİ

POAŞ'ın piyasa payının bugün yüzde 60'lardan yüzde 45'e düştüğünü hatırlatan Bayar, Petrol Ofisi'nin özelleştirilmemesi halinde pazar payının yüzde 20'ye, 5 sene sonra da yüzde 10'lara düşeceğini kaydederek, ''o zaman POAŞ ikinci bir Et ve Balık Kurumu'na dönüşecek, hiç özelleştirilemeyecek'' yorumunda bulundu.

‘‘Stratejik kurumlar özel sektöre devredilemez’’ fikrine katılmadığını ifade eden Bayar, özel sektörün de ''bu vatanın evladı'' olduğunu kaydetti.

POAŞ'ın sahip olduğu arsa değerinin 2.1 milyar dolar olmadığını bildiren Bayar, Petrol Ofisi'nden Askeri İkmal ve NATO Tesisleri İşletme Başkanlığını (ANT) ayırarak, bunu bütün fonksiyonları ile Milli Savunma Bakanlığı'na devir edeceklerini ve bu konuda bir protokol imzaladıklarını söyledi.

Bayar, akaryakıtta otomatik fiyatlandırma makenizmasının POAŞ'ın karına en ufak bir tesirinin olmayacağını sözlerine ekledi.

RAKAMLARLA POAŞ

Bu arada Petrogaz dergisinde yer alan makale, POAŞ'ın 1995-1997 yılları arasında çeşitli akaryakıt ürünleri satışında, pazar payının gerilediğini ortaya koyuyor. POAŞ, benzinde 1995 yılında yüzde 33 olan pazar payı 1996'da yüzde 30'a, 1997 yılında da yüzde 29'a gerilerken, jet yakıtında bu oranlar sırasıyla yüzde 78, yüzde 79 ve yüzde 77 olarak gerçekleşti.

Petrol Ofisi'nin motorin ve gazyağında, 1995 yılında yüzde 47 olan pazar payı 1996 yılında yüzde 44'e, geçen yıl da yüzde 42'ye geriledi. Bu düşüşler fuel oil'de sırasıyla yüzde 84, yüzde 81, yüzde 79 oldu.

Bu arada, 1995 ile 1997 yılları arası karşılaştırıldığında özel ve POAŞ'ın istasyon sayısında yıllar itibarıyla artış kaydedildiği görülüyor.

POAŞ'ın 1995 yılında Türkiye genelinde 4 bin 575 olan istasyon sayısı 1996 yılında 4 bin 708'e, 1997 yılında da 4 bin 720'ye çıkarken, bu sayı diğer istasyonlarda sırasıyla 2 bin 960, 3 bin 464 ve 3 bin 535 olarak gerçekleşti.

Seka'nın satışı 18 ay içinde yapılacak

Özelleştirme kapsamına 6 Aralık 1997'de alınan Türkiye Selüloz ve Kağıt Fabrikaları (SEKA) 18 ay içerisinde özelleştirilmek üzere programa alındı. Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun, SEKA'nın özelleştirme programına alınmasını öngören kararı Resmi Gazete'de yayımlandı. SEKA'nın özelleştirilmesi satış, kiralama, işletme hakkı devri ve işin gereğine uygun diğer hukuki yöntemlerden bir veya bir kaçı birlikte ya da ayrı ayrı uygulanabilecek.

Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun Antalya Limanının işletme hakkının Ortadoğu Yatırım ve Finansman A.Ş'ye 29 milyon dolar, Trabzon Limanının da Trabzon Limanı Ortak Girişim Grubu'na 30'ar yıllık süreyle 24.5 milyon dolar bedelle devredilmesine ilişkin kararları da Resmi Gazete'de yayımlandı.

Ortadoğu Yatırım ve Finansman A.Ş, Antalya limanıyla ilgili ihale koşullarını yerine getiremez ise Liman, ihalede 267 milyon 750 bin dolar fiyat önerisiyle ikinci sırada yer alan Eta Endüstri Tesisleri'ne verilecek. Trabzon Ortak Girişim Grubu'nun, Trabzon Limanı ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde ise ihale iptal edilecek.

Antalya ve Trabzon limanlarının işletme hakkı devir bedellerinin yüzde 20'si sözleşme tarihinde peşin olarak alınacak. Geri kalan bölüm dört yıloda ve dört eşit taksitte tahsil edilecek.

ÖYK, Deniz Nakliyatı A.Ş'nin Paşalimanı-Üsküdar binasının Vadim İnşaat'a 16 milyon 250 bin dolar bedelle satılmasını da onayladı. Vadim İnşaat binanın bedelinin yarısını peşin olarak, kalan yarısını ise bir yıl sonra yıllık yüzde 10 faiziyle birlikte ödeyecek.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!