Güncelleme Tarihi:
Bankalarda kullanılmayan hesaplarını kapatmak isteyen vatandaşlar zor durumda bırakıldıklarını iddia ediyorlar. Sikayetvar.com’un haberine göre çağrı merkezlerini arayarak işlem yapmak isteyen birçok kullanıcı dakikalarca telefonda beklerken, şubeden yardım almak isteyenler de hesapların kapanmaması için bankaların adeta direndiğini aktardı. Bankalardan hesap açmak ya da kredi kartı almak isterken zorluk çekmediklerini fakat kapatmak istediklerinde aynı kolaylığı bulamadıklarını belirten tüketicilerin şikayetleri şöyle:
'MÜŞTERİ HİZMETLERİNE ULAŞMAK İMKANSIZ'
“Hesabımı iptal ettirmek için müşteri hizmetlerini aradım. Tam 16 dakika hatta müzik dinleyerek bekledim sonra hat düştü. Diğer şikayetlerden de anlaşıldığı üzere banka bunu alışkanlık haline getirmiş ve çözüm bulma aşamasına girmemiş.”
“Kartı iptal edeceğim diyorum başka bir birime aktaracaklarını söylüyorlar saatlerce bekliyorum müşteri hizmetleri diğer müşterilerle ilgileniyormuş. Öyle diyorlar. Yetkililer beni duyan varsa size hakkımı helal etmiyorum. Hani siz farklıydınız?”
'HESABIMI 3 YILDIR KAPATMIYORLAR'
“2011'de açtığım yatırım hesabımın kapatılması için başvurdum. İleri ki ayalarda saçma ücretler tahsil etmeye başladıklarında kredi kartını da banka hesabımı da kapatmak için başvurdum. Birkaç ay sonra kontrol ettiğimde hesabımın kapanmadığını gördüm. Bahane olarak da daha önce kapattıklarını söyledikleri yatırım hesabımda hisse senedi bulunması nedeniyle kapatamadıklarını söylediler. Defalarca şubeye ve başka illerdeki şubelere giderek hesabımın kapanması için dilekçe verip başvuruda bulundum. Müşteri hizmetlerini arayıp şikayette bulundum. 3 yıldır inatla kapatmıyorlar.”
'BANKA HESABIMI KAPATMAMAK İÇİN DİRENİYOR'
“2 gündür şubedeki hesaplarımı kapatmaya çalışıyorum bir türlü hesap kapatma işlemlerim gerçekleştirilmiyor dün şubeye gittim yüzüme bakan yok borcum var mı diyorum talimat yazın bakarlar gibi yanıtlar veriliyor. Hesabım kapatıldığında bilgim olacak mı? Nasıl olacak işlemler? Diye soruyorum Tekrar talimat yazın diyorlar. Banka müdürüyle görüşüyorum yoğunluktan bakamıyoruz diyorlar. Hesabım da henüz kapatılmış değil.”
'ADIMA HESAP GÖZÜKMÜYOR AMA BORÇ GELİYOR'
“Adıma kredi kartım bulunmadığını söylüyorlar. Ancak ocak ayında bana 120 TL civarında bir borç gelmiş gözüküyor. Müşteri hizmetlerine bağlanmak bir ölüm iki saattir bağlanamıyorum. Lütfen en kısa zamanda bana yardımcı olun.”
“Numaralı hesabımın kapatılması için anlaşmalı olduğum bankanın şubesine dilekçe verdim hesabımın 2 gün içerisinde kapanacağını söylediler ancak aradan geçen 10 günden fazla süreye rağmen hesabım halen kapatılmamıştır. Hesabımın acilen kapatılmasını, kapatılmadığı taktirde de bu hesaptan dolayı adıma doğacak hiç bir ücreti kabul etmediğimi bildiririm. Gereğini bilgilerinize arz ederim.“
'HESAP AÇARKEN HIZLILAR KAPATIRKEN YAVAŞ'
“İki gündür kapatmak için şubeye gittiğim hesapları bir türlü kapatamıyorlar. Nasıl bir sistemleri varsa hep problemli, hep problemli. Ama inat edip o hesapları kapatacağım. Bir de üstüne sanki başka şubeden para çekmiş gibi gösterip 5.25 TL ücret alıyorlar."
HESABIM KAPANMIYOR ÜCRET ÖDEMEK ZORUNDA KALACAĞIM
“Askeriyenin zorunlu açmış olduğu hesabımın iptali için şubeye dilekçe verdim ama hesabım halen kapatılmadı ve bana 30.04.2014 itibari ile kullanılmayan hesaplar için 20 TL ay başına ücret alınacağı bilgisi geliyor bu hesabımın derhal kapatılmasını aksi halde belirtilen tutarları ödemeyeceğimi bankanın kasıtlı olarak bu ücreti tahsil etmek için kapatmadığını düşünerek yasal yollara başvuracağımı belirtmek isterim“
'BELKİ DE İCRALIKLAR'
Konuyla ilgili olarak hurriyet.com.tr’nin sorularını yanıtlayan Tüketiciler Derneği Başkanı Aydın Aydınoğlu 1 Eylül 2013 tarihinden bu yana çıkan yönetmelikle birlikte bankaların kullanılmayan hesapları 180 gün izlediğini ve bunun üzerine tüketicilere bildirim yapıldığını söyledi. Aydınoğlu,” Bankalar tüketici istemeden hesabı kapatmayız diyorlar. Tüketiciyle buna rağmen irtibata geçilmediyse vatandaş kendisine yansıtılan ücrete tepki gösteriyor” dedi. Vatandaşların hareketsiz hesapları kapatma tarihi olarak son 28 Nisan tarihini algıladıklarını söyleyen Aydınoğlu, “Bankalar vatandaşlara farklı farklı tarihlerde hesap kapanması uyarısıyla ilgili olarak mail atıyorlar hesapların kapatılması uyarısıyla ilgili olarak tek bir tarih yok. Vatandaşlar belki de kullanmadıkları hesaplardaki işletim ücretinden dolayı icralıklar ve haberleri yok ” diye konuştu.
BANKALAR ONAY ALMADAN ÜCRET KESEMEZ
Tüketicilerin şikayet etmesine neden olan uygulama Bankalar Birliği'nin BDDK’nın da görüşünü alarak geçen yıl “Bankalar ile Bireysel Müşterileri Arasında İmzalanacak Sözleşmelerin Şekil ve İçeriğinde Yer Alması Gereken Asgari Hususlar ile Sözleşmelerin Uygulanacağı İşlemlere İlişkin Usul ve Esaslar” hakkında tebliği ile ilgili.
Tebliğ 1 Eylül 2013’te yürürlüğe girdi. Tebliğe göre kesintisiz olarak, en az 180 gün süreyle hareket görmeyen kredi kartları, vadesiz mevduat ve özel cari hesaplar hareketsiz hesap kabul edilecek. Bu hesaplardan ücret alınmadan önce müşteriye 30 gün içinde haber verilecek. Haber verildikten sonra müşteri isterse hesabı kapatabilecek. Bankalar Birliği’nden 10 Nisan’da yapılan açıklamada düzenlemenin, müşterilerin haberdar olmadıkları hesaplarından ücret alınmasını önlemeyi amaçladığına dikkat çekilmişti. 180 günlük süre mart başında bitti. Bazı bankalar müşterilerine mesaj göndermeye başladı. Her müşterinin ayrı hesabı olduğu için bankalara başvurmak için tarih şartı yok.
Bankalar müşterilerini kullanılmayan hesaplar konusunda her bir ürün veya hizmet için ayrı ayrı olmak üzere yazılı veya müşteri şifresi girmek ya da kimlik doğrulamak suretiyle kullanılan elektronik ortam, e-posta, ATM, telefon, kısa mesaj yoluyla yapmak zorunda. Ancak güncel adres bilgisi yoksa ya da cep telefon numarası değişmişse ne olacağı belirsiz.
HESAP NASIL KAPATILABİLİR?
BANKA hesapları bankaların internet şubeleri, ATM’ler, şubeler ve çağrı merkezleri aracılığıyla kapatılabiliyor. Kapatılmak istenen hesaba bağlı otomatik fatura ödemeleri veya sigorta talimatları bulunması durumunda öncelikle bunların iptal edilmesi gerekiyor. Hesapta bakiye bulunması durumunda ise, bu para nakit çekilebiliyor ya da aynı bankadaki başka bir hesaba veya başka bankadaki bir hesaba transfer edilebiliyor.