Banka müÅŸterilerinin hakları korunacak

Güncelleme Tarihi:

Banka müşterilerinin hakları korunacak
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 21, 2004 00:00

Bankalar, müşterileriyle yaptıkları sözleÅŸmelere, müşterilerin haklarını zedeleyecek, kendi lehlerine tek taraflı olaÄŸanüstü haklar saÄŸlayacak, iÅŸlemlerin ispatını müşteriye yükleyecek hükümler koyamayacaklar. Bankalarla müşterileri arasındaki uyuÅŸmazlıkları çözmek üzere Kredi KuruluÅŸları Müşterileri Uzlaşı Ä°daresi kurulacak.Daha önce Tüketiciyi Koruma yasasında yer alan hükümlerle korunmaya çalışılan banka müşterilerini korumaya yönelik olarak, yasalaÅŸtığında mevcut Bankalar Yasası yerine geçecek olan Kredi KuruluÅŸları Yasa Tasarısına müşteri haklarını koruyacak hükümlere de yer verildi.Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından hazırlanan taslakta, bankaların ilan ve reklamlarında uyacakları esas ve koÅŸulların tür, ÅŸekil ve nitelik itibarıyla BDDK’nın uygun görüşü alınarak Bankalar BirliÄŸi tarafından belirlenmesi öngörüldü. Bankalar tarafından yapılan yanıltıcı reklamlar Bankalar BirliÄŸi ve gerekli görülmesi halinde ilgili tarafların görüşü alınarak BDDK tarafından yasaklanabilecek.Kredi kuruluÅŸları müşterileri ile imzalayacakları sözleÅŸmelerde; müşterilerin haklarını ciddi ÅŸekilde zedeleyici, kendi lehlerine tek taraflı olaÄŸanüstü haklar saÄŸlayıcı ve iÅŸlemlerin ispatını müşteriye yükleyici hükümlere yer veremeyecekler. Bankaların müşterileriyleimzalayacakları sözleÅŸmelerin ÅŸekil ve içeriÄŸinde yer alması gereken asgari özellikler bir yönetmelikle düzenrlenecek.Taslakla, imzalanacak sözleÅŸmelerin dilinin açık, anlaşılır ve metninin okunaklı olması zorunluÄŸu getiriliyor. SözleÅŸmelerde; müşterinin alacak veya borçları ve bunların fer’ilerine, kesintilerine, hizmet bedellerine, sözleÅŸmeye aykırı davranmanın mali sonuçlarına, diÄŸer her türlü mali hak ve yükümlülüklerine iliÅŸkin koÅŸullarla, mali hak, yükümlülük ve cezai koÅŸullara iliÅŸkin hesaplama yöntemlerinin açıklamasına yer verilecek. Bankalar, müşterilerinin talep etmesi halide yapılan iÅŸlemlerle ilgili her türlü belgenin bir kopyaszını müşteriye vermek zorunda olacaklar.Bankalar, bireysel müşterilerinin, verilen hizmetlerden kaynaklanan her türlü sorunlarına cevap vermek üzere bir birim kuracaklar.MÜŞTERÄ° UZLAÅžI Ä°DARESÄ°Yasa taslağıyla, bankalarla müşterileri ve bunların garantör ve kefilleri arasında uzlaşı saÄŸlamakla görevli bir Kredi KuruluÅŸları Müşterileri Uzlaşı Ä°daresi kurulması da öngörülüyor. Bankalar BirliÄŸi nezdinde faaliyet gösterecek olan Ä°dare, biri baÅŸkan olmak üzere yedi üyeden oluÅŸacak.Ä°darenin, kendisine üye bankaların eylem ve iÅŸlemleri ile ihmallerine yönelik olarak, müşterileri tarafından yapılan ÅŸikayetlerle ilgili olarak çözüm önerisi sunacak.Yapılacak ÅŸikayetler Uzlaşı Ä°dare Kurulu tarafından görevlendirilecek hakemler aracılığıyla çözümlenecek. Hakemin getireceÄŸi çözüm bankalar için baÄŸlayıcı olacak. Hakemin vereceÄŸi uzlaşı kararı, Uzlaşı Ä°dare Kurulu tarafından en fazla beÅŸ iÅŸ günü içinde ÅŸikayette bulunan yararına bozulabilecek.Hukuk mahkemelerinde dava konusu edilmiÅŸ olan anlaÅŸmazlıklarla ilgili olarak idareye ÅŸikayette bulunulması halinde, görülmekte olan dava durdurulacak. Uzlaşı süreci içerisinde ÅŸikayette bulunanın sorunun dava yoluyla çözülmesini talep etmesi veya hakemin bu yönde karar vermesi durumunda davalar kaldığı yerden devam edecek.Ä°dare,hakemlerin önerdikleri çözümler nedeniyle sebep oldukları zarar nedeniyle taraflara karşı sorumlu olacak. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!